۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۲

هنر یک رایزن موفق از زبان نهاوندیان+تصاویر

ابوذر ابراهیمی‌ترکمان رییس جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: من هر جا را که نگاه می‌کنم رؤسای خودم را می‌بینم و حضرت‌عباسی(ع) صحبت‌کردن در جمع این افراد خیلی سخت است.
کد خبر : ۱۵۴۱۲۹

صراط:  مراسم معارفه رییس جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیش از ظهر امروز (14 دی ماه) در حسینیه الزهرا(س) این سازمان با حضور چشمگیر مسؤلان کشوری و نمایندگان رهبر معظم انقلاب برگزار شد.

ابوذر ابراهیمی‌ترکمان رییس جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی طنز گونه و قرائت شعری بیان کرد: این جلسه بیش از اینکه جلسه معارفه من باشد،‌ آیین تکریم از محمدباقر خرمشاد باید باشد!

وی در ادامه گفت: من هر جا را که نگاه می‌کنم رؤسای خودم را می‌بینم و حضرت‌عباسی صحبت‌کردن در جمع این افراد خیلی سخت است. مولانا می‌گوید که «داد او را قابلیت شرط نیست/ بلکه شرط قابلیت داد اوست» ما هم باید قابلیت خودمان را نشان دهیم.

ابراهیمی با قرائت متنی که از پیش برای سخنرانی آماده کرده بود، افزود: این همه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر بزرگان از ما تعریف کردند امیدوارم در ادامه راه نیز ما را تنها نگذارند. همه می‌دانند که مشکلات مالی را باید یک طوری حل کنیم ، بنابراین امیدوارم این حمایت تداوم داشته باشد؛ این تقاضا را مخصوصاً از محمد نهاوندیان دارم!

 

 

وی در جمع خبرنگاران نخستین فعالیت نخستین روز کاری خود را گپ‌وگفت با همکاران و گرفتن نظرات مختلف آنها برای آغاز یک فعالیت جدید در سازمان به شمار آورد و گفت: یک نکته که همه کارکنان سازمان منتظر شنیدن آن بودند، اولویت تغییر نیروها و البته حذف و ایجاد رایزنی‌های جدید در برخی کشورها بود.

در ابتدای این مراسم محمدباقر خرمشاد رئیس پیشین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به تلاش‌هایی که در این سال‌ها در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام داده، گفت: تلاش کردم کم‌کاری نکنم و یک گام به جلو بردارم. امیدوارم تلاش‌هایم نتیجه داده باشد.

وی با تشکر از همه کسانی که امروز در این مراسم شرکت کرده و افرادی که در این سال‌ها با وی همراهی کردند، افزود: لازم می‌دانم از علی جنتی وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد حسینی وزیر پیشین تشکر کنم. اگر گامی به جلو برداشتیم به دلیل همکاری این افراد بوده است. خرمشاد در پایان یادآور شد: امیدوارم از این پس دوره درخشانی را در سازمان شاهد باشیم و در روزی اینچنینی به آقای ترکمان ببالیم.

 

*اعضای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سفیران فرهنگی نظام هستند

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایاگانی با اشاره به افرادی که در مسیر پیوند محرم و مردم تلاش ناگسستنی می‌کنند، گفت: اعضای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به تعبیر مقام معظم رهبری سفیران فرهنگی این نظام هستند که به همه جای دنیا پیام اسلام را می‌برند و به نشر حقایق اسلامی می‌پردازند. ما چنینن سرمایه‌هایی در دست داریم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت رایزنان فرهنگی در دنیا فرهنگ ویژه‌ای شده است، گفت: پیش از این سابقه نداشته که در کشورهای غیر اسلامی دسته‌های عزاداری راه بیافتد،  بنابراین رسالت این سازمان بسیار سنگین است.

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی خطاب به رئیس جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: ایشان باید این نکته را مد نظر قرار دهند که کارهایشان بیشتر از گذشته انجام شود، بنابراین باید بدانند نخستین مسئولیتشان تأمین دین مردم است. از وظایف اصلی حکومت بعد از معیشت و دنیای مردم، تأمین دینشان است.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه کار سفیران فرهنگی همچون مسئولیت پیامبر(ص) محسوب می‌شود، یادآور شد: اگر آموز‌های دینی ما بدون پیرایه به مردم جهان عرضه شود، همه با جان ودل آن را می‌پذیرند. دنیای امروز به بن بست رسیده و نسل بشر سرگردان است. امیدواریم رسالت آقای ابراهیمی ترکمان با موفقیت انجام شود.

وی در پایان اظهار داشت: من سال‌هاست آقای ابراهیمی را می‌شناسم و شاهد مسئولیت قبلی‌شان در روسیه بوده‌ام، این را باید بدانیم این انتصاب‌ها ابدی نیست. باید بدانیم در مسئولیت‌های خود قرار است چه کار انجام دهیم.

در پایان حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی متن نامه رهبر معظم انقلاب را در تأئید انتصاب ابراهیمی ترکمان قرائت کرد.

 

*سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیازمند اتاق فکر است/ نهضت ترجمه را دریابیم

در بخشی از این مراسم علی جنتی با اشاره به چشم‌اندازی که برای فعالیت‌های خود در نظر گرفته‌اند، گفت: باید کارهایمان در راستای ایجاد وحدت و اقتدار امت اسلامی و تمدن نوین اسلامی با شعار عدالت‌خواهی و اندیشه دینی در عرصه بین‌المللی و ارائه تصویری الهام بخش و برخوردار از اقتدار فرهنگی در جهان هماهنگ باشد.

وی با اشاره به اینکه تمام این اهداف در اساسنامه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تعریف شده است، افزود: تشکیل این سازمان بر مبنای فکر و اندیشه‌ای بود که همه دستگاه‌های فرهنگی از خارج کشور به نوعی در آن فعال باشند، من افتخار می‌کنم که از همان ابتدا در تدوین اساسنامه این سازمان مشارکت داشتم و با جمعی از دوستان نوعی تعارض برای تجمیع این سازمان با مجمع تقریب مذاهب و اهل بیت داشتیم ولی با توجه به اراده مقام معظم رهبری این نهادها خارج از فعالیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی فعالیت کردند.

*وزارت ارشاد پشتیبان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خواهد بود

جنتی با اشاره به اینکه این سازمان از مجموعه حمایت‌ها و پشتیبانی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سینما، هنرهای نمایشی، فرهنگی و مطبوعاتی استفاده خواهد کرد، یادآور شد: من کاملاً مطلع هستم در حال حاضر سازمان به لحاظ نیروی انسانی، بودجه و اعتبارات با محدودیت‌ها و مشکلاتی روبه رو هست اما در عین حال در 18 سال گذشته توانمندی‌های خوبی را کسب کرده است و در سطح جهان به عنوان تنها نهاد فرهنگی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران خود را در عرصه‌های مختلف نشان داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهدای این سازمان در کشورهای مختلف از جمله لبنان و پاکستان را شهدای ترویج فرهنگ اسلامی نامید و افزود: این افراد رسالت خود را به طور کامل اجرا کردند. اطمینان دارم این راه ادامه پیدا خواهد کرد. از جمله پیشنهاداتی که به رییس جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات دارم علاوه بر ایجاد اتاق فکر، استفاده و کشف نیروهای کارآمد و ارزشمند درونی و بیرونی سازمان است.

جنتی با تأکید بر موافقت‌های مختلفی که در ابعاد مختلف با کشورهای دنیا منعقد کردیم گفت: این موافقت‌ها باید اجرایی شود، همینطور باید تجارب سایر کشورها به ایران هم منتقل شود و دیپلماسی فرهنگی و تدوین منشور در این راستا در جهت منافع ملی‌مان حایز اهمیت است.

*ابراهیمی‌ رأی تمام اعضای شورای عالی سازمان را کسب کرد

وی با اشاره به برخی فعالیت‌های پژوهشی که تاکنون در سازمان فرهنگ و ارتباطات برگزار شده، گفت: من به سهم خودم از خدمات ارزنده دکتر خرمشاد تشکر می‌کنم و به آقای ابراهیمی‌ توفیقشان را تبریک می‌گویم. طبیعتاً با توجه به مجموعه‌ شاخص‌ها نسبت به فردی که باید رییس این سازمان شود، امتیاز زیادی برای ایشان قایل بودم و وی توانست رأی تمام اعضای شورای عالی سازمان را هم به نفع خود دریافت کنند.

وی با تأکید بر اهمیت کار کیفی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: باید از امکانات و بودجه‌مان استفاده بهینه کنیم، من به بستن نمایندگی‌ها معتقد نیستم ولی برخی جاها کارها باید به حداقل برسد همینطور راه‌اندازی یک نهضت ترجمه نیز حایز اهمیت است. یک مشکل اساسی امروز ما این است که علاوه بر داشتن فرهنگ غنی نمی‌توانیم حتی در نمایشگاه‌هایمان این منبع غنی را به دیگر کشورها منتقل کنیم و باید نهضت ترجمه را در اولویت قرار دهیم.

جنتی در پایان اظهار داشت: توجه به فضای مجازی و همکاری نزدیک با مجمع تقریب مذاهب و اهل بیت و سایر نهادها و دستگاه‌های فرهنگی با خارج از کشور و پیگیری سیاست‌ها و راهبردهای شورای عالی بسیار مهم است.

 

* نهاوندیان: فهم میان‌فرهنگی وظیفه یک رایزن فرهنگی است

همچنین در این مراسم محمد نهاوندیان رییس دفتر ریاست جمهوری با تأیید سخنرانی ریس جمهور در سازمان ملل گفت: سخنان ایشان بسیار دل‌انگیز و گیرا بود و پرچم مبارزه با افراطی‌گری را به دست ایران اسلامی داد. نسبت به اقداماتی همچون یازده سپتامبر نیز باید واقع‌بین باشیم، وقت این است که چهره واقعی اسلام را به جهانیان به ویژه غربیان معرفی کنیم. ما باید حرف جذاب داشته باشیم که این یک پیام مهم در سازمان فرهنگ  و ارتباطات اسلامی است.

وی با اشاره به مشترکات فرهنگی ایران و دیگر کشورها تأکید کرد: هویت فرهنگی و اصالت دینی ما با مرز مشخص باید تعریف شود. رایزنان مواظب باشند در بازی حریف قرار نگیرند، همینطور وظیفه ما در حد ترجمه نیست یک فرهنگ را باید منتقل کنیم، فهم میان فرهنگی وظیفه یک رایزن فرهنگی است.

نهاوندیان خطاب به ابراهیمی ترکمان رییس جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت:‌ شما رایزن دولت تدبیر و امید هستید در فرهنگ و ارتباط با مسئولین و شیوه رساندن پیام موظف به تدبیر هستید. این نگاه را باید همه جا جاری کرد که حاصل کار ما چیست؟ آن رایزن فرهنگی موفق است که از امکانات جامعه مخاطب برای رساندن پیام خود استفاده کند. پیام اسلام و تمدن ایرانی اسلامی مطبوع طبع همه عالم است و اگر چنین باشد باید بتوانیم این طعام را مورد طلب جامعه مخاطب قرار دهیم؛ این هنر یک رایزن موفق است.

 

 

پایان مراسم هم با اعطای جوایزی به منظور تقدیر از محمدباقر خرمشاد گذشت این جوایز از سوی علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حدادعادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، آیت‌الله تسخیری، مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت‌الله اراکی، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی و کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی -از ارائه تابلو فرش و تابلوهای نفیس تا اشیاء زینتی و کتاب‌های نفیس- به وی اعطا شد و به علت کمی وقت بقیه هدایا و اسامی سایرین اعلام نشد.

 

منبع: فارس
برچسب ها: رایزن فرهنگ صراط