۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۲

کلید گاو صندوق متروی تبریز گم شد

12 سال از زمانی که مسئولان دولتی اعلام کردند توسعه مترو یکی از اولویت‌ها برای کاهش آلودگی هوای کلانشهر تبریز است، می‌گذرد و هنوز مترو این شهر اندرخم کوچه فاز اول است. 12 سال از آغاز پروژه قطارهای شهری تبریز می‌گذرد و هنوز مردم این کلانشهر در یک دهه گذشته آرزوی افتتاح مترو را دارند.
کد خبر : ۱۵۶۴۳۵

صراط: اخیرا زمزمه‌هایی از رسیدن واگن‌های قطار شهری تبریز به بندرعباس و دپو شدن در گمرگ این بند به گوش می‌رسید که پیگیرهای حکایت از آن داشت که این واگن‌ها منتظر مجوزی از سوی بانک مرکزی است تا این مجوز قفل‌هایی گمرگی را برای ورود به تبریز باز کند.

در این رابطه به سراغ سخنگوی شورای شهر تبریز رفتیم تا آخرین اقدامات صورت گرفته در این رابطه را تشریح کند.

سعید حاجی‌زاده با اشاره به اینکه ورود واگن‌های خریداری شده برای متروی تبریز از گمرگ بندرعباس مستلزم دریافت مجوزی از سوی بانک مرکزی است، گفت: بانک مرکزی باید رقمی معادل 20 میلیون یورو را به حساب کارخانه سازنده واگن‌ها واریز کند تا اسناد حمل و ترخیص از سوی این شرکت صادر شود که متاسفانه تاکنون این اقدام از سوی بانک مرکزی صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: وزارت کشور در سال 91 مبلغ ریالی این میزان ارز را به حساب بانک مرکزی واریز کرده در حالی که بانک مرکزی از آن زمان تاکنون نسبت به تامین ارز مورد نیاز و واریز آن به کارخانه سازنده اقدامی نکرده است.

جلسه چهارجانبه برای ترخیص واگن‌ها از بندر

حاجی‌زاده از هماهنگی برای برگزاری جلسه‌ای چهار جانبه با حضور وزیر کشور، معاون اول رئیس جمهور، رئیس بانک مرکزی و استاندار آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: مقرر شده این جلسه تا پایان این هفته برگزار و در آن برای ترخیص واگنهای قطار شهری تبریز تصمیمات لازم اتخاذ شود.

این عضو شورای کلان شهر تبریز در پاسخ به اینکه آیا مردم براساس قول‌های داده شده از دهه فجر سوار مترو خواهند شد، گفت: از زمان صدور مدارک لازم از سوی بانک مرکزی 25 روز زمان برای حمل و سوار کردن واگن‌ها بر روی ریل نیاز است که اگر این امر تا پایان این هفته هم صورت گیرد باز روزنه‌های امید برای افتتاح خط یک متروی تبریز در دهه فجر امسال وجود دارد.

وی اظهار کرد: بانک مرکزی باید در قبال وظایف خود احساس مسئولان بیشتری را داشته باشد تا شاهد اتفاقاتی نظیر آن چه برای واگن‌های متروی تبریز افتاد نباشیم.

ترخیص واگن‌های متروی تبریز نیازمند مجوز از بانک مرکزی است

رئیس شورای کلان شهر تبریز با تائید خبر دپوی واگن‌های قطار شهری تبریز در بندرعباس گفت: ترخیص واگن‌ها نیازمند مجوزی از سوی بانک مرکزی است.

شهرام دبیری با اشاره به اینکه رایزنی با بانک مرکزی صورت گرفته گفت: رایزنی با بانک مرکزی هم از طریق شورا و هم از طریق نمایندگان انجام شده و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز قول مساعدت را از بانک مرکزی برای صدور این مجوز دریافت کرده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا پیش‌بینی در رابطه صورت نگرفته بود تا این مجوز و اقدامات لازم آن قبل از رسیدن واگن‌ها صورت گیرد، گفت: پیش‌بینی بروز چنین مشکلی انجام نشده و فکر نمی‌کردیم دریافت این مجوز زمان بر باشد.

یاد آور می‌شود آنچه از شواهد و قرائن بر می‌آید گویا کلید نمایندگان استان برای باز کردن این قفل نیز کارساز نشده است.

سازمان قطار شهری تبریز در سال 1380 تأسیس و راه‌اندازی شد و متروی تبریز از پنج خط (شامل چهار خط اصلی و یک خط حومه) به طول 75 کیلومتر تشکیل شده است و بعد از تهران دارای بیشترین خطوط در بین کلانشهرهای کشور است.

برخورداری از مترو، حق طبیعی مردم تبریز است

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که برخورداری از مترو، حق طبیعی مردم تبریز است، اظهار داشت: مردم تبریز به دلیل نقش‌آفرینی درتاریخ کشور شایسته برخورداری از خدمات بزرگ هستند و ما تلاش می‌کنیم با تامین اعتبار و همت جمعی مسؤولان هر چه زودتر پروژه بزرگ قطار شهری تبریز را به بهره‌برداری برسانیم.

محمدصادق پورمهدی در جریان بازدید از عملیات اجرایی پروژه قطار شهری تبریز تصریح کرد: تلاش می کنیم در دوره جدید مدیریت استان که امید فزاینده در بین مردم ایجاد شده، روند عملیات اجرایی طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی استان را شتاب بخشیم و با تسریع دراتمام طرح‌های نیمه‌تمام از جمله پروژه بزرگ متروی تبریز پاسخی شایسته به مردم بدهیم.

وی با اشاره به این که برای اجرای متروی تبریز تاکنون صدها میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: با این حال مردم از دولت تدبیر و امید و مدیریت جدید استان توقع و انتظارسرعت بخشیدن به عملیات و بهره‌برداری ازاین طرح را دارند که باید با همت جمعی و تلاش شبانه‌روزی بتوانیم فازهای این پروژه را یکی پس از دیگری به بهره‌برداری برسانیم.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی ضمن تاکید بر آمادگی مدیران استانی برای همکاری و رفع موانع و مشکلات این پروژه و نیز تامین بودجه‌های ملی و محلی آن، گفت: تمام تلاش ما کمک به این پروژه و تامین منابع مالی آن است و ازهیچ تلاشی برای تسریع دراتمام آن دریغ نخواهیم کرد.

پورمهدی تصریح کرد: برای ترخیص واگن‌های فاز نخست مترو تبریز که وارد گمرک بندرعباس شده تلاش خواهیم کرد تا ان‌شاء‌الله هرچه سریع‌تر مردم تبریز شاهد راه‌اندازی مترو باشند.

بیش از یک ‌سال است مسئولان استانی از افتتاح فاز نخست مترو تبریز خبر می‌دهند و تحقق نیافتن این وعده‌ها به موضوع تکراری تبدیل شده و تکلیف ورود واگن‌های خریداری شده برای راه‌اندازی 6 کیلومتر اول خط یک مترو تبریز مشخص نیست.

آخرین وعده مسئولان برای افتتاح متروی تبریز پایان تیرماه سال‌جاری بود. ولی این وعده نیز مثل وعده‌های قبلی محقق نشد و اخیرا دهه فجر را مسئولان به مردم وعده داده‌اند و وعده‌های مسئولان به جای واگن‌های قطار روی ریل قطار شهری تبریز در حرکت است که امیدواریم به زودی بایستد.

12 سال از زمانی که مسئولان دولتی اعلام کردند توسعه مترو یکی از اولویت‌ها برای کاهش آلودگی هوای کلانشهر تبریز است، می‌گذرد و هنوز مترو این شهر اندرخم کوچه فاز اول است. 12 سال از آغاز پروژه قطارهای شهری تبریز می‌گذرد و هنوز مردم این کلانشهر در یک دهه گذشته آرزوی افتتاح مترو را دارند. هر چند برخی از مسئولان در این شهر، سپری شدن بیش از یک دهه از آغاز پروژه مترو تبریز را عادی می‌دانند اما باز وعده می‌دهند که فاز نخست این پروژه در شهریورماه سال 92 افتتاح می‌شود و امروز هم وعده دیگری برای افتتاح در دهه فجر 92 به همراه تنها 6 ایستگاه به گوش می‌رسد.

امروزه با گسترش و توسعه شهرها و افزایش روزافزون وسایط نقلیه و پیچیده‌تر شدن معضل ترافیک در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان، روی آوردن به احداث و بهره‌برداری خطوط مترو با شتاب بیشتری دنبال می‌شود.

از سال 1863 که متروی لندن افتتاح شد تا سال 1970 یعنی در 97 سال تنها 40 شهر جهان صاحب مترو بودند ولی در 40 سال گذشته بیش از 140 شهر به این جمع اضافه شده‌اند و تعداد طرح‌های در دست ساخت در گوشه و کنار جهان نشان می‌دهد که این روند افزایشی در سال‌های اخیر با رشد بیشتری نیز همراه است.

تاکنون 187 شهر جهان دارای خطوط حمل و نقل ریلی شهری هستند و شهرهای زیادی هم در تب و تاب ساخت و افتتاح خطوط مترو هستند. شهر تبریز نیز یکی از این شهرهاست که با آماده کردن بخشی از خط یک از خطوط چهارگانه مصوب خود فاصله چندانی تا ورود به باشگاه شهرهای صاحب مترو ندارد.

مطالعات طرح قطار شهری تبریز در سال 1380 آغاز و عملیات اجرایی این پروژه که در پنج مسیر به طول 80 کیلومتر طراحی شده از سال 1384 آغاز شده است.

شبکه خطوط متروی تبریز شامل پنج خط مصوب است که چهار خط آن درون شهری و یک خط آن خارج از حومه است.

بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، مسیر اول به طول 17٫2 کیلومتر از میدان ایل‌گلی تا کوی لاله و مسیر دوم به طول 22٫4 کیلومتر از دانشگاه آزاد اسلامی تا قراملک است.

خط سه به طول حدود 15 کیلومتر و شامل 14 ایستگاه از فرودگاه تبریز آغاز و با عبور از میدان بزرگ آذربایجان و خیابان انقلاب، از طریق میدان دانشسرا و خیابان ارتش به پایانه بزرگ اتوبوس‌های بین شهری تبریز جنب بزرگراه شهید کسایی ختم می‌شود.

خط چهار نیز به طول 10 کیلومتر شامل 10 ایستگاه به شکل حلقوی در مرکز شهر سه مسیر متروی تبریز را به هم ارتباط می‌دهد.

خط خارج از حومه (مسیر پنجم) نیز به طول حدود 20 کیلومتر به شهر جدید سهند ختم می‌شود.

خط یک متروی تبریز از ایل‌گلی تا کوی لاله به طول 17٫2 کیلومتر از چهار بخش تشکیل شده ‌است.

بخش اول خط یک متروی تبریز که به ‌صورت تونل نیمه عمیق خواهد بود، از طریق ضلع غربی بلوار شهید باکری ایل‌گلی را به سه ‌راهی راهنمایی متصل می‌کند.

بخش دوم خط یک متروی تبریز از سه ‌راهی راهنمایی آغاز شده و تا میدان دانشگاه ادامه خواهد یافت. (این بخش به ‌صورت تونل کم‌عمق در کناره جنوبی رودخانه قوری‌چای خواهد بود) همچنین پل غیرهمسطحی نیز بر روی بلوار 29 بهمن برای عبور مترو تعبیه شده‌ است.

بخش سوم خط یک متروی تبریز که به ‌صورت تونل عمیق خواهد بود، از میدان دانشگاه تا میدان ساعت و سپس میدان 22 بهمن و چهارراه لاله ادامه خواهد یافت.

بخش چهارم خط یک متروی تبریز که به ‌صورت تونل نیمه عمیق احداث می‌شود، از چهارراه لاله شروع ‌شده و به پایانه لاله منتهی خواهد شد.

با تمام این احوال و با توجه به بحث‌های فراوان در خصوص روند اجرایی مترو تبریز هنوز این سئوال نزد افکار عمومی بی‌پاسخ مانده است که بالاخره آرزوی متروسواری شهروندان تبریزی و بهره‌مندی مردم از برای بهره‌برداری این سامانه ریلی چه زمانی محقق و عملی می‌شود؟


منبع: فارس