۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۹
از تعیین نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها تا قطع گاز جایگاه‌های سی ان جی

تحولات صنعت نفت در هفته گذشته

در یک هفته گذشته افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و همچنین تعیین نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها در کمیسیون صنایع مهمترین اتفاقات حوزه نفت بود.
کد خبر : ۱۵۳۹۱۲
صراط: در طول یک هفته گذشته اخبار مهمی در حوزه نفت و بالاخص در صنعت پتروشیمی روی داد. 

*تعیین تکلیف نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها در کمیسیون صنایع

از این رو باید گفت، پس از کش و قوس‌هایی بالاخره نرخ خوراک پتروشیمی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تعیین و به کمیسیون تلفیق به منظور رای‌گیری و اعلام نظر ارجاع شد.

مؤید حسینی صدر یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید: در جلسه کمیسیون دو پیشنهاد 13سنت و 18 سنتی برای خوراک گاز پتروشیمی‌ها مطرح بود که پس از رای گیری اعضای کمیسیون نرخ 18 سنت برای خوراک گاز پتروشیمی ها رای قطعی آورد و به کمیسیون تلفیق مجلس داده شد.

به گزارش فارس، مدت‌ها است که پتروشیمی‌های گازی از رانت خوارک بسیار ارزان‌قیمت بهره برده و سودهای چند هزار میلیارد تومانی را از جیب بیت‌المال به نام سود برای خود ثبت می‌کنند. قیمت خوراک پتروشیمی‌ها که در ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها معادل 7 سنت ( 70 تومان) در هر متر مکعب وضع شده بود با تغییرات قیمت ارز در حال حاضر به معادل 2.8 سنت در هر مترمکعب رسیده است و عملا ارزان ترین قیمت خوراک در جهان محسوب می‌شود.

آن هم در شرایطی که در همه نقاط جهان از جمله در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، ‌مالیات کلانی از پتروشیمی‌ها اخذ می‌شود، اما در ایران اغلب پتروشیمی‌ها در مناطق ویژه اقتصادی احداث شده‌اند و عملات مالیات چندانی پرداخت نمی‌کنند.

برای مقایسه، قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه، عراق و پاکستان بیش از 45 سنت در هر متر مکعب است و محاسبات متعدد نشان می‌دهد، ارزش متانول تولید شده در پتروشیمی‌های گازی از ارزش صادراتی گاز مصرفی آنها کمتر است.

در عین حال ستاد تدابیر ویژه اقتصادی با تفکیک قیمت خوراک از سوخت، قیمت خوراک پتروشیمی‌ها را به 13 سنت در هر متر مکعب برای سال گذشته و سال جاری افزایش داد، اما علیرغم ابلاغ این مصوبه از سوی شرکت ملی گاز و صدور صورت حساب برای پتروشیمی‌های گازی، این پتروشیمی‌ها از پرداخت بهای 13 سنتی خوراک گاز امتناع می‌کنند.

ارزش مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی برای خزانه خالی دولت لااقل 2 میلیارد دلار معادل 5 هزار میلیارد تومان ارزیابی می‌شود و باید دید در دولت اراده کافی برای حذف این رانت کلان که از جیب عموم مردم پرداخت می‌شود، وجود دارد یا نه. 

*راه اندازی مشعل دوم پالایشگاه سراجه قم

بخش دوم مجتمع ذخیره سازی سراجه قم با ظرفیت ذخیره‌سازی حدود 5 میلیون مترمکعب گاز آغاز به کار کرد.

با راه‌اندازی این بخش پالایشی، ظرفیت فرآورشی مجتمع پالایشگاهی و ذخیره سازی گاز طبیعی شهید فهمیده سراجه قم از 5 به 10 میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.

اگرچه ظرفیت اسمی این مجتمع پالایشگاهی 10 میلیون متر مکعب است اما می توان بین 11 تا 12 میلیون متر مکعب گاز را در این مخزن ذخیره کرد.

مسعود سامی وند مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز با اشاره به بهره برداری از مخزن ذخیره سازی گاز سراجه قم که در زمستان سال گذشته صورت گرفت می گوید: بر اساس سیاست های شرکت ملی گاز ایران و به منظور پشتیبانی از منابع تأمین گاز برای زمستان 92  هماهنگی های لازم و تدابیر فنی و عملیاتی برداشت حداکثری ظرفیت تولید گاز در این مجتمع صورت گرفته است.

باید گفت: تاکنون حدود یک میلیارد و سیصد میلیون متر مکعب گاز از دورترین منابع  تولید گاز در کشور و در زمان های مناسب فصول گرم سال به وسیله خطوط لوله سراسری ، انتقال و پس از دریافت از طریق مجتمع پالایشگاهی و ذخیره سازی گاز طبیعی شهید فهمیده جهت ذخیره سازی به  مخزن سراجه قم تزریق شده است که در سال گذشته نیز حدود 300 میلیون مترمکعب آن در روزهای سرد زمستان پس از فرآیند عملیات فرآورش جهت مصرف کشور به خط سراسری ارسال شد.

* قطع گاز سی ان جی جایگاه های سوخت با اوج مصرف گاز خانگی

مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه برخی از جایگاه های سی ان جی در سطح تهران از فعالیت خارج شده اند، گفت: براساس اطلاعاتی که شرکت ملی گاز ایران در اختیار ما قرار داده است مصرف گاز بخش خانگی افزایش یافته و به همین دلیل گاز جایگاه های سی ان جی با افت فشار مواجه شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: به همین دلیل برخی از جایگاه ها نیز نمی توانند خدمت رسانی کنند.

وی تصریح کرد: پس از پیگیری‌های به عمل آمده مشخص شده است از امروز مشکل جایگاه های سی ان جی برطرف خواهد شد.

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری فارس برخی از جایگاهای سی ان جی تهران از صبح امروز به دلیل مشکلات ناشی از قطع گاز جایگاه نمی توانند خدمت رسانی کنند.

* افت فشار جایگاه‌های سی ان جی را تعطیل کرد

همچنین از دیروز برخی از رانندگان تاکسی در تماس با خبرگزاری اعلام کردند که از دیروز جایگاههای سی ان جی تعطیل هستند.

رانندگان تاکسی اعلام کردند که دلیل این تعطیلی را نمی‌دانند، اما وقتی به جایگاه‌های منطقه میدان بهمن، شوش، عبدل آباد و آرژانتین سر زدند هر کدام از مسئولان این جایگاه‌ها پاسخ متفاوتی برای دلیل تعطیلی اعلام کردند.

یکی از رانندگان تاکسی به خبرنگار فارس گفت: در یکی از جایگاههای سوخت سی ان جی گفته شد که گاز نداریم و در یکی از جایگاه‌ها اعلام شد که فشار گاز کم است.

این راننده تاکسی گفت: بسیاری از راننده تاکسی ها از روز گذشته به جای گاز ناچار شدند، از بنزین استفاده کنند.

منبع: فارس