۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۲

غفلت از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

تدوین الگوی اسلامی ایرانی براساس قانون برنامه پنجم باید تا پایان سال جاری به اتمام برسد، اما تاکنون هیچ خبری از تهیه آن در دست نبوده و همچنین در طرح احیای سازمان مدیریت از دید نمایندگان مجلس نیز مغفول مانده است.
کد خبر : ۱۵۳۰۴۲

 صراط: پس از روی کار آمدن دولت یازدهم زمزمه احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در افکار عمومی، نمایندگان مجلس و مسئولان دولت به راه افتاد، تا جایی که مجلسیان در این راستا پیشگام شدند و با ارائه طرح یک فوریتی گوی سبقت را از دولتمردان تازه کار ربودند و بر این اساس بود که اظهارنظر کارشناسی درباره طرح تشکیل سازمان مدیریت، برنامه‌ریزی و بهره‌وری از سوی مرکز پژوهش‌ها در تیر ماه سال جاری ارائه شد و در شهریور ماه این موضوع جدی شد.

با گذشت چند ماه از این موضوع دو کمیسیون اجتماعی در مقام کمیسیون اصلی و نیز کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عنوان کمیسیون فرعی عهده‌دار بررسی این طرح شدند که البته خود این موضوع نیز جای ابهام دارد.

نکته مهم و قابل تأمل در احیای سازمان مدیریت که قلب تپنده برنامه‌ریزی برای توسعه و پیشرفت کشور است، مغفول ماندن الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از نگاه برخی نمایندگان مجلس و کمیسیون اجتماعی است.

بر اساس ماده یک قانون برنامه پنجم توسعه کشور، دولت موظف است با همکاری سایر قوا «الگوی توسعه اسلامی - ایرانی» که مستلزم رشد و بالندگی انسانها بر مدار حق و عدالت و دستیابی به جامعه متکی به ارزش‌های اسلامی و انقلابی است تا پایان سال سوم برنامه (پایان سال ۱۳۹۲) تدوین شود و پس از تصویب در مجلس مبنای تهیه برنامه ششم و برنامه‌های بعدی قرار گیرد.

با توجه به اینکه امسال، سال سوم برنامه بوده و طبق قانون باید این الگو تهیه و تدوین شود، اما اکنون هیچ خبری از تهیه و تدوین این موضوع نیست.

اکنون نیز دبیرخانه امور الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت طبق قانون در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور مستقر است.

در اینکه طی دو سال و نیم گذشته قوه قضاییه، مجلس و دولت چقدر برای تهیه و تدوین این الگو تلاش کردند، جای سؤال و نکات قابل تأمل وجود دارد اما سؤال جدی‌تر اینکه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که مبنای قانونی دارد و باید بستری برای برنامه ششم توسعه باشد، چرا در تصویب طرح تشکیل یا احیای سازمان مدیریت جایی ندارد.

هر چند که در پیشنهادات برخی نمایندگان و نیز بررسی کمیسیون برنامه و بودجه تأکید بر این الگو وجود دارد، اما آنچه در صحن مجلس به تصویب رسیده طرح دیگری است.

قصور سهوی یا عمدی را از سوی 290 نماینده مجلس و دو کمیسیون مربوطه چگونه می‌توان تفسیر کرد.

البته اکنون این طرح باید به تأیید شورای نگهبان برسد که امیدواریم در این زمینه اقدام عاجل صورت گیرد.

این مباحث در حالی صورت می‌گیرد که بارها از سوی مقام معظم رهبری تدوین و تهیه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مورد تأکید قرار گرفته است.

ایشان در این باره معتقدند: «ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی با شرط لازم پیشرفت عمومی کشور می‌دانیم توجه داشته باشیم که مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور کار قطعی جمهوری اسلامی، دنبال کردن الگوی پیشرفت ایرانی - اسلامی است ما پیشرفت را به شکلی که غرب دنبال کرد و پیش رفت نمی‌خواهیم؛ پیشرفت غربی هیچ جاذبه‌ای برای انسان آگاه امروز ندارد».

ایشان همچنین لازمه تحقق الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت و رسوخ آن در میان نخبگان، گفتمان‌سازی آن در جامعه دانستند و طراحی آن در واقع ارائه محصول انقلاب اسلامی و طراحی یک تمدن جدید و پیشرفته در همه عرصه‌ها بر مبنای تفکر و اندیشه اسلام عنوان می‌کنند.


منبع: فارس