۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰

مواضع شخصیت های لبنانی درباره تشکیل کابینه

رئیس پارلمان لبنان و دیگر شخصیت های وابسته به فراکسیون ها و احزاب این کشور به موضوع تشکیل کابینه با توجه به توافقات اولیه درباره چرخشی بودن پست های وزارتی واکنش نشان دادند.
کد خبر : ۱۵۵۹۶۵
صراط: محمد قبانی عضو فراکسیون المستقبل لبنان تاکید کرد: امور در زمینه تشکیل کابینه به خوبی پیش می رود اما جزییات هنوز مشخص نشده است.

وی افزود: نوع خوش بینی وجود دارد.درباره برخی اوضاع توافق اصولی حاصل شده است مانند چرخشی بودن پست ها و اینکه هیچ پستی در انحصار طایفه خاصی نباشد و دیگر طوایف بتوانند آن را قبول کنند.

قبانی بیان کرد: ما خواستار توافق هستیم و نمی خواهیم که در تونل تاریک حرکت کنیم.پذیرش فرمول 8-8-8 از سوی حزب الله گامی به جلو محسوب می شود و باید با این موضوع به طور مثبت برخورد کنیم تا به کی تفاهم قوی برسیم و لبنان را از بحران سوریه حفظ کنیم.

از سوی دیگر نبیه بری رئیس پارلمان لبنان تاکید کرد: من از طرح چرخشی بودن پست های وزراتی حمایت می کنم و هیچ اشکالی ندارد که طوایف کوچک نیز پست کلیدی داشته باشند به ویژه که اخیرا در دست طوایف بزرگ بوده است.

وی افزود: آیا دیگران شهروندان درجه دوم هستند؟ چرا این محدودیت ها شکسته نمی شود تا زمینه تساوی میان لبنانی ها حاکم شود؟چرخشی بودن پست ها باید در زمینه مدیران کل و دیگر امور نیز حاکم باشد و محدود به طایفه خاصی نباشد.

وی به حمایت خود از فرمول 8-8-8 اشاره کرد و افزود: ما خواستار کابینه جامع که در انتخاب رئیس جمهوری آینده تاثیرگذار باشد هستیم.

این در حالی است که فادی کرم عضو فراکسیون نیروهای لبنانی گفت: حزب نیروهای لبنانی تا زمانی که شروط آن از جمله احترام به اعلانیه بعبدا محقق نشود در دولت مشارکت نمی کند.

از سوی دیگر علی قانصوه نماینده وابسته به حزب بعث لبنان اعلام کرد: همه فرمول های 8-8-8 و9-9-6 مورد مخالفت است و باید کابینه وحدت ملی که شامل سی وزیر باشد و همه در آن مشارکت داشته باشند تشکیل شود.

وی افزود: تا زمانی که مشکل سلاح حزب الله است بعید است که درباره تشکیل کابینه خوش بین بود.گویا فقط حزب الله در سوریه دخالت کرده است.سلاح مقاومت برای تضمین لازم است وآنها سلاحی که وحدت بخش است نه اختلاف انگیز.

قانصوه تاکید کرد: رئیس جمهوری لبنان بی طرف نیست و از مدتها قبل وابسته به جریان چهارده مارس بوده است.پس از توصیه آمریکایی ها به سعودی ها گفتگوها درباره تشکیل دولت از هفته قبل شروع شده است.


منبع: تسنیم