۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۸

واعظی: آقاعلی ظرفش حکمت نبود

دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: متأسفانه تاکنون فیلسوفان کشورمان را به درستی معرفی نکرده‌ایم، بحث نکوداشت بزرگان حکمت مثل مدرس زنوزی (حکیم طهران) در راستای تکریم مفاخر است.
کد خبر : ۱۵۵۳۷۲

  صراط:  نخستین پیش‌همایش «حکیم طهران» به مناسبت بزرگداشت مقام علمی آقاعلی مدرس زنوزی، امروز (18 دی‌ماه) با حضور آیات سیدحسن مصطفوی استاد دانشگاه امام صادق(ع)، محمدتقی واعظی عضو مجلس خبرگان رهبری، حجج اسلام حسن معلمی مجمع عالی حکمت اسلامی، علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و همچنین منوچهر صدوقی‌سها استاد فلسفه در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد.

آیت‌الله سیدحسن مصطفوی در این مراسم طی سخنانی درباره اهمیت بحث معاد جسمانی بین فلاسفه و حکما گفت: آقاعلی مدرس زنوزی در کتابش به نقل از شیخ‌الرئیس ابن سینا نوشته که معاد دو نوع است، جسمانی و روحانی و درباره هر یک توضیح می‌دهد. براساس سخن ابن سینا عده‌ای به دنبال بحث معاد جسمانی رفتند و براساس فرمایش علی زنوزی نخستین فردی معاد جسمانی را به صورت عقلانی اثبات کرد، محقق طوسی بود.

وی با تشریح بحث اثبات معاد جسمانی از طریق محقق طوسی یادآور شد: خواجه نصیر به بحث شیخ طوسی اعتراض کرد و همین طور آقاعلی زنوزی درباره بحث معاد جسمانی ملاصدرا هم مباحثی را مطرح کرده از جمله اینکه معاد جسمانی صدرا مربوط به عالم برزخ است و مربوط به قیامت و محشر نیست.

آیت‌الله مصطفوی با تأکید بر مباحث علمی آقاعلی زنوزی یادآور شد: ما نمی‌دانیم که حقیقت نفس چیست، آن را به دلیل صفاتش نامگذاری می‌کنیم، وقتی نفس از انسان جدا شود آثار و اجزا و ملکات آن باقی می‌ماند. آقاعلی مدرس می‌گوید که بدن شیخ صدوق را دیده انگار که خواب بوده و بدن کاملاً سالم بوده و حتی حنای روی دستش تازه بود.

*علامه طباطبایی می‌گفت کلام آقاعلی حق است

همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی،‌ عضو مجلس خبرگان رهبری درباره اهمیت حوزه فلسفه تهران گفت: افرادی مثل آقاعلی حکیم، مرحوم شاه‌آبادی، آقاسیدابوالحسن رفیعی قزوینی و معاصرانی نظیر آیت‌الله حسن‌زاده و جوادی آملی از جمله کسانی بودند که در این مکتب تحصیل کردند.

وی درباره آقاعلی حکیم گفت: وی از حکمایی است که ظرفش حکمت نبود، بلکه سرچشمه بود، حکمت در وجودش می‌چرخید، تقوا خصیصه اصلی حکمت او بود، حتی علامه طباطبایی درباره او می‌گفت که کلام آقاعلی حق است.

*همایش «حکیم طهران» سال آینده برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن معلمی دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به تأسیس این مجمع و افرادی که برای پیدایش آن تلاش کردند، گفت: تلاش کردیم تا مجمع تبدیل به محل اجتماع افرادی شود که در علوم مختلف تدریس و مطالعه می‌کنند یکی از این کارها نیز نکوداشت بزرگان حکمت چون مرحوم مدرس زنوزی است قرار است در سال 93 همایش ایشان برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه ما تاکنون فیلسوفان کشور خودمان را به درستی معرفی نکردیم، اظهار داشت: از جمله محورهای این همایش «شخصیت‌شناسی مرحوم مدرس زنوزی» و «آراء و مبانی عقلی وی» با هدف تحقق مسأله و گسترش اسلام واقعی و ایجاد گفتمان بین‌المللی براساس سخنان مقام معظم رهبری با همکاری بنیاد حکمت اسلامی صدرا،‌ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،‌ جامعة المصطفی(ص) العالمیه،‌ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،‌ دانشگاه تهران،‌ مدرسه عالی شهید مطهری و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران است.

*حوزه تهران را دوباره احیاء کنیم

منوچهر صدوقی‌سها محقق و نویسنده فلسفه و عرفان اسلامی در این مراسم توضیح داد: عنوان مکتب تهران، عنوان درست و رسایی نیست باید همان حوزه تهران را بگوییم، حتی عنوان مکتب تفکیک هم نادرست است چرا که در حوزه تهران همه فکر واحدی نداشتند، مثلاً حوزه تهران صرفاً یک مکتب مشاء یا اشراق نداشته است.

وی درباره خصوصیات حوزه تهران گفت: نخستین حکیمی که از حوزه اصفهان به تهران آمد، ملاعبدالله زنوزی پدر آقاعلی مدرس زنوزی است پس از او سیدالعرفا آقارضی لاریجانی و محمدرضا قمشه‌ای به تهران آمدند و پسر آخوند نوری، میرزاحسن نوری و ... میرزای جلوه و میرزا حسین سبزواری و ... که این حوزه را تشکیل دادند. نخستین مشخصه این حوزه این است که اهل حکمت از بلاد مختلف به تهران آمدند.

صدوقی سها دیگر مشخصه حوزه تهران را آشنایی ایرانیان با فلسفه غربی در همین حوزه به شمار آورد و گفت: عرفان و فلسفه اسلامی را بدون تعلیم دیدن در نزد استادان برجسته نمی‌توان تعلیم داد، اتصال حکمت اسلامی ـ ایرانی به یونان باستان قطعی است، اما اکنون حوزه علمیه تهران رو به افول است، فقط چندین استاد در قید حیات‌اند که باعث شدند این سلسله اساتید هنوز متصل باشد. باید حوزه تهران احیاء شود.

منبع: فارس