۱۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
عضو هیئت علمی جامعه الزهرا مطرح کرد

نقش امام حسن(ع) در قیام کربلا

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا گفت: دوران امام حسن(ع) اوج بدعت‌ها، رخنه در دین و مقابله‌ با ارزش‌های اصیل اسلام است و این امام بزرگوار با شفاف‌سازی جریان‌های انحرافی با این مسئله مبارزه کردند.
کد خبر : ۱۵۳۵۲۸
صراط:عضو هیئت علمی جامعه الزهرا گفت: دوران امام حسن(ع) اوج بدعت‌ها، رخنه در دین و مقابله‌ با ارزش‌های اصیل اسلام است و این امام بزرگوار با شفاف‌سازی جریان‌های انحرافی با این مسئله مبارزه کردند.

معصومه ظهیری ضمن تسلیت شهادت امام حسن مجتبی(ع) با اشاره به اتفاقات پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: غصب ولایت، عمل نکردن به وصیت رسول خدا (ص) درباره جانشینی و ولایت امیر مومنان (ع) و زیر پا گذاشتن سیره و سنت و ظهور بدعت‌ها از جمله وقایع پس از رحلت نبی مکرم اسلام (ص) محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امام حسن (ع) پس از حکومت پنج ساله امام علی (ع) در زمینه حفظ حکومت اسلامی تلاش کرد تا توطئه‌های غاصبان، حیله‌گران و منافقان رسوا شود.

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا یادآور شد: زمینه‌سازی قیام کربلا توسط امام حسن(ع) شروع شد و بقای سنت و سیره توسط این امام بزرگوار تحقق پیدا کرد.

وی ادامه داد: چهره ننگین معاویه به وسیله عهدشکنی و بدعت‌ها روشن شد و مردم آن دوران چهره انسان‌های اطراف خود را بهتر شناختند و زمینه‌سازی برای قیام کربلا فراهم شد.

ظهیری با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی امام حسن مجتبی(ع) گفت: پیشوای دوم شیعیان با حسن خلق، حلم، بردباری و صبر توانستند اهداف عالیه سیره نبوی را در جامعه جاری کنند و جایگاه امامت را نشان دهند.

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا یادآور شد: امام حسن(ع) با هوشمندی، تیزبینی و درایت دشمن را رسوا کرد و در حقیقت می‌توان بیان کرد امام سیاست‌مداری هوشیار، مدیری توانمند و مدبر بود.

وی عنوان داشت: حلم،‌ بردباری،‌ حسن خلق و صبر امام حسن(ع) نسبت به نادانی خودی‌ها و حیله‌های غیر خودی‌ها سبب شد که جریان اصیل مجاهدان شکل بگیرد که بعدها در قیام امام حسین(ع) آثار آن را مشاهده می‌کنیم.

ظهیری با اشاره به کریم اهل بیت(ع) به عنوان یکی از صفات امام حسن مجتبی(ع) گفت: امام در زمان حیات خود سه بار ثروت خود را به فقرا، مستمندان و مردم هدیه دادند، به همین دلیل کرامت و بخشندگی حضرت زبانزد مردم دوران خود بود.

وی به آغاز تهاجم فرهنگی از دوران پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و افزود: بر همین اساس سیره و سنت و سفارش پیامبر اکرم(ص) نادیده گرفته شد و در دوران حکومت خلفا، با بدعت‌ها، نوآوری‌ها و فرسایش‌های فرهنگی این مسئله جریان پیدا کرد.

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا یادآور شد: دوران امام حسن(ع) اوج بدعت‌ها، رخنه در دین و مقابله‌ با ارزش‌های اصیل اسلام است که امام حسن مجتبی(ع) با روشن ساختن و شفاف‌سازی جریان‌های انحرافی با این مسئله مبارزه کردند.
منبع: فارس