۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۲:۰۰

‌‎رسوایی‌های‌ اخلاقی‌ رهبران‌ فرانسه+تصاویر

بروز رسوایی های اخلاقی در بین سیاستمداران فرانسوی به ویژه طی دهه های اخیر، ضمن این که آنها را با انتقادات شدید مواجه کرده به وجهه عمومی و در نهایت آینده سیاسی آنها لطمه زده است.
کد خبر : ۱۵۶۳۶۰

صراط:   موضوع شکایت "فرانسوا اولاند" از یک مجله فرانسوی که عنوان نخست رسانه های فرانسوی در این روزها است، رسوایی های اخلاقی سران پیشین کاخ الیزه را به ذهن متبادر می کند. این نخستین بار نیست که پیدا شدن سر و کله یک معشوقه جدید، مناسبات سیاسی را در پاریس دستخوش تغییر می کند. طی دهه های اخیر مردم فرانسه شاهد افزایش رسوایی های اخلاقی در بین سیاستمداران خود بوده اند، رسوایی هایی که از مقامات سیاسی محلی گرفته تا بالاترین مقامات اجرایی این کشور را درگیر کرده و به اعتبار آنها لطمه زده است.

در ادبیات اروپایی از فرانسه به عنوان سرزمین دلدادگی یاد می شود، با این که طی سده های گذشته این مسئله به خلق آثاری در زمینه های ادبی و هنری انجامیده اما در حوزه سیاست نقش عاملی تخریبی را ایفا کرده و به پاشنه آشیل رهبران سیاسی این کشور تبدیل شده است.

اولاند و افشای رابطه عاشقانه جدید

در جدیدترین رسوایی اخلاقی مرتبط با سران کاخ الیزه، یک مجله فرانسوی از وجود رابطه بین "فرانسوا اولاند" رئیس جمهوری 59 ساله و یک هنرپیشه زن 41 ساله خبر داده است.

مجله "کلوزر" با انتشار گزارشی مفصل به همراه عکس های مشترک اولاند با این هنرپیشه مدعی وجود رابطه عاشقانه مخفی بین این دو شده است. هر چند در سال 2007 نیز نام اولاند بر سر زبان های افتاده بود. وی که در طول زندگی مشترک 30 ساله خود با "سگولن رویال" صاحب 4 فرزند شده است، در این سال به خاطر رابطه عاشقانه اش با "والری تریوایلر" خبرنگار 48 ساله به این زندگی مشترک پایان داد.

اولاند در نخستین واکنش خود به این گزارش، ضمن رد این موضوع اعلام کرد از مسئولان این مجله شکایت خواهد کرد. رئیس جمهوری فرانسه این اقدام را مصداق بارز نقض حریم خصوصی خود دانسته و گفته است مانند هر شهروند فرانسوی دیگر برای دفاع از حق خود به دستگاه قضایی این کشور متوسل می شود.

نیکلا سارکوزی و معشوقه خواننده

موضوع رسوایی "نیکلا سارکوزی" زمانی برملا شد که وی در میانه دوران ریاست جمهوری خود بود. در سال 2007 "سسیلیا سارکوزی" 56 ساله با ترک همسر 58 ساله اش سوالات بسیاری را برای اذهان عمومی ایجاد کرد. این اتفاق همچنین نخستین مورد جدایی بانوی اول فرانسه به شمار می رفت.

در این زمان شایعاتی در مورد رابطه عاشقانه سارکوزی با "آنه فولدا" خبرنگار 51 ساله بر سر زبان ها بود که احتمال می رود این مسئله سسیلیا را برای جدایی از سارکوزی مصمم تر کرده باشد. در همین اثنا رسانه های فرانسوی از وجود رابطه ای جدید در کاخ الیزه خبر دادند. این بار در هر برنامه و بازدید رئیس جمهور، ردپای زن جدیدی به چشم می خورد. "کارلا برونی" مدل و خواننده 46 ساله ای که از یک خانواده ثروتمند ایتالیایی می آمد با قرار گرفتن در کنار نام سارکوزی به سوژه نخست نشریات زرد فرانسه تبدیل شد.

پس از مدتی ازدواج سارکوزی با این برونی به گمانه زنی ها خاتمه داده و نشان داد این شایعات بی اساس نبوده است. با ورود برونی به کاخ الیزه، به مسائل حاشیه ای به ویژه زندگی خصوصی سارکوزی پر رنگ تر از مسائل سیاسی فرانسه پرداخته شد تا جایی که مشکلات ناشی از بحران های اقتصادی و مالی به فراموشی سپرده شد. شاید همین مسئله بود که موجب شد سارکوزی در انتخابات ریاست جمهوری دور پیشین فرانسه، رقابت را به نامزد حزب سوسیالیست که با برنامه های مدونی برای کاهش بیکاری و رفع بحران به میدان آمده بود، واگذار کند.

استراوس کان؛ بخت ریاست جمهوری که ناکام ماند

"دومینیک استراوس کان" رئیس سابق صندوق بین المللی پول از جمله بخت های اصلی برای رسیدن به ریاست جمهوری فرانسه بود. این سیاستمدار 64 ساله در سال 2011 به اتهام رابطه با یک خدمتکار زن 35 ساله در نیویورک بازداشت شد. در پی وقایعی که پس از این بازداشت رخ داد و به افشای این رسوایی اخلاقی انجامید استراوس کان ناچار شد از سمت خود کناره گیری کند.

این سیاسمتدار فرانسوی تا پیش از این رسوایی به عنوان چهره شاخص سیاسی در داخل فرانسه شناخته می شد و بسیاری از گروه های سیاسی خود را برای حمایت از وی در صورت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری 2012 این کشور آماده می کردند. هر چند برخی گمانه زنی ها از تبرئه استراوس کان در این دادگاه و بازگشت وی به عرصه سیاسی فرانسه حکایت داشت اما اوضاع به گونه دیگری رقم خورد.

رئیس مستعفی صندوق بین المللی پول در دادگاه به طور ضمنی به جرم خود اعتراف کرد. اگر چه این دادگاه با توافق طرفین و پرداخت خسارت به شاکی بدون محکوم شدن استراوس کان پایان یافت، اما در مجموع تاثیر بسیاری بدی بر وجهه وی گذاشته و در واقع به تباه شدن آینده سیاسی اش انجامید.

شکست بعدی استراوس کان، جدایی "آنه سینکلر" از وی بود. همسر استراوس کان که در جریان دادگاه از وی حمایت می کرد، پس از برملا شدن رسوایی اخلاقی وی دیگر تاب نیاورد و در سپتامبر 2012 با مراجعه به دادگاه درخواست طلاق غیابی داد. با صدور حکم دادگاه در ماه مارس سال 2013 زندگی مشترک 20 ساله استراوس کان نیز به آخر رسید.

داستان همسر دوم فرانسوا میتران

"فرانسوا موریس آدرین ماری میتران" که در ژانویه 1996 در 80 سالگی درگذشت، برای دو دوره از سال 1981 تا 1995 رئیس جمهوری فرانسه بود. میتران سال ها به عنوان یک سیاستمدار بدون حاشیه فعالیت کرده بود اما یک سال پیش از پایان ریاست جمهوری میتران اخباری در رسانه های فرانسه منتشر شد که زندگی وی را تحت الشعاع قرار داد.

مدت ها بود که برخی خبرنگاران فرانسوی از زندگی پنهان رئیس جمهور با همسر دومش با خبر بودند اما کسی از آنها این موضوع را علنی نمی کرد. اما در سال 1994 افشای این مسئله از سوی "مازارین" دختر مشترک میتران با "آنه پینژو" موجب شگفتی افکار عمومی فرانسه شد. مازارین متولد 1971 اعلام کرد که حاصل ازدواج مخفیانه رئیس جمهوری فرانسه با همسر دومش است. این رسوایی همچنین "دانیله" همسر اول میتران را شوکه کرد.

ژیسکار دستن ؛ داستان رئیس جمهور و پرنسس

"والری ماریه رنه ژرژ ژیسکار دستن" بیستمین رئیس جمهوری فرانسه از سال 1974 تا 1981 بود. ماجرای این رئیس جمهور به شایعاتی که در مورد وجود رابطه بین وی و "پرنسس دایانا" وجود داشت باز می گردد. این شایعات تا پیش از مرگ تصادفی دایانا در سال 1997 در سن 36 سالگی وجود داشت و در آخر هم راست و یا دروغ بودن آن مشخص نشد.

اما در اکتبر 2009 انتشار کتابی با عنوان "رئیس جمهور و پرنسس" به قلم ژیسکار دستن بار دیگر این مسئله را بر سر زبان ها انداخت. در این کتاب رئیس جمهوری فرضی با نام "ژاک هنری لامبرتی" در جریان برگزاری نشست سران کشورهای گروه 7 در لندن با پرنسسی به نام "پاتریکا فون کاردیف" آشنا می شود. این دیدار که آغازگر یک رابطه عاشقانه بین این دو است، نهایتا موجب رسوایی رئیس جمهور فرضی می شود.

نکته جالب در این کتاب شباهت بسیار زیاد زندگی و شخصیت قهرمان زن داستان به پرنسس دایانا است. در این جا هم مانند زندگی واقعی دایانا، ارتباط همسر وی با معشوقه جدیدش به از هم پاشیدن زندگی مشترک این دو می انجامد. اما آیا رویدادهای این رمان با آنچه که در واقعیت رخ داده همخوانی دارد؟ این سوالی است که همچنان در بین خوانندگان فرانسوی مطرح است و سکوت نویسنده کتاب نیز به این تردید دامن می زند.

واقعیت امر این است که ژیسکار دستن با 62 سال زندگی مشترک که حاصلش 4 فرزند است، در آن سال ها بارها با پرنسس دایانا قبل و بعد از جدایی وی از پرنس چارلز ولیعهد انگلیس دیدار کرد. این دیدارها سرمنشا شایعه وجود رابطه ای عاشقانه بین این دو شد.

منبع: مهر