۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۵
تحلیلگران مصری امور سیاسی و استراتژیک:

چرایی سکوت آمریکا در برابر تروریسم منطقه‌ای

حمایت عربستان سعودی از تروریسم و سکوت آمریکا در برابر این پدیده در منطقه‌ همواره سوالات بی‌شماری را در اذهان ایجاد کرده که کارشناسان و تحلیلگران مصری امور سیاسی و استراتژیک به آن پاسخ می‌دهند.
کد خبر : ۱۵۵۲۲۱

 صراط: چرا عربستان و خاندان حاکم در این کشور از هرگونه خشونت در خاورمیانه حمایت می‌کند؟ این سوالی است که اذهان را به شدت به خود مشغول کرده است.

درحالی که سوالات مشابهی نیز پس از این سوال مطرح می‌شود: اینکه چرا عربستان از گروه‌های تروریستی در سوریه، لبنان و عراق حمایت می‌کند و مخالف هرگونه برخورد با داعش است، واقعا چه اهداف در پس پرده نهفته است؟

در این چارچوب «امین السعدنی»، استاد علوم سیاسی دانشگاه «منوفیه» در قاهره تصریح کرد که حمایت عربستان سعودی از گروه‌های افراطی یا به عبارت دیگر گروه‌های سلفی در تمام انواع آن چه جهادی و چه غیر جهادی به بافت و ساختار عربستان سعودی باز می‌گردد که اغلب وهابی‌ها در آنجا متمرکز شده‌اند و هم اهل سنت و هم شیعیان را رد می‌کنند و هیچ‌گاه نگاهی درست به امور نداشته‌اند.

وی افزود: آنها با حمایت از گروه‌های سلفی در سراسر نقاط جهان عرب تلاش می‌کنند تا حضور و فعالیت آنها در نقاط مختلف جهان عرب را توسعه و در عین حال افزایش دهند، اما این خیالی بیش نیست، چون آنها همچنان در قبال اهل سنت و اهل تشییع در اقلیت هستند و نمی‌توانند، به اهداف مورد نظر خود دست یابند.

السعدنی ادامه داد: سکوت آمریکا در قبال این اقدامات امری طبیعی است، چون آمریکا مهمترین حامی تروریسم در سراسر جهان است و تا زمانی‌که سلاح‌های آمریکایی به عربستان سعودی و این گروه‌ها سرازیر شود، آنها به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

این استاد دانشگاه مصری ادامه داد: مهمترین هدف آمریکا در حمایت از تروریسم هدف قرار دادن جهان اسلام است تا آن را تفکیک و تجزیه کند و به این طریق به مهمترین هدف خود یعنی تسلط بر کشورهای اسلامی دست پیدا کند و در این راه بالطبع از هم پیمانان خود یعنی عربستان و قطر و تمام اقدامات آنها در این راه حمایت می‌کند.

از سوی دیگر «عبدالفتاح محمد»، تحلیلگر امور سیاسی و روزنامه‌ نگار مصری در قاهره گفت: بر هیچ کس پوشیده نیست که عربستان سعودی تا چه اندازه از افزایش نفوذ ایران در منطقه نگران است، به همین دلیل به حمایت از تروریسم در مناطق مختلف منطقه از جمله عراق و سوریه می‌پردازد، چراکه به خوبی می‌داند که این دو کشور روابطی بسیار نزدیک با ایران دارند و به این طریق تلاش می‌کند، با براندازی حکومت‌ها در این کشور نفوذ ایران در آنها را بکاهد و کفه ترازو را به هر طریق ممکن در منطقه به سود خود سنگین کند، به همین دلیل تلاش می‌کند، با توسعه و گسترش وهابیت به مقابله با شیعیان و اهل سنت بپردازد.

عبدالفتاح ادامه داد: آمریکا نیز در این راه آماده است تا از هر نظام و حکومتی که به فتنه انگیزی در منطقه بپردازد، حمایت و زمینه را برای توسعه و گسترش تروریسم در منطقه آماده کند، چون وجود تروریسم در منطقه به معنای توجیه دخالت‌های آمریکا در منطقه به بهانه مبارزه با تروریسم و در واقع برای حفظ منافع و اهداف خویش است.

از سوی دیگر «احمد راسم نفیس»، اندیشمند مصری نیز تصریح کرد که حمایت عربستان سعودی از تروریسم ادامه خواهد یافت، چون آنها حامی وهابی‌های افراطی در سراسر جهان هستند، آنچه هم اکنون در سوریه مشاهده می‌شود، یک انقلاب نیست، بلکه اوضاع و شرایطی است که دیگران آن را به وجود آورده‌اند و هم اکنون به جنگ با تروریسم تبدیل شده و در این میان کشورهایی مانند عربستان و قطر از آنها حمایت مالی و معنوی به عمل می‌آورند.

وی گفت: حمایتی که عربستان سعودی از گروه‌های تروریستی از جمله داعش به عمل می‌آورد برای اجرای نقشه‌ها و توطئه‌های آمریکا و حفظ حاکمیت خویش در عربستان است، حال در این میان حتی اگر خون هزاران نفر نیز ریخته شود، برای آن مهم نیست.

اما «محمد الجیلانی»، دبیرکل جنبش «حشود» مصر نیز تاکید کرد که عربستان سعودی از تروریسم و به خصوص داعش برای اهداف بسیاری حمایت می‌کند که اولین آن دور کردن تروریسم از سرزمین‌های خویش و صادر کردن آن به کشورهای دیگر با آموزه‌های آمریکایی برای حفظ حاکمیت خویش در کشور عربستان است.

الجیلانی افزود: یکی دیگر از دلایل نهفته در پس این حمایت‌ها به دست گرفتن رهبری محور اهل تسنن در قبال محور اهل تشییع به رهبری ایران است که از افزایش نفوذ آن در منطقه به شدت احساس خطر می‌کند.

وی تصریح کرد که حمایت عربستان سعودی از جریان سلفی در مصر با این هدف صورت می‌گیرد تا مانع برقراری رابطه مصر با ایران شود، به همین دلیل است که مشاهده می‌کنیم که وهابی‌ها در مصر مخالف نزدیکی این کشور به ایران هستند، چون به خوبی می‌دانند، این نزدیکی به معنای ایجاد تغییر و تحولات استراتژیک در منطقه است.


منبع: فارس