۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۷
افاضلی:

خودمان را گول نمی زنیم اما می جنگیم

"کرانچار به من گفت نمی خواهم مقابل کشورهای همسایه شکست بخوریم "، " 5 درصد هم شانس داشته باشیم می‌جنگیم"، "موفقیت در مسابقات آسیا مانند شعبده بازی است"، "سرمربی پرسپولیس بودم بدون مسلمان و صادقیان در دربی حاضر نمی‌شدم". این مهمترین بخش از صحبت‌های افاضلی سرمربی تیم زیر 22 سال ایران پیش از اعزام تیمش به عمان بود.
کد خبر : ۱۵۴۷۶۶
صراط:  هومن افاضلی در نشست خبری که عصر امروز دوشنبه در محل روابط عمومی فدراسیون فوتبال برگزار شد با اشاره به اینکه تیم زیر 22 سال مظلوم واقع شده است، گفت: این تیم پشتوانه خوبی برای تیم بزرگسالان است به شرطی که دیده شود. نفرات این تیم امروز ستاره‌های لیگ هستند که در هفته‌های اخیر برای تیم‌های خود سرنوشت ساز بوده و تاثیرات بسیاری داشته است.

وی با بیان اینکه نفرات این تیم ستاره‌های دو جام جهانی بعدی خواهند بود و استخوان‌بندی تیم ملی در آن مسابقات را تشکیل می‌دهند، ادامه داد: این تیم از ابتدا برای قهرمانی آسیا بسته شده بود. منصوریان و همکارانش خیلی برای آن وقت گذاشتند و زحمت کشیدند. بسیاری از نفرات این تیم دو سال پیش در لیگ بازی نمی‌کردند و حتی برای عقد قرارداد و یا تمدید آن با باشگاه‌ها مشکل داشتند اما در این مدت با حمایت صورت گرفته از سوی کادر فنی زیر 22 سال رشد کردند و شخصیت پیدا کردند تا جایی که باشگاه‌ها به این نتیجه رسیدند اعتماد به آن به نفع شان است اما تیمی که امروز اعزام می شود کار بسیار سختی را پیش رو دارد.

سرمربی تیم زیر 22 سال ادامه داد: تیم امروز زیر 22 سال بهترین تیم نیست زیرا محسن مسلمان، پیام صادقیان، امید عالیشاه، بختیار رحمانی، سامان نریمان، علیرضا جهانبخش، سردار آزمون، میلاد غریبی، یعقوب کریمی، اکبر ایمانی، مرتضی تبریزی، ایمان صادقی و ... را در اختیار ندارد. بازیکنانی که نفرات اصلی ما بودند اما امروز بدون این 16 ، 17 بازیکن به مسابقات می‌رویم.

افاضلی در ادامه یادآور شد: ما امیدارانه به این مسابقات پای می‌گذاریم اما نمی‌توانیم خودمان را گول بزنیم زیرا بازیکنان جدید تجربه بین المللی ندارند و بخشی از تمرینات آماده سازی و اجرای آنها نیاز به هماهنگی دارد که برای رسیدن به آن باید زمان لازم را در اختیار داشت.

وی با اشاره به اینکه باشگاه‌ها شش هفته قبل از فصل و شش هفته در لیگ برتر یعنی حدود سه ماه طول می کشد تا جا بیفتد تاکید کرد: ما در حالی از فردا تمرینات را شروع می کنیم که در روز نوزدهم دی ماه همه نفرات را در اختیار خواهیم داشت. بسیاری از آنها باید روز بیستم رویکاوری کنند. بعدازظهر آن روز به عمان می رویم. روز بیست ویکم در زمین اصلی تمرین می کنیم و روز بیست و دوم باید به مصاف ژاپن یکی از قوی ترین تیم های جام برویم.

سرمربی تیم فوتبال زیر 22 سال ایران بار دیگر تاکید کرد که نباید خودمان را گول بزنیم و افزود: در این مسابقات بازیکنان می توانند خودشان را معرفی کنند و شایستگی هایشان را به نمایش بگذارند. آنها در مسیری گام گذاشته اند که در آینده به ستاره فوتبال ایران تبدیل شوند.

هومن افاضلی همچنین در ادامه به موضوع مهمی اشاره کرد. پس از اینکه برخی باشگاه‌ها با حضور بازیکنانشان در تیم ما مخالفت کردند فکر کردیم در این جام شرکت نکنیم اما در این صورت به خاطر اینکه مسابقات قهرمانی زیر 22 سال در سال 2015 مقدماتی المپیک 2016 برزیل و 4 تیم برتر آن به المپیک می روند اگر در این جام شرکت نمی کردیم از حضور در مقدماتی المپیک حذف می شدیم که این به ضرر ما بود.

افاضلی با اشاره به اینکه 40 سال پیش در انگلستان و آلمان این مشکلات بین باشگاهها و فدراسیون وجود داشت اما آنها با تدوین قوانین ، مشکلات را برطرف کردند ادامه داد: متاسفانه به علت لغو اردوهای تیم ملی و تغییرات در برنامه های لیگ برتر در حالی که قرار بود مسابقات قهرمانی زیر 22 سال آسیا در زمان تعطیلات نیم فصل برگزار شود با جابجایی برنامه ها در وسط مسابقات در روزهای حساس قرار گرفت به همین دلیل باشگاهها قانونا می توانستند بازیکنان را به ما ندهند و در چنین شرایطی نمی توانستیم آنها را به زور وادار به همکاری کنیم.

وی در این بخش از مصاحبه اش اعلام کرد: باید از آقای محمود یاوری که با یک تلفن مهدی محمد نبی موافقت خود را با حضور بازیکنانش در تیم ما اعلام کرد تشکر کنم همچنین از کرانچار که ایرانی نیست ولی به من گفت دوست ندارم تیم شما در مقابل کشورهای همسایه ببازد و بازیکنانش را به ما داد تشکر کنم.

سعید آذری هم قرار شد خانزاده را به تیم ما بدهد در حالی که شرایط خودش که یک مدیر خوش نام است و تیم فوتبال ذوب آهن در خطر است.وی افزود: باید از حسین فرکی ، دهکردی مدیرعامل و مسئولان باشگاه فولاد همیشه همراه تیم های ملی هستند و پرویز مظلومی و باشگاه مس کرمان که بدون هیچ درنگی با حضور بازیکنشان در تیم من موافقت کردند تقدیر و تشکر کنم.

از باشگاه سایپا وآقایان سبحانی و فیرات هم که به ما کمک کردند نیز ممنون هستم. باید از مسئولان نفت همچون آقایان علیپور، قنبرزاده، ابراهیمی، میرشیبانی، ایرانیان و یحیی گلمحمدی سرمربی این تیم که سه بازیکن اصلی خود را به ما دادندبازیکنانی که مقابل پرسپولیس عالی بودند واقعا تشکر کنم این مردانگی می خواهد باشگاهی که به خاطر مصدومیت و محرومیت، بازیکنانش  به 18 نفر هم نمی رسد چنین بزرگواری انجام دادند و این بازیکنان را به تیم زیر 22 سال بدهند.

افاضلی ادامه داد: امیدوارم روزی که به ایران بر می گردیم شرمنده شما و اهالی فوتبال خصوصا مسئولین این باشگاهها نباشیم هر چند که در بازی نخست آن هم بدون تمرین لازم باید مقابل ژاپن بهترین تیم جام قرار بگیریم که کار سختی است و موفقت در آن بازی  و سایر دیدارها بیشتر سایر شعبده بازی است البته مربی باید خودش را با شرایط موجود وفق بدهد.

وی همچنین یادآور شد: 48 ساعت بعد از بازی با ژاپن می بایست مقابل استرالیا به میدان برویم در حالی که در هیچ مسابقه ای زیر نظر فیفا بازیها به فاصله دوبازی متوالی حداقل 72 ساعت است اما طبق قوانین عجیب و غریب ای اف سی فاصله دو بازی مهم ما تنها 48 ساعت است. در این شرایط در حالی که شانس کمی داریم می رویم بجنگیم تا سربازان خوب و شایسته ای برای کشورمان باشیم.

وی در پاسخ به این سئوال که چقدر به موفقیت تیمش امیدار است ادامه داد: از لحاظ فوتبالی شانس موفقیت ما  مانند سایر تیم هاست اما از لحاظ فنی و شرایط آماده سازی بسیار متفاوت هستیم اما در این شرایط هم برای رسیدن به موفقیت و بالا بردن پرچم کشورمان از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

در ادامه این نشست سئوالات خبرنگاران آغاز شد که در اولین سئوال خبرنگاری از افاضلی پرسید شما در این مدت هر گاه یک مربی تیم های ملی برکنار می شود جایش را می گیرید این آیا برای شخصیت شما بد نیست. وی به این سئوال اینگونه پاسخ داد:  اگر به عنوان یک مربی نگاه حرفه ای به این موضوع داشته باشیم هیچ وقت این کارهارا انجام نمی دهیم اما شرایط باشگاه با تیم های ملی متفاوت است.

وی اضافه کرد: ما با منصوریان در تیم زیر 22 سال یک گروه بودیم  و از روزی که به عنوان مدیر فنی این تیم انتخاب شده بودم اصلا مصاحبه نکردم تا جایگاه منصوریان حفظ شود اما باید این را بگویم که در سالهای آینده از منصوریان خیلی بیشتر خواهید شنید زیرا او یک مربی بزرگی خواهید شد.

سرمربی تیم فوتبال زیر 22 سال ایران  ادامه داد: منصوریان پس از اتفاقاتی که رخ داد یک مقدار سرخورده شد اما باقی گروه نباید اجازه می داد پرچم زمین بیافتد . من افتخار می کنم اینجا هستم و برای مردم کار می کنم و برای ایران این گونه حساب و کتاب کردن ها وجود ندارد و نمی توانید بگویید نمی آیم به خاطر این است که می گویم برای تیم ملی هر کار می کنیم اما در چنین شرایطی در باشگاهها هرگز راضی به انجام این کار ها نخواهم شد.

وی با بیان اینکه تفکر و خود منصوریان نیز همراه این تیم است اضافه کرد ما به عمان می رویم تا سربازان خوبی برای فوتبال ایران باشیم حتی اگر 5 درصد شانس موفقیت داشته باشیم. ما می رویم می جنگیم زیرا لوگو  و پرچم ایران روی سینه ما قرار دارد.

وی در خصوص ناراحتی برخی از مربیان پس از حذف نام بازیکنانش از فهرست تیم زیر 22 سال که باعث پائین آمدن روحیه اشان شده تصریح کرد: هیچ مربی ای به من نگفت بازیکنش را به تیم زیر 22 سال نمی دهد. روزی که این لیست را با علی منصوریان تهیه کردیم یک لحظه هم تصور نمی کردم مجبور می شوم روی نیمکت این تیم بنشینم ضمن اینکه اگر یک سری بازیکنان را دعوت نمی کردیم برخی باشگاهها ناراضی می شدند و می گفتند چرا از این باشگاه بازیکنی دعوت نشده است.

سرمربی تیم فوتبال زیر 22 سال ایران در ادامه در خصوص دلایل انتخاب نفرات فهرست نهایی تصریح کرد: ما ابتدا سعی کردیم عقب زمین را حفظ کنیم تا در صورتی که فشاری روی تیم ما ایجاد شد ابتدا جلوی گل خوردن تیم را بگیریم به همین دلیل استخوان بندی بخش دفاعی تیم را تا حدودی نگه داشتیم و بازیکنان هجومی تر را آزاد گذاشتیم. سعی مان این بود از هر باشگاه یک یا نهایتا دو بازیکن دعوت شویم اما برخلاف تلاشمان همچنان سه بازیکن از تیم نفت در لیستمان قرار گرفت.

وی با تشکر مجدد از کرانچار، مظلومی، باشگاه مس و خصوصا باشگاه نفت ادامه داد: به اجبار یک سری نفرات شایسته را از دست دادیم بازیکنانی که در آینده همگی به تیم ب ایران دعوت خواهند شد ضمن اینکه وقتی می شنوم آنها روحیه خود را از دست می دهند برایم قابل درک است. ما در یک انتخاب بین بد و بدتر نفراتمان را برگزیدیم این بازیکنان به مرور زمان یاد می گیرند که همانند زندگی روزی باید دعوای تلخ بخورند تا سلامتشان را حفظ کرده و بتوانند پیشرفت کنند .

افاضلی با اشاره به اینکه این جزئی از زندگی بازیکنان حرفه ای است زیرا آنها برای خود موفقیت نمی سازند اما در موقعیت ها عکس العمل منطقی دارند تصریح کرد: شما به تیم بایرن مونیخ نگاه کنید که در فصل 2012 در سه فینال مغلوب شد اما در  در فصل 2013 در سه فینال پیروز شد. آنها از شکست ها درس گرفتند و به خاطر چیزی که از دست دادند آینده خود را از دست ندادند.

سرمربی تیم فوتبال زیر 22 سال ایران در پاسخ به این سئوال که با توجه به اینکه در چنین شرایطی هدایت تیم زیر 22 سال را قبول کردید آیا در آینده ممکن است سرمربی تیم امید یا تیم ب ایران شوید تصریح کرد: خیر، برای گرفتن پوئن پست نگرفتم ، برای گرفتن امتیاز پست نگرفتم و تنها به خاطر اینکه کار روی زمین نماند هدایت این تیم را برعهده گرفتم. من از این حساب و کتاب ها نکردم و اگر صد بار دیگر بروم و بیاییم به خاطر تیم ملی این کار را خواهم کرد.

وی در مورد شناختش از رقیبان ایران نیز یادآور شد: هنوز وقت نکردم این تیمها را آنالیز کنم خصوصا ژاپن. امروز مسائلی را پیگیری می کنم که بیشتر کارهای اداری مانند تهیه لباس را پیگیری می کنم سعی ام این است که با لباس های آل اشپورت در این مسابقات به میدان بروم اگر آقایان این شرکت منت سر ما بگذارند و آنها را بدهند ما به خاطر احترام به فدراسیون، تیم ملی و حامی آن که ضرر نکند به سمت برند های دیگر نرفتیم اما باید این تعامل دو طرفه باشد.

وی در خصوص اینکه چرا از استقلال و پرسپولیس بازیکنی را به خدمت نگرفته این گونه توضیح داد: در تیم استقلال بازیکنی نداریم اما عابدزاده را از پرسپولیس دعوت کردیم ولی هنوز صحبتی با مسئولان این باشگاه نداشتم.

سرمربی تیم فوتبال زیر 22 سال ایران ادامه داد:  من به عنوان سرمربی پرسپولیس حاضر نمی شوم روز 27 دی ماه در دربی بدون پیام صادقیان و محسن مسلمان به میدان بروم. متاسفانه علیرغم میل باطنی از مسلمان و صادقیان که نفرات برجستگی لیستمان بودند چشم پوشی کردم.

وی ادامه داد: فهرست نفراتمان نهایی شده و نام آنها رجیستر شده است و دیگر نمی توانیم بازیکنی را اضافه کنیم به طور مثال اگر باشگاهها نفراتشان را ندهند مجبوریم با 10 بازیکن به عمان برویم.

افاضلی در پایان در مورد اینکه وضعیت برند پوما که قرار بود این تیم با چنین برندی در مسابقات آسیایی شرکت کند هم گفت: در زمان منصوریان تا مرحله قرارداد هم پیش رفتیم اما امروز به خاطر احترام به فدراسیون و برند حامی تیم های ملی از استفاده از این برند انصراف دادیم اما امیدواریم مسئولان آل اشپورت  هم از ما حمایت کنند.

منبع: مهر