۱۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۰

آخرین اخبار از زمین‌لرزه هرمزگان/آمار تلفات، تخریب‌ها و امدادرسانی

صبح امروز دو زمین لرزه با قدرت 5.5 ریشتری و 4.5 ریشتری بستک در شمال استان هرمزگان را لرزاند.
کد خبر : ۱۵۳۸۲۸
صراط: صبح امروز دو زمین لرزه با قدرت 5.5 ریشتری و 4.5 ریشتری بستک در شمال استان هرمزگان را لرزاند.

صبح امروز در ساعت 6 و 43 دقیقه زمین لرزه‌‌ای با قدرت 5.5 ریشتر بستک در استان هرمزگان را ‌در عمق 20 کیلومتری زمین، در عرض جغرافیایی 27.14 مدار شمالی زمین و 54.45 درجه مدار شرقی لرزاند‌.‌

در کمتر از 10 دقیقه مجددا زمین لرزه‌ای با قدرت 4.5 ریشتر این را شهر لرزاند‌.

در ساعت 7 و 19 نیز زمین لرزه‌ای با قدرت 3.4 ریشتر دوباره بستک را لرزاند‌ و موجب وحشت مردم در این منطقه شد.


زلزله بستک یک کشته داشت/ آماده باش استان‌های بوشهر و فارس

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: از زمان وقوع زلزله در بستک در استان هرمزگان تاکنون ۵ تیم امدادی و ۲ فروند بالگرد به منطقه اعزام شده و تا کنون سه نفر از زیر آوار بیرون کشیده شدند که یک نفر از آنها فوت کرده است.

پیرحسین کولیوند در مورد جزئیات زلزله‌ای که صبح امروز بستک در استان هرمزگان را لرزاند گفت: از زمان وقوع زلزله تا کنون 5 تیم امداد ونجات به منطقه اعزام شده‌اند و دو فروند بالگرد امدادی از استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان برای امداد رسانی سریعتر به منطقه اعزام شدند.

وی ادامه داد: تا این لحظه سه نفر از زیر آوار بیرون کشیده شده اند که یک نفر از ایز این افراد فوت کرده است.

به گفته رئیس سازمان امداد ونجات هلال احمر از زمان وقوع زلزله در ساعت 6 و 43 دقیقه بامداد امروز تا کنون 4 پس لرزه به قدرت 4.5 ریشتر در منطقه بستک احساس شده و استان‌های فارس و بوشهر برای امدادرسانی‌های بیشتر آماده باش هستند.


زلزله بستک 16 نفر را راهی بیمارستان کرد/ مرگ یک نفر و وخامت حال سه مصدوم

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن تایید مرگ یک نفر از وخامت حال سه نفر نیز در پی وقوع زمین لرزه 5.5 ریشتری در بستک خبر داد.

صبح امروز و در پی وقوع زمین لرزه 5.5 ریشتری در شهر بستک واقع در شمال غرب مرکز هرمزگان، خسارات متعددی به منازل مسکونی وارد شده است.

این در حالی است که پس از وقوع این زمین‌لزره سه پس‌لرزه به بزرگی 4.5، 3.4 و 3.1 ریشتر نیز بستک را لزرانده است.

فاطمه نوروزیان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه طی این زمین لرزه 16 نفر به مراکز درمانی در بستک منتقل شده‌اند اضافه کرد: 10 نفر از این تعداد سرپایی درمان و حال سه نفر از بستری شدگان نیز وخیم گزارش شده است.

وی فوت یک نفر در این زمین لرزه را تایید کرد.


تخریب ۱۰ تا ۷۰ درصدی منازل مسکونی بستک/ ۳۰ مصدوم تاکنون

سازمان امداد و نجات هلال احمر اعلام کرد که زلزله بستک تا کنون ۳۰ مصدوم و یک نفر کشته داشته و تعداد مصدومان در حال افزایش است.

حسین درخشان اظهار داشت: اکنون تعداد تیم های امدادی به 15 تیم افزایش یافته و جستجو در شهر بستک برای افرادی که زیر آوار مانده‌اند همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: تا کنون 30 مصدوم داشته ایم که 16 نفر از طریق اورژانس به بیمارستان انتقال یافته اند و بقیه سرپایی مداوا شدند.

وی در مورد خسارت وارده به شهر بستک گفت: منازل مسکونی بین 10 تا 70 درصد تخریب شده اند.

به گفته درخشان روستاهای اطراف بستک نیز تحت بررسی است و احتمال خسارت در این روستاها نیز وجود دارد ولی تا این لحظه گزارشی نرسیده است.

زلزله‌ ای به بزرگی 5.5 ریشتر صبح امروز ساعت 6 و 43 دقیقه بستک در استان هرمزگان را لرزاند. این زلزله تا این لحظه 5 پس لرزه داشته است.


ارزیابی ۲۰ روستای اطراف بستک/توزیع چادر و بسته‌های غذایی برای ۵ هزار خانوار

مدیر کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: برآورد ما خسارت به ۵ هزار خانوار در شهر بستک است که تاکنون برای این خانوارها چادر، پتو، موکت و بسته غذایی ارسال شده است.

مرتضی مرادی‌پور در مورد آخرین جزئیات امدادرسانی به زلزله‌زدگان بستک در استان هرمزگان خاطرنشان کرد: طبق ارزیابی‌هایی که تاکنون توسط امدادگران انجام شده، بیشترین خسارت مربوط به بافت شهری بستک است و 20 روستای اطراف که ارزیابی شده‌اند خسارت در حد ترک خوردگی دیوار بوده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که 5 هزار خانوار از این زلزله آسیب دیده باشند که طی آن استان‌های فارس، بوشهر، کرمان، چهار محال و بختیاری و اصفهان با پشتیبانی سازمان امداد و نجات تیم‌های جست‌وجوی خود را اعزام کرده‌اند.

مدیر کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات تاکید کرد: علاوه بر 15 تیم ارزیابی 2 فروند بالگرد از استان سیستان و بلوچستان به منطقه اعزام شده که یک تیم 10 نفره امدادی برای جست‌وجو از استان سیستان به همراه بالگرد به منطقه بستک اعزام شده‌اند.

وی گفت: چادر، پتو، موکت و بسته غذایی برای 5 هزار خانوار تهیه و به منطقه ارسال شده است.

مرادی‌پور همچنین از اعزام تیم ارزیاب ستادی با حضور رئیس سازمان امداد ونجات هلال‌احمر به منطقه برای بررسی کارشناسانه خبر داد.

احداث اردوگاه‌های اسکان موقت در بستک/وام بلاعوض ۳ تا ۵ میلیونی برای بازسازی منازل

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: اردوگاه‌های اسکان موقت زلزله زدگان احداث شده است و دو فروند بالگرد نیز به منطقه برای کمک‌رسانی و انتقال آسیب‌دیدگان به مراکز درمانی اعزام شده است.

حسن قدمی درباره اقدامات صورت گرفته در منطقه زلزله زده بستک اظهارداشت: صبح امروز زلزله‌ای به وسعت 5.5 ریشتر منطقه بستک را لرزاند.

وی ادامه داد: عوامل هلال‌احمر، اورژانس و مدیریت بحران شهرستان در مناطق زلزله زده حاضر شده‌اند و تیم امداد و نجات کار خود را آغاز کرد. خوشبختانه این زلزله تلفات زیادی نداشته است و تاکنون یک نفر کشته و 17 نفر مجروح و مصدوم شدند که حال اکثر آنها خوب است.

قدمی با بیان اینکه خانه‌هایی با 100 درصد تخریب در این منطقه نداشته‌ایم اظهارداشت: خسارتهایی که وارد شده جزئی است و در بخشی از مناطق به دلیل بافت فرسوده و عدم استفاده از مصالح استاندارد در ساخت مسکن دچار 50 درصد تخریب شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: دو فروند بالگرد هلال‌احمر کشور به منطقه اعزام شده‌اند و جستجوی امداد و نجات، مراحل پایانی را طی می‌کند.

قدمی با بیان اینکه تاکنون چند پس‌لرزه کمتر از 4.5 ریشتر نیز در این منطقه داشته‌ایم، گفت: اردوگاه‌های اسکان موقت نیز برای اهالی بستک و روستاهای تابعه برپا شده است تا افرادی که نمی‌توانند در منازل خود بمانند در این اردوگاه‌ها اسکان داده می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: برای امنیت بیشتر در منطقه عوامل انتظامی نیز در روستاها و مناطق آسیب‌دیده بستک حضور گسترده‌ای دارند تا سوء استفاده گران در مناطق آسیب دیده جایی نداشته باشند.

قدمی یادآور شد: برای ساخت و بازسازی منازل آسیب‌دیده نیز از 3 تا 5 میلیون تومان وام بلاعوض و 20 میلیون تومان نیز تسهیلات بانکی با بهره کم به افرادیکه منازلشان اسیب دیده است داده می‌شود.
منبع: فارس