۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳
جواد لاریجانی مطرح کرد؛

فتنه ۸۸ کودتای تمام عیار سیاسی بود

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به اینکه بصیرت یک کودتای بین‌المللی را علیه نظام خنثی کرد گفت: در سال ۸۸ کودتای تمام عیاری علیه نظام انجام شد به طوری که کشورهای غربی می‌خواستند دیکتاتوری توسری خور خود را مجددا بر ایران حاکم کنند.
کد خبر : ۱۵۳۳۳۱
صراط: ابعاد مختلف فتنه ۹ دی سال ۸۸ شب گذشته(۸ دی ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "محمدجواد لاریجانی" نظریه‌پرداز و تحلیلگر سیاسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
وی در ابتدای برنامه و در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا حوادث تلخی که در سال ۸۸ در کشور اتفاق افتاد سوءتفاهم بود گفت: روز ۹ دی در ادبیات امروزمان به نام روز بصیرت نامگذاری شده است.  
 
لاریجانی با اشاره به اینکه همین موضع نقطه خوبی برای آغاز بحث است افزود: بصیرت کلیدواژه پرظرفیتی است، به طوری که کسی را با بصیرت می‌گویند که اول به خوبی صورت مسئله را تشخیص بدهد و بداند که وضعیت چگونه است و بداند که در آن وضعیت چه مسئولیتی دارد. 

**ملت ایران در حماسه 9 دی توطئه دشمن را خنثی کردند
 
این تحلیلگر و نظریه‌پرداز سیاسی با بیان اینکه کسی که صورت مسئله را بداند اما وظیفه خود را تشخیص ندهد بصیر نیست، تصریح کرد: کسی که وظیفه را به خوبی تشخیص داد باید به اندازه و به هنگام برای انجام وظیفه قیام کند، آن هم نه بیشتر نه کمتر نه دیر‌تر و نه زود‌تر.  
لاریجانی با بیان اینکه همه این ویژگی‌ها در قیام ۹ دی به خوبی مشهود بود، افزود: مردم به خوبی صورت مسئله را تشخیص دادند، به طوری که صورت مسئله این بود که عده‌ای می‌گفتند در انتخابات ریاست جمهوری احمدی‌نژاد کلمات تند و پرخاشگرانه‌ای را نسبت به دیگران و بقیه کاندیدا‌ها استفاده می‌کند، بنابراین باید گفت عصبانیت بقیه کاندیدا‌ها و جیغ بنفش کشیدن آن‌ها مسئله مهمی نیست.

 وی با اشاره به اینکه فتنه ۸۸ مصداق کامل کودتای تمام عیار علیه تجربه ملت بود، اظهار داشت: این کودتا یکی از وسیع‌ترین و پیچیده‌ترین تهاجماتی بود که علیه نظام و دستاوردهای ملت صورت گرفت.  
 
این تحلیلگر و نظریه‌پرداز سیاسی با اشاره به اینکه برای این فتنه سرمایه گذاری‌های زیادی شده بود اظهار داشت: مردم در این فتنه به خوبی تشخیص دادند که‌آمریکا و دول غربی می‌خواهند نظامی را که محصول انتخاب مردم بود را سرنگون کنند و به جای آن دیکتاتوری سکولار توسری خور خود را جایگزین کنند.  
 
لاریجانی با بیان اینکه ایران قوی‌ترین و منسجم‌ترین دموکراسی منطقه را دارد، تصریح کرد: ایران به لحاظ علمی کشوری پیشرفته است به طوری که از لحاظ توان دفاعی دارای قدرت برتری هستیم.  
 
وی با بیان اینکه مردم تشخیص دادند دشمنان به دنبال چه کاری هستند و می‌خواهند گرانبها‌ترین گوهری را که ملت برای آن قیام کرد از ما بگیرند ادامه داد: انقلاب دارای دستاوردهای خوبی بود که دشمنان درصدد گرفتن آن از ملت بودند.  
 
**مردم به هنگام و به اندازه در صحنه حضور یافتند
 
این تحلیلگر و نظریه‌پرداز سیاسی با بیان اینکه مردم وظیفه خود را به خوبی تشخیص دادند و فهمیدند که وقت را نباید هدر دهند گفت: همه باید برای دفاع از دستاورد ملی که جمهوری اسلامی بدست آورده بود وارد صحنه می‌شدند، بنابراین سروقت و به هنگام و همچنین به اندازه مردم پاسخگو باشند.  
 
لاریجانی با اشاره به اینکه کسانی که معتقد هستند فتنه سال ۸۸ سوء تفاهم و دلخوری بوده است، در فهم پدیده‌های اجتماعی دچار ساده انگاری شده‌اند، افزود: تخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی دارای دوپایه و دو ریشه بسیار مهم است که این فهم برای آینده کشور ضروری است، به طوری که ریشه اول موضوع فرهنگی و فکری به حساب می‌آید و ریشه دوم منافعی است که برای خود کشورهای غربی در منطقه تعریف کرده‌اند.  
 
** ایران قوی‌ترین کشور منطقه است
 
وی با بیان اینکه کشورهای غربی خود را مالک چاه نفتی ایران می‌دانند گفت: ما در مقابل کشورهای غربی ایستاده‌ایم به گونه‌ای که جمهوری اسلامی به بزرگ‌ترین و قوی‌ترین کشور منطقه تبدیل شده است به گونه‌ای که قوی‌ترین پیام ما مقاومت، استقلال، ایستادگی و احیای تفکر اسلامی به حساب می‌آید.  
 
این تحلیلگر و نظریه‌پرداز سیاسی افزود: غرب به خاطر تعریف ناهنجاری که از منافع مشروع برای خود کرده، تخاصمش با ایران محتوایی است پس باید گفت دشمن را نباید دست کم گرفت.  
 
لاریجانی اظهار داشت: اگر جایی غرب و صهیونیست علیه ما اقدام نکردند به خاطر این نبوده که آن‌ها محبت کردند بلکه به این دلیل است که آن‌ها دخل و خرجشان را حساب کرده‌اند و دیده‌اند که ضرر می‌کنند.  
 
وی با اشاره به اینکه ما باید به قدرت بازدارندگی خود اتکاء کنیم اظهار داشت: حادثه ۹ دی یکی از این نمونه‌ها است.  
 
این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا از تعبیر کودتای بین‌المللی استفاده کرده‌ایم گفت: در‌‌ همان زمان فتنه سال ۸۸ بنده این اصطلاح را به کار بردم.  
 
**فتنه ۸۸ کودتای تمام عیار سیاسی بود
 
لاریجانی با بیان اینکه کودتا به این معنی است که گروهی در مسیر در حال حرکت هستند و به یکباره از مسیر باز می‌گردند و به امکاناتی که نظام در اختیارشان گذاشته رجوع می‌کنند افزود: این کودتای نظامی نبود بلکه کودتای تمام عیار سیاسی بود.  
 
وی اضافه کرد: انتخابات پروسه قانونی است به طوری که انتخابات امکاناتی را در اختیار گروهی قرار می‌دهد تا با هم رقابت کنند.  
 
این تحلیلگر و نظریه‌پرداز با اشاره به اینکه احزاب سیاسی باید در فرآیند انتخابات شور و شوق و هیجانی را در مردم ایجاد کنند افزود: گروهی در اوج این هیجانات به یکباره تمام شور و شوق را علیه نظام بکار می‌گیرند به طوری که آنهایی که در این فتنه حضور داشتند درصدد بودند نظام اسلامی را ساقط کرده و یک نظام سکولار با ماهیت دیکتاتوری و با نمای دمکراسی را ایجاد کنند.  
 
لاریجانی با اشاره به اینکه در روز انتخابات عده‌ای مسیر خود را کج کردند تصریح کرد: هیجانات عظیم ملی در انتخابات افتخارآفرین بود.  
 
وی با بیان اینکه این فتنه بین‌المللی بود زیرا سرمایه گذاری‌های عظیمی بر روی آن شده بود اظهار داشت: ۳ الی ۴ ماه قبل از انتخابات ۸۸ سفری به فرانسه داشتم و با یکی از وزرا ملاقاتی را به عمل آوردم به طوری که در انتهای صحبت‌هایمان راجع به انتخابات آینده ایران صحبت کردیم به گونه‌ای که بنده گفتم که انتخابات پرشوری را در ایران در انتظار داریم.  
 
این تحلیلگر و نظریه‌پرداز با اشاره به اینکه بنده از وزیر فرانسوی پرسیدم که شما انتخابات ایران را چگونه می‌بینید گفت: ما در اروپا به این نتیجه رسیده‌ایم که هرکس به غیر از احمدی‌نژاد نباید در صحنه حضور یابد، افزود: این حرف بوی فتنه و دخالت می‌داد.  
 
لاریجانی ادامه داد: در زمان بازگشت با خبرگزاری ایرنا مصاحبه کردم و گفتم در انتخابات سال ۸۸ چالش‌های امنیتی وجود دارد ولی حقیقتا نمی‌دانستم دخالت غرب تا به این حد خواهد بود.  
 
وی با اشاره به اینکه فکر نمی‌کردم غرب با یک گستاخی و حماقت وارد عمل خواهد شد گفت: این نظام بسیار قدرتمند است، به گونه‌ای که بعد از این فتنه جمهوری اسلامی قوی‌تر از گذشته ظاهر شد پس باید گفت غرب فهمید که جمهوری اسلامی یک قله بلندی است که هر روز پرده‌ای از آن برداشته می‌شود.  
 
این تحلیلگر و نظریه‌پرداز با بیان اینکه امروزه قدرت فقط نظامی نیست، تصریح کرد: یکی از متفکرین معروف غرب بعد از انقلاب اسلامی کتابی نوشت و گفت: باید در آینده شاهد ظهور ابرقدرت‌هایی باشیم که سلاح اتمی ندارند منتها به علت تاثیرگذاری عظیمشان توان تغییر مسیرهای تاریخی را دارند.  
 
**پیروزی ملت ایران فتح الفتوح بود

لاریجانی با اشاره به اینکه از نظر ظواهر ماهیت قدرت دچار تحول شده افزود: این حادثه بسیار مهمی در تاریخ کشور به حساب می‌آید.  
 
وی با بیان اینکه پیروزی ملت ما بر این حادثه فتح الفتوح عظیم به حساب می‌آید خاطرنشان ساخت: ۹ دی یک جشن بزرگ به حساب می‌آید و لذا این حادثه خود به خود در حال اضمحلال بود.  
 
این تحلیلگر و نظریه‌پرداز با اشاره به اینکه ۹ دی کسانی را که به دنبال این حادثه بودند را ناامید کرد افزود: این حادثه افراد بسیاری را در داخل کشور بیدار کرد.  
 
لاریجانی با بیان اینکه ماهرگز نباید از دشمنان‌مان غافل باشیم ادامه داد: نظام چالش‌های بزرگ‌تر از این را هم تحمل خواهد کرد.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در فتنه سال ۸۸ خواص تا چه اثرگذار بودند گفت: برخی از خواص در فتنه نقش فعالی داشتند که تاسف بار است.  
 
این تحلیلگر و نظریه‌پرداز با اشاره به اینکه از کسانی که در سفره انقلاب بودند انتظار چنین عکس العمل‌هایی را نداشتیم، اظهار داشت: برخی از این خواص برای انقلاب زحمت کشیده بودند به گونه‌ای که به کمک انقلاب مسندهایی را بدست آوردند اما متاسفانه اینگونه عمل کردند.  
 
لاریجانی با اشاره به اینکه از آن‌ها این انتظار بود که با تمام توان خود در خدمت انقلاب درآیند اظهار داشت: زمان بوش پسر انتخابات آمریکا دچار اختلالاتی شد به گونه‌ای که الگور مدعی بود که برنده است اما در ‌‌نهایت الگور برای حفظ حیثیت نظام آمریکا پیروزی بوش پسر را قبول کرد.  
 
وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه دروغ مضموم است، افزود: دروغ سبب خروج از حنیفه می‌شود، بنابراین در امر ولایت نباید حق را زیرپا گذاشت.  
 
این تحلیلگر و نظریه‌پرداز با اشاره به اینکه در این فتنه انحراف فکری وجود دارد اظهار داشت: این انحراف فکری از قبل از انتخابات از دوره اصلاحات شروع شده بود به گونه‌ای که گروهی پیدا شده بود که معتقد بودند اسلام حوزه خصوصی است.  
 
لاریجانی با بیان اینکه خروج برعلیه نظام مشروع از گناهان بزرگ است گفت: این امر تنبیهات و مجازات سنگینی دارد.  
 
وی با اشاره به اینکه عملکرد مردم و نظام در مقابله با فتنه بسیار جالب بود، اظهارداشت: این امر نشان از یک تجربه و یک قدرت و ظرفیت عظیم دارد به گونه‌ای که اگر این اتفاق در آمریکا رخ می‌داد، سبب مرگ هزاران نفر شده و در ‌‌نهایت حکومت آمریکا ساقط می‌شد.  
 
این تحلیلگر و نظریه‌پرداز با اشاره به اینکه غرب در برخورد با کسانی که نظامشان را تهدید می‌کنند رحم ندارد افزود: غرب معدن خشونت عظیم است.  
 
لاریجانی با بیان اینکه نظام ما در برخورد با این فتنه به گونه دیگر عمل کرد افزود: حدود ۱۰الی۱۱ شهید در نیروی انتظامی و حدود۱۰ نفر از مردم بیگناه در سال ۸۸ شهید شدند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه دستگاه قضایی با دقت کامل ورود پیدا کرد افزود: افرادی که مورد محاکمه قرار گرفتند بهترین دفاعیات را از خود ابراز داشتند به گونه‌ای که برخی از این افراد گاهی حتی دارای چندین وکیل بودند.  
 
وی با اشاره به اینکه سیستم ایران از انعطاف‌های زیادی برخوردار است،تصریح کرد : دستگاه قضایی با تسامح و صبر و حوصله با فتنه گران برخورد کرد به گونه‌ای که برخی معتقدند بودند که چرا این برخورد‌ها کند و تند است.  
 
این تحلیلگر و نظریه‌پرداز با اشاره به اینکه برخورد‌ها بناید کند و نه تند بلکه باید به اندازه باشد افزود: هدف این بود که حقی از ملت ضایع نشود.  
 
لاریجانی با اشاره به اینکه تسامح به دلیل قدرت است اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران به دلیل اینکه قدرتمند است عجله‌ای در کار ندارد، پس باید گفت برخورد مردم و نظام با این فتنه دارای درس‌های بسیار خوبی است.  
 
وی با بیان اینکه در هر فتنه‌ای نکاتی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد گفت: بد‌ترین چیز این است که چرا مردم ناراحت شدند؟ چرا مردم را پریشان کرده‌ایم؟ چرا خسارت‌های مالی و جانی داریم؟ و در ‌‌نهایت چرا جشن بزرگی که با مشارکت مردم در انتخابات صورت گرفته بود به کام مردم تلخ شد؟  
 
** حماسه ۹ دی باید زنده بماند
 
این تحلیلگر و نظریه‌پرداز در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا حماسه ۹ دی باید زنده بماند، ادامه داد: نسل‌های دیگر انقلاب باید بدانند که این نظام از چه گردنه‌هایی عبور کرده است همانطور که حماسه دفاع مقدس همیشه باید زنده بماند حماسه ۹ دی هم باید زنده باقی بماند.  
 
لاریجانی با اشاره به اینکه در دفاع مقدس فقط تاریخ نیست که زنده می‌ماند، بلکه اصل بسیار مهمی زنده می‌ماند و آن این است که اگر مصمم باشیم و در دفاع از خود به خدا توکل کنیم به خوبی در مقابل همه مشکلات پیروز خواهیم شد.  
 
وی با اشاره به اینکه پیروزی ایران در جنگ با صدام افزود: این پیروزی، پیروزی کوچکی به حساب می‌آید بلکه پیروزی تمام عیار بود و تمام قدرت‌های بزرگ با تمام امکانات در مقابل ایران قد علم کرده بودند.  
 
این تحلیلگر و نظریه‌پرداز با اشاره به اینکه فرانسوی‌ها چگونه بر روی ملت ما نگاه خواهند کرد افزود: انگلیسی‌ها نقش بسزایی در توپ‌هایی که می‌توانست بمب اتم را به سمت ایران پرتاب کند ریشه دارد.  
 
لاریجانی با اشاره به اینکه با همه این مسائل و مشکلات رزمندگان ما به خوبی توانستند رد جنگ با صدام پیروز شوند گفت: در فتنه سال ۸۸ هم نیز همین اتفاق افتاد ولی نوع آن عوض شده بود و ملت پیروز شدند.  
 
**بصیرت سبب پیروزی در فتنه ۸۸ شد
 
وی با اشاره به اینکه در این فتنه مردم دست بصیرت را آموختند، افزود: بصیرت ملت ما را به پیروزی رساند.  
 
تحلیلگر و نظریه‌پرداز با اشاره به اینکه همه تشکیلات ما باید بر روی بصیرت سرمایه گذاری کنند اظهار داشت: امروزه فهمیدن واقعیت و وقایع برای بشر به مراتب سخت‌تر از گذشته شده است.  
 
**بصیرت رسانه‌ای ما افزایش یافته است
 
لاریجانی با بیان اینکه امروزه تشکیلات رسانه‌ای به خصوص تشکیلات صدا و سیما رکن اساسی در مبارزه با فتنه بوده است، ادامه داد: در طول انقلاب صدا و سیما نقش بسیار اساسی را دنبال کرده است به گونه‌ای که باید گفت صدا و سیما نمونه جالبی از خدمت به نظام است.  
 
وی با اشاره به اینکه بصیرت رسانه‌ای افزایش یافته است، تصریح کرد: صدا و سیما خدمت بزرگی را در طول انقلاب انجام داده است.  
 
این تحلیلگر و نظریه‌پرداز با اشاره به اینکه بنده بار‌ها گفته‌ام که صدا و سیما ممکن است اشکالاتی داشته باشد، اما از سوی دیگر هم باید گفت که انصافا صدا و سیما خدمات زیادی را به انقلاب و اسلام و ملت کرده است گفت: این اشکالات قابل مقایسه با برنامه‌های موجود نیست.  
 
لاریجانی با بیان اینکه بصیرت باید کلید واژه باشد اظهار داشت: دانشجویان و محصلین باید بدانند وضعیت چگونه است و در هر لحظه باید توانایی تشخیص موقعیت را داشته باشند.  
 
وی گفت: بحث محاصره اقتصادی که امروزه وجود دارد، به دلیل مرگ بر آمریکا نیست بلکه به خاطر این است که جمهوری اسلامی ایران جلوی سلطه غرب ایستاده.  
 
این تحلیلگر و نظریه‌پرداز با بیان اینکه برای اینکه ما جلوی قلدری‌های غرب ایستاده‌ایم تحریم شده‌ایم، افزود: حماسه اقتصادی یعنی ما باید وارد می‌دانی شویم که بفهمیم چرا محاصره‌ها و تحریم‌ها صورت گرفته است و پادزهر آن را بزنیم.  
 
**بصیرت کودتای بین‌المللی را علیه نظام خنثی کرد
 
لاریجانی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی شعار نیست بلکه یک تز بسیار با مبنا است که ما را پیروز می‌کند گفت: بصیرت در امر فتنه شعار نبود به گونه‌ای که بصیرت یک کودتای سنگین بین‌المللی را علیه نظام خنثی کرد.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دلیل اظهارنظرهای عجیب و قریب برخی از اشخاص چیست، افزود: افرادی که به نحوی در این فتنه حضور داشتند احساس می‌کنند که حالا پرده‌ها کنار رفته است و باید گفت طبیعتا لکه بدی در کارنامه آن‌ها درج شده است.  
 
این تحلیلگر و نظریه‌پرداز با اشاره به اینکه کسانی که در فتنه بودند نباید فکر کنند که آخر خط است، گفت: بهترین راه جبران خطا است، زیرا میدان برای بازگشت همه باز است.  
 
لاریجانی با بیان اینکه صورت مسئله قابل پاک کردن نیست افزود: افراد می‌توانند بگویند که اشتباه کرده‌اند.  
 
وی با اشاره به اینکه این مملکت نیاز به خدمت دارد افزود: خدمت به این مملکت بهترین افتخار است به گونه‌ای که میدان برای خدمت باز است.  
 
تحلیلگر و نظریه‌پرداز با بیان اینکه نباید به خاطر این قضایا ساده انگاری کنیم افزود: ساده انگاری و فراموش کردن این قضیه خود حادثه تاریخی مهمی است، اما برنامه و تز مقاومت در برابر سلطه را باید ببینیم چه چیزی است.  
 
لاریجانی با اشاره به اینکه بزرگداشت ۹ دی یعنی ما با بصیرت باید به اینده نگاه کنیم ادامه داد: باید در راه نگهبانی از این گوهر بزرگ اقدام کنیم.  
 
وی با بیان اینکه بزرگداشت ۹ دی یعنی باید خط بصیرت را ادامه دهیم، افزود: بصیرت انتها ندارد به گونه‌ای که ریشه تک تک افراد بصیرت است.  
 
**پیام ۹ دی اقتصاد مقاومتی است
 
این تحلیلگر و نظریه‌پرداز با تاکید بر اینکه امروزه پیام ۹ دی اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: پیام ۹ دی این است که گول چند میلیارد دلاری که مال خودمان است و دزد‌ها به اسم تحریم گرفته‌اند و می‌خواهند به عنوان صدقه به ما بدهند را نباید خورد.  
 
لاریجانی با اشاره به اینکه باید بر روی پای خود ایستاد و آستین‌ها را بالا زد ادامه داد: این مملکت با تحریم‌ها قدرتمند‌تر خواهد شد.  
 
وی با اشاره به اینکه بصیرت در هر مرحله‌ای محلی دارد افزود: پیام و دستور رهبر معظم انقلاب به دولت جدید این بود که دو چیز را باید بر روی آن سرمایه گذاری کنند یکی اقتصاد مقاومتی و دیگری نگهداری شتاب پیشرفت علمی است.  
 
این تحلیلگر و نظریه‌پرداز با بیان اینکه باید اقتصاد را براساس مقاومت سامان داد اضافه کرد: مردم و دانشجویان باید متوجه این قضیه باشند زیرا اقتصاد مقاومتی یک تز و یک فلسفه اقتصاد است.

لاریجانی با اشاره به اینکه حادثه ۹ دی را باید اول خودمان بشناسیم و سپس علت‌های آن را برای امروز و فردا نگهداری کنیم خاطرنشان کرد: بحث شناختن دشمن این نیست که ما با دنیا و با کلمات تند روبرو شویم، معنایش این نیست که باید ارتباطمان را با دنیا کم کنیم بلکه معنایش این است که ما باید طرف خودر ا بشناسیم و از منافع ملیمان پاسداری کنیم.  
 
وی با بیان اینکه انتظار مردم از دولتی که مبتنی بر بصیرت است این است که کلیدواژه بصیرت در نظاممان احیا شود، گفت: این کلیدواژه را نباید از دست داد بلکه باید ابعاد مختلف آن را دریابیم.  
 
این تحلیلگر و نظریه‌پرداز با بیان اینکه بصیرت پرظرفیت است یعنی مفهوم ساده و بی‌پایه نیست اظهار داشت: در تفکر اسلامی بصیرت ریشه بسیار عمیقی دارد به گونه‌ای که بدون بصیرت نمی‌توان از خدا پیروی کرد.  
 
لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تحلیل جنابعالی در مورد تحلیل دنیای غرب به خصوص آمریکا با دنیای فتنه و مقابله با ملت ایران چیست گفت: جریان فتنه سوء تفاهم ساده نبوده بلکه یک تهاجم وسیع به حساب می‌آید که توسط آمریکا و غرب صهیونیست علیه نظام ساماندهی شده بود، به گونه‌ای که آن‌ها جرات حمله نظامی را نداشتند اما هرکاری که می‌خواستند علیه جمهوی اسلامی ایران انجام دادند.  
 
وی با اشاره به اینکه غرب خط خود را‌‌ رها نکرده است و از موضع خودمحوری و نژادپرستانه صحبت می‌کند افزود: ما هرگز نباید نوع تعامل را به گونه‌ای قرار دهیم که غرب در فتنه درصدد سوء تفاهم برآید.  
 
این تحلیلگر و نظریه‌پرداز با اشاره به سفر هیات پارلمانی اروپا به ایران خاطرنشان ساخت: پارلمان اروپا سازمانی موثر نیست بلکه تشریفاتی است به گونه‌ای که آن‌ها در سفر به ایران به دنبال گسترش روابط خود با نظام بودند، اما کمترین‌اداب مدنی را در رفتار خود رعایت نکردند و با اهل فتنه دیدار داشتند.  
 
لاریجانی با بیان اینکه غرب امروزه به بهشت تولید تروریست‌ها تبدیل شده است اظهار داشت: غرب سیاست خود را با ما عوض نکرده پس باید ما در مقابل آن‌ها مثل کوه بایستیم.  
 
وی با اشاره به اینکه حرف زدن با آمریکا عیب ندارد، گفت: اما چه مطلبی را می‌خواهیم به آن‌ها بگوییم؟  
 
تحلیلگر و نظریه‌پرداز با اشاره به اینکه من با اصطلاح برد_ برد مشکل دارم افزود: برد_برد متعلق به دو گروه است که همدیگر را قبول دارند.
 
**با اصطلاح برد_ برد مشکل داریم
 
لاریجانی با بیان اینکه در وضعیت ما دزدی به خانه آمده و اموال ما را گرفته و در خانه ایستاده، بعد حالا می‌گوییم برد_برد افزود: استراتژی ما در مذاکره با آمریکا و غرب باید دفع تجاوز باشد.  
 
وی با اشاره به اینکه آمریکا و غرب به حقوق حقه ما در کشتیرانی، دارو، فروش نفت، امور مالی و سایر مسائل تجاوز کرده‌اند، ادامه داد: آن‌ها به دزدی و تجاوز خود مصر هستند.  
 
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان اینکه صحبت با آمریکا تابو نیست بلکه مهم این است که ما با چه استراتژی و منطقی می‌خواهیم با طرف مقابل صحبت کنیم، خاطرنشان کرد: ما در مقابل زیاده خواهی غرب یک میلی متر هم نیز عقب نشینی نخواهیم کرد.