۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۵

خط مشترک سلفی ـ صهیونیستی علیه حزب‌الله

برخی کشورهای منطقه از این نگران هستند که اگر نتانیاهو خطا نموده و گمان کند که چون عربستان با حزب‌الله بر سر حضورش در سوریه مشکل دارد پس می‌تواند رضایت آن را در جنگ احتمالی با حزب‌الله جلب کند، اما با ایران چه خواهد کرد؟
کد خبر : ۱۵۴۲۸۰

صراط: حزب‌الله لبنان و ائتلاف گروه 8 مارس که به لحاظ آرمانی و رویکردهای سیاسی، قرابت نزدیکی دارند، با دشمن مشترکی چون عربستان مواجه اند که این خصومت ریشه در گذشته‌ها دارد. موضوعی که پس از بحران دو و نیم‌ساله سوریه، عربستان همچنان با حزب‌الله بر سر حضورش در سوریه مشکل دارد. هرچند که این تعارضات مبنایی است؛ اما هرگونه تحرک محور سلفی علیه حزب‌الله، مواجهه با قدرتی چون ایران در منطقه را به دنبال خود دارد.

بسیاری از تحلیلگران غربی که بحران منطقه را به دقت رصد می‌کنند، اعتقاد دارند که جریان های وهابی تندرو موفق به نفوذ در لبنان شده و به شکلی دامنه فعالیت های خود را تا لبنان گسترش داده اند؛ هدف اصلی آن ها نیز ضربه زدن به حزب‌الله به تلافی حضورش در سوریه و جنگیدنش در کنار بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است.

لذا مخالفان حزب‌الله درصددند تا با این کار هزینه های حضور حزب‌الله در سوریه را افزایش دهند و فشارها را متوجه مردم لبنان کنند. به بیان دیگر تاکتیک جدید این محور، به چالش کشیدن حزب‌الله و افزایش هزینه های آن تا آن جاست که آن قدر درگیر مسائل جزئی شود که نتواند سیاست های منطقه ای اش را دنبال کند.

به گفته این تحلیلگران، انفجارهای اخیری که در ضاحیه و در مقابل سفارت ایران رخ دادند و اتفاقا در هر دو انفجار نیز نتوانستند به اهداف خود برسند نیز، در همین چارچوب می‌گنجد. حتی گفته می شود که جریان های سلفی تندرو از ابزارهای دیگری نیز برای ضربه زدن به حزب‌الله استفاده خواهند کرد.

در چند روز گذشته، اسرائیل تقریبا عزم خود را جزم کرده بود که عملیاتی را در اراضی لبنانی در جنوب آغاز کند. حتی در چند روز گذشته، موشک هایی را به برخی از نواحی لبنان و فلسطین شلیک کرد. در همین راستا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برنامه ای را برای حمله گسترده علیه حزب‌الله در خاک لبنان طرح ریزی کرده و می‌خواهد در آن جنگ از همه سلاح های ارتش اسرائیل استفاده کند.

به طور یقین تلخی شکست اسرائیل در جنگ 33 روزه در کام این کشور باقی مانده و هدف آن ها، به دست آوردن منافعی است که در جنگ 33 روزه سال 2006 از دست داده اند. بسیاری از صهیونیست ها از آن شکست کینه به دل دارند و اکنون می‌خواهند به هر قیمتی آن را جبران نمایند.

با مراجعه به مواضع نتانیاهو درمی یابیم که او یک بار همین عبارت انتقام از حزب‌الله را به صراحت در درون اسرائیل به کار برده است. لذا بسیاری معتقدند که گشودن آتش به روی سرباز اسرائیلی در خاک لبنان که هفته گذشته در مرزهای لبنان و اسرائیل صورت گرفت در جهت تحریک حزب‌الله و ایجاد جنگی تازه است.

ضمن اینکه ضعف گروه های سلفی در تقابل با محور مقاومت در سوریه و کینه ای که از شیعیان منطقه به دل گرفته اند باعث شده تا آن ها نیز به حامیان جنگ احتمالی حزب‌الله و اسرائیل اضافه شوند. هر چند اسرائیل در موقعیتی نیست که بتواند از پس حزب‌الله و قدرت آن بر آید؛ به ویژه که اخیرا ارتش لبنان درصدد تقویت توانایی های خود برآمده و این مساله می‌تواند به سود حزب‌الله تمام شود.

بسیاری معتقدند که اسرائیل پاسخ شلیک به سرباز اسرائیلی در مرز لبنان و اسرائیل را خواهد داد. اما این واکنش مایه نگرانی برخی از کشورهای منطقه شده که اگر نتانیاهو خطا نموده و گمان کند که چون عربستان با حزب‌الله بر سر حضورش در سوریه مشکل دارد پس می‌تواند رضایت آن را در جنگ احتمالی با حزب‌الله جلب کند، اما با ایران چه خواهد کرد؟ ایرانی که جزو چند کشور برتر موشکی دنیا است و می‌تواند موشک های خود را در اختیار حزب‌الله قرار داده و دورترین نقاط اسرائیل را به لرزه در آورد.

هر چند که می توان ادعا نمود حضور محور تندروی سلفی در اردوگاه های لبنانی که در فعالیت های تروریستی سوریه دست داشته اند، دسیسه ای اسرائیلی است که عربستان نیز از وجود آن خبر دارد اما به دلیل این که به دنبال راهکاری برای ضربه زدن به حزب‌الله می‌گردد، در برابر آن سکوت کرده است.

صهیونیست ها معتقدند که اگر جنگی در جنوب لبنان شروع شود، ایران، سوریه و حزب‌الله هر دو درگیر آن خواهند شد و منجر به تضعیف محور مقاومت خواهد شد. اما آن چه در محاسبات نتانیاهو دیده نشده نقش سنی مذهبان لبنان و فلسطین است که در جنگ سوریه تغییر موضع داده و بیش از هر زمان علیه صهیونیستها می‌باشند. برای شاهد و مثال آن می‌توان به بازگشت تدریجی حماس به محور مقاومت اشاره داشت که باوجود آن که در ابتدای تحولات سوریه حساب خود را از حکومت اسد جدا کرد و در صف مخالفان او قرار گرفت اما اکنون دیدگاه خود نسبت به اسد و سوریه را تغییری داده و دیگر همانند سابق به دنبال خصومت ورزی با اسد نیست.

فشارهای این محور و تأثیرات شکست دو جنگ 33 روزه و 22 روزه باعث شده تا نتانیاهو در برنامه های خود تجدیدنظر کند و دریابد آن طور که گمان می‌کرده، جنگ آینده با حزب‌الله نمی‌تواند به سود اسرائیل تمام شود. لذا گزینه حمله نظامی به حالت تعلیق رفته و دستور به بازبینی تمامی بررسی‌های سیاسی و امنیتی جاری داده است.

محسن صابر


منبع: رصد