۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۷

معاهده‌ انتقال‌ زندانیان‌ ایرانی‌ درترکمنستان

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان شمالی گفت: معاهده انتقال زندانیان ایرانی در ترکمنستان مراحل نهایی را طی می‌کند.
کد خبر : ۱۵۴۵۶۲

صراط:  مرتضی خسروی امشب در جمع خبرنگاران گفت: ما بحث‌های زیادی را از طریق دفتر نمایندگان وزارت امور خارجه در خراسان شمالی پیگیری می‌کنیم که از جمله آن بازگشت زندانیان این استان به ایران است که اکنون در سطوح وزارت امور خارجه به طور جدی پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به سفر هیئتی از دفتر توسعه ملل سازمان ملل در ایران به خراسان شمالی، خاطرنشان کرد: برنامه سفر این هیئت افتتاح بانکداری سبز در خراسان شمالی است که همزمان در استان‌های زنجان و مرکزی نیز انجام می‌شود.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان شمالی با بیان اینکه این طرح به صورت پایلوت در این استان‌ها به اجرا درخواهد آمد تصریح کرد: در صورت موفق بودن طرح مذکور در سایر استان‌های کشور هم قابلیت اجرا را خواهد داشت.

به گفته خسروی؛ این طرح در خراسان شمالی و دو استان دیگر امکان‌ سنجی شده و شرایط زیست‌محیطی و منابع طبیعی در آن لحاظ شود تا در صورت موفقیت در آینده در سایر استان‌ها اجرایی شود.

وی با اشاره به برنامه‌های این هیئت به خراسان شمالی، ابراز داشت: طی دو روز آینده نشست‌هایی را با استاندار و مدیران کل استان خراسان شمالی با حضور هیئت مزبور خواهیم داشت؛ همچنین از طرح‌های مختلفی در استان بازدید به عمل خواهد آمد و این مقدمه‌ای است که طرح‌های گوناگونی با حضور دفتر برنامه توسعه ملل متحد سازمان ملل در استان به اجرا درآید.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان شمالی، اجرای این طرح‌ها را برای بین‌المللی شدن این استان عنوان کرد و اذعان داشت: این مهم از رویکردهای دفتر نمایندگی وزارت خارجه در استان خراسان شمالی به شمار می‌رود.

خسروی با اشاره به اینکه نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان شمالی به عنوان هجدهمین دفتر استان‌های کشور در شهریور امسال در این استان با حضور معاون وزیر امور خارجه افتتاح شد، بیان داشت: راه‌اندازی این دفتر از محل مصوبات سفر رهبری بوده که تحقق یافت.

وی با اعلام اقدامات انجام شده طی فعالیت 100 روزه این دفتر در استان خراسان شمالی، تصریح کرد: طی این مدت مراجعات زیادی را در زمینه کنسولی، دیپلماتیک به این دفتر داشته‌ایم و مراجعه ماهانه 150 نفر به نمایندگی وزارت امور خارجه خراسان شمالی که عمدتاً کنسولی بوده از جمله فعالیت‌های دفتر به شمار می‌رود.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان شمالی، عمده مراجعات به این دفتر را شهروندان این استان ساکن در کشورهای نروژ، کانادا، اکراین و تایلند عنوان کرد و گفت: نمایندگی سعی کرده تا ضمن پاسخگویی، نسبت به مشکلات و درخواست‌های افراد اقدام کند.

خسروی با اشاره به وجود 300 کیلومتر مرز بین‌المللی خراسان شمالی با ترکمنستان بر استفاده از این ظرفیت مرزی تأکید کرد و گفت: خوشبختانه بحث‌های زیادی را از زمان راه‌اندازی این دفتر در استان پیگیری می‌کنیم که از جمله آن زندانیان خراسان شمالی در زندان ترکمنستان است که معاهده انتقال زندانیان نیز به همین منظور در مرحله نهایی قرار دارد که در آینده امضا خواهد شد.

وی تأکید کرد: در صورت تحقق این مهم زندانیان در بند ایران در ترکمنستان ادامه محکومیت خود را در زندان‌های کشور خواهند گذراند.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان شمالی، گشایش معبر مرزی در استان را هم برشمرد و گفت: با توجه به اینکه هیچگونه معبر مرزی در مرز 300 کیلومتری استان خراسان شمالی با ترکمنستان نداشته‌ایم، امیدواریم با پیگیری نمایندگان و مسئولان استان با گشایش معبر مرزی پرسو، منافع خوبی برای استان داشته باشد.

وی، یکی از مهم‌ترین اقدامات در حال پیگیری از سوی این دفتر نمایندگی را بحث تایید اسناد عنوان کرد و متذکر شد: در حال پیگیری هستیم تا تاییدیه اسناد مراجعان را در خود استان داشته باشیم که با تحقق این مهم علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها از آمد و رفت شهروندان به تهران و یا سایر استان‌ها جلوگیری خواهد کرد.

منبع: فارس
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم