۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵

عوارض شدید داروی لاغری و انرژی زا

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی نیشابور از خطرناک بودن پودر و کپسولی به نام «اکسی الیت» که بعضاً در اینترنت و ماهواره تبلیغ می‌شود، خبر داد و گفت: مصرف این ماده عوارض شدید کبدی به دنبال دارد.
کد خبر : ۱۵۵۲۶۹

صراط: احمد دررودی امروز در نیشابور اظهار داشت: متأسفانه این دارو که ساخت آمریکاست  در برخی از باشگاه‌های بدنسازی و برخی از فروشگا‌ه‌های شهرستان و همچنین از طریق اینترنت به عنوان کاهش وزن و انرژی‌زا به فروش می‌رسد که برابر گزارش سازمان بهداشت جهانی، تاکنون مصرف این فرآورده باعث فوت یک نفر و یک مورد هم پیوند کبد شده است.

وی افزود: سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به تازگی فروش و مصرف این دارو را ممنوع اعلام کرده و سازمان غذا و داروی ایران نیز از داروخانه‌ها خواسته است که «اکسی الیت» را جمع‌آوری و از فروش آن خودداری کند.

به گفته وی، هر چند دستور جمع‌آوری این دارو صادر شده، اما باید به مردم اطلاع‌رسانی شود تا برای کاهش وزن و انرژی‌زایی از این دارو استفاده نکنند، چرا که باعث نارسایی کبدی می‌شود.

دررودی تصریح کرد: متأسفانه در ایران مثلثی تشکیل شده از ماهواره، باشگاه‌های بدنسازی و آرایشگاه‌های زنانه که آموزش‌های نادرست را ارائه می‌دهند.

 دررودی از فروش مواد و داروهایی با محتویات آمفتامینی، شیشه و مواد جدید صنعتی در برخی آرایشگاه‌ها و سالن‌های بدن‌سازی خبر داد و گفت: این داروها و مواد به عنوان لاغر کننده، زیبایی اندام و انرژی‌زایی به جوانان معرفی و در برنامه شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود.

وی بیان داشت: این شرکت با نام‌های تجاری  مختلف اقدام به فروش می‌کند.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی نیشابور در ادامه با اشاره به اینکه در صورت مصرف این فرآورده شیوع هپاتیت غیرویروسی به عنوان یک تهدید سلامت جامعه بویژه جوان را در پی خواهد داشت، افزود: دارو‌سازان از خرید و عرضه این فرآورده جداً خودداری نمایند.

وی از کلیه شهروندان خواست از خرید هرگونه دارو به شکل اینترنتی و فروشگاه‌های غیر مجاز جداً خودداری کنند.


منبع: فارس