۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۶

اعتراض مجلسی‌ها به خودروی چینی

چند روز پیش خبر ورود احتمالی خودروهای چینی به ناوگان تاکسیرانی کشور از سوی رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در رسانه ها منتشر شد.
کد خبر : ۱۵۶۳۸۱
صراط:  این مقام مسئول در گفته های خود مدعی شد به دلیل این که تولید خودروهای داخلی در کشور کاهش یافته این مجموعه به دنبال واردات خودرو از کشور چین جهت جایگزینی با تاکسی های فرسوده موجود است و مصمم است در صورتی که خودروسازان داخلی پای قراردادها را تا یک هفته آینده امضا نکنند، این کار را عملی کرده و خودروهای جدید چینی را وارد ناوگان کشور کند.

وی اما به این موضوع اشاره نکرد که خودروهای تولید چین که هم اکنون در بازار وجود دارند، به دلیل کیفیت بسیار نازل در برابر قیمت بالای خود و نبود شبکه خدمات پس از فروش مشکلات بسیار زیادی را برای مالکان پدید آورده اند چگونه می توانند در شبکه تاکسیرانی کشور با استهلاک بالا به کار گرفته شوند؟

بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان این اقدام را به صلاح ندانسته و معتقدند وارد کردن خودرو از کشور چین آن هم در تیراژ بالا زمانی که در کشور چندین شرکت خودروسازی وجود دارند که اشتغال کارکنان آن ها به خطر افتاده، اقدامی غیر عقلانی و فاقد وجاهت منطقی است زیرا با این کار ارز بسیار قابل ملاحظه ای از کشور خارج شده و به جای آن محصولاتی وارد بازار می شود که به هیچ عنوان نخواهد توانست قابلیت و کارایی لازم را داشته باشد.

یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در همین خصوص می گوید: در شرایطی که کشور ما با مشکلات زیادی نظیر تورم، تحریم و بیکاری درگیر است و اشتغال کارکنان صنایع کشور در معرض خطر افتاده، وارد کردن خودروهای چینی تنها کمک به رونق اشتغال کارگران چینی بوده و موجب آسیب جدی به صنعت خودروسازی کشور خواهد شد.

سید هادی حسینی، نماینده قائمشهر به این موضوع اشاره می کند که خودروهای چینی به دلیل نداشتن شبکه خدمات پس از فروش در ایران، هم اکنون نیز بسیاری از مالکین خود را به دردسر انداخته اند و هزینه نگهداری از آن ها نیز برای دارندگان بسیار بالاست، حال در چنین شرایطی چگونه می توان انتظار داشت رانندگان تاکسی از پس هزینه های این خودروها بربیایند.

وی اصرار سازمان مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور برای وارد کردن خودروهای چینی را شائبه برانگیز و با اهداف خاص می داند و می گوید: متاسفانه برخی سازمان ها که دارای مسئولیت های اجتماعی هستند، به جای عمل به وظایف خود در این خصوص و پیگیری سیاست های کلان کشور، تنها به دنبال این هستند که از هر راهی که بتوانند دست به معاملات تجاری بزنند و هزینه های سنگینی را برای کشور ایجاد کنند.

یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز به موضوع جالبی در این خصوص اشاره کرده و می گوید: بر اساس آماری که من در اختیار دارم خودروسازان طلب مالی هنگفتی از سازمان مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور بابت جایگزینی خودروهای فرسوده از چند سال پیش دارند، پس دوستان این سازمان لطف کنند و اگر پولی در اختیار دارند ابتدا بدهکاری خود به این و آن را پرداخت کنند، بعد به دنبال بازرگانی و تجارت کردن باشند.

سید محمد سادات ابراهیمی نماینده شوشتر همچنین ادامه می دهد: تلاش جهت وارد کردن خودرو از چین با توجه به تولید خودرو در کشور و وجود شبکه خدمات پس از فروش در سراسر کشور اقدامی غیر قابل توجیه است.

حال با این تفاسیر پافشاری برای وارد کردن خودروهایی که در آزمون های گذشته حضور خود در ایران مردود شده اند، چه توجیهی می تواند داشته باشد؟ باید دید مقامات مسئول در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور چه پاسخی برای شائبه های به وجود آمده در اذهان عمومی برای این اقدام خود دارند؟