۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۴

شاهد فساد بزرگ «کرسنت» کجاست؟

پس از آنکه سرانجام شرکت ملی نفت لایحه سوم شکوائیه ایران درباره فساد بزرگ نفتی را به دادگاه لاهه فرستاد، برخی نگرانی‌ها درباره محتوای این لایحه ایجاد شده بود. آنگونه که حسین نجابت گفته است؛ زنگنه در این لایحه، به زد و بند‌های غیرقانونی در این پرونده اذعان کرده است.
کد خبر : ۱۵۵۸۸۰
صراط: ماجرای مفقود‌شدن عباس یزدان‌پناه وارد مراحل جدیدی شده است. دولت دوبی اعلام کرد: نیروهای امنیتی امارات 3 ایرانی را به اتهام دست داشتن در ربودن یک تاجر ایرانی با تابعیت انگلیسی که در دوبی ناپدید شده بود، بازداشت کردند.

سایت رسمی دولت دوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سرویس امنیت دوبی 3 فرد مظنون به ربودن عباس یزدان‌پناه یزدی 44 ساله که مالکیت یک شرکت تجارت عمومی در امارات را داشته است، بازداشت کرده است. در این بیانیه آمده است، ماموران امنیتی نحوه ربودن یزدان‌پناه توسط آدم‌ربایان را کشف کرد‌ه‌اند.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، داهی خلفان تمیم معاون رئیس پلیس و امنیت عمومی دوبی در این باره گفت: این سه ایرانی مظنون به ‌دست‌داشتن در ربودن یزدان‌پناه تا هنگام بازداشت تحت‌نظر قرار داشتند.

وی افزود: آنها تحت بازجویی قرار گرفته‌اند تا اطلاعاتی از مکان تاجر ایرانی‌الاصل به دست آید. اظهارات یزدان‌پناه به عنوان تنها شاهد پرونده فساد بزرگ نفتی می‌توانست این پرونده را به نفع ایران به پایان ببرد. وی پس از ارائه مدارکی از طریق ویدئوکنفرانس به دادگاه بین‌المللی لاهه در 25 ژوئن سال گذشته میلادی ناپدید شد. در آگوست سال گذشته نیز خبرهایی مبنی بر پیدا‌شدن جسد وی در فجیره منتشر شد اما پلیس امارات این خبر را تکذیب کرد.

وطن امروز درباره فساد بزرگ نفتی و داستان مفقود‌شدن عباس یزدان‌پناه اطلاعات و گزارشات مفصلی در اختیار دارد که متاسفانه به دلیل مصوبه شورایعالی امنیت ملی، امکان انتشار آنها وجود ندارد. البته در شماره‌های گذشته روزنامه، اطلاعات قابل تاملی درباره اصل ماجرای مفقود‌شدن یزدان‌پناه منتشر شد. به‌گونه‌ای که موضوع در کمیسیون انرژی مجلس طرح شد و نتایج قابل توجهی نیز به‌دست آمد. نتایج بررسی‌های کمیسیون امنیت ملی درباره یزدان‌پناه در تاریخ یکشنبه 26 آبان 1392 در روزنامه منتشر شد. همانگونه که گفته شد به دلیل منع پرداخت روزنامه‌ها به موضوع فساد کرسنت، نمی‌توان جزئیات این موضوع را منتشر کرد. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق آرشیو روزنامه این اطلاعات را مطالعه کنند.

اعتراف زنگنه در لایحه سوم

اما پس از آنکه سرانجام شرکت ملی نفت لایحه سوم شکوائیه ایران درباره فساد بزرگ نفتی را به دادگاه لاهه فرستاد، برخی نگرانی‌ها درباره محتوای این لایحه ایجاد شده بود. آنگونه که حسین نجابت گفته است؛ زنگنه در این لایحه، به زد و بند‌های غیرقانونی در این پرونده اذعان کرده است.

نجابت گفت: در این لایحه زنگنه آورده است از حسن اعتماد ما عده‌ای سوء استفاده کردند، نه در قرارداد بلکه در حاشیه قرارداد زد و بندهایی بوده است.

به گزارش مهر، پیش از این الیاس نادران و احمد توکلی نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با زنگنه وزیر نفت جلسه‌ای درباره 3 لایحه‌ای که از سوی دولت به دادگاه لاهه فرستاده شده، داشتند که زنگنه در این جلسات به وجود سوء استفاده در قرارداد کرسنت تاکید کرده است.

میرکاظمی رئیس کمیسیون انرژی نیز اخیرا گفته بود باید یک نسخه از لایحه‌ای که از سوی وزارت نفت به دادگاه لاهه فرستاده شده به مجلس فرستاده شود تا در کمیسیون انرژی مورد بررسی قرار گیرد تا در آن مواردی برخلاف منافع نظام نباشد. پیش از این رستم قاسمی، وزیر پیشین نفت مسؤول بررسی پرونده کرسنت در دادگاه لاهه از سوی شورایعالی امنیت ملی شده بود.
منبع: مشرق
برچسب ها: لایحه تاجر صراط
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم