۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۷
گمنامی‌ مردم ری در مبارزات دوران انقلاب/نقش‌آفرینی ویژه در مقابله با فتنه 88

روایت حسین فدایی از قیام 18 دی

دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گفت بنده در زمان قیام 18 دی سال 57 در زندان پهلوی به سر می‌بردم.
کد خبر : ۱۵۵۵۶۷
صراط: دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با اشاره به نقش‌آفرینی شهرستان ری در عرصه‌های مختلف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گفت: جوانان شهرستان ری در ماجرای مقابله با فتنه نیز جزو پیشتازان در صحنه بودند.

حسین فدایی با اشاره به نقش والای شهرستان ری در انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: شهرستان ری به برکت وجود حضرت عبدالعظیم (ع)، امامزادگان و علما و بزرگانی که در این شهرستان بود، از سابقه تاریخی، فرهنگی و مذهبی برخوردار است.

دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی پیشتازی ری در مذهب تشیع گفت: شهرستان ری همواره یک مرکز کانونی و جریان‌ساز بوده است و همه می‌دانند که این شهرستان در ماجرای مشروطه کانون تجمع مجاهدان، مبارزان و علما بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بارها و بارها مراجع و علما در شهرستان ری تحصن کردند و صدای مظلومیت تشیع ایران را همواره بلند نگه داشتند.

فدایی تصریح کرد: در ماجرای 50 ساله اخیر هم (بعد از مشروطه) جریانات مختلفی در ری شکل گرفت و فعال بود و نسبت به وجود طاغوت و رژیم پهلوی معترض بودند. هیئت‌های مذهبی فعالیت‌های خوبی داشتند و بسیاری از متدینین با ایجاد کانون‌های فرهنگی، مذهبی فعال بودند.

دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی ادامه داد: مکتب الهادی (ع) یکی از نمونه‌های آن است که روزهای جمعه علما از اقصی نقاط کشور دور هم جمع می‌شدند.

وی در ادامه با بیان اینکه فدائیان اسلام و حزب ملی اسلام در شهرری فعالیت داشتند،‌خاطرنشان کرد: تشکل‌هایی که خود ما توانستیم به برکت امام حسین (ع) و حضرت سیدالکریم (ع) تشکیل دهیم. گروه مبارز مسلحانه قبل از انقلاب از بچه‌های شهرستان ری بودند که در سطح ملی فعالیت می‌کردند.

فدایی گفت: جوانان همواره در ماجرای حرکت‌های مردمی در شهرستان ری پیشتاز بودند و واقعه 18 دی را نقطه عطفی برای حرکت‌های مردمی قرار دادند که منجر به شهادت چهار نفر از جوانان شد و باز هم حرکت‌های مردمی بعد از این جریان به صورت فعال ادامه پیدا کرد.

دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نحوه تخریب آرامگاه رضاخان عنوان کرد: جوانان در ماجرای 22 بهمن آرامگاه رضاخان ملعون که در شهرری قرار داشت و به‌صورت یک دژ درآمده بود را در یک جنگ تمام عیاری که شکل گرفت تخریب کردند و در این ماجرا نیز چند نفر از جوانان به شهادت رسیدند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه حرکت‌های مردمی در شهرستان ری همیشه فعال بوده است، خاطرنشان کرد: در اوایل انقلاب نخستین کاروان مردمی که برای کمک به مردم استان‌های کردستان و خوزستان بسیج شد مردم شهرستان ری بودند.

دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه مردم ری جزو نخستین گروهی هستند که با گروهک‌های منافقین مانند گروهک فرقان مبارزه کردند، گفت: تمام این فعالیت‌ها در دوران پیروزی انقلاب و پس از آن به‌ صورت گمنام صورت گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به نقش آفرینی فرزندان ری در دوران هشت سال دفاع مقدس خاطرنشان کرد: فرزندان شهرستان ری در هشت سال دفاع مقدس تیپ 110 حضرت سیدالشهداء (ع) و توپخانه 53 خاتم را تشکیل می‌دادند و در این دوران فعالیت‌های شایسته و خدمات ارزنده‌ای را ارائه دادند.

فدایی با اشاره به نقش‌آفرینی شهرستان ری در مقابله با فتنه 88 بیان داشت: جوانان شهرستان ری در ماجرای مقابله با فتنه نیز جزو پیشتازان در صحنه بودند و نگذاشتند فتنه در این شهرستان شکل بگیرد و نخستین شهید فتنه را تقدیم نظام و انقلاب کردند.

دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در پایان تصریح کرد: بنده در زمان قیام 18 دی سال 57 در زندان پهلوی به سر می‌بردم.
منبع: فارس