۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱

ریبری برنده اصلی توپ طلا است؟

تغییر ساز و کار رای‌گیری برای انتخاب برنده توپ طلا بعد از انتقال آن از فرانس فوتبال به فیفا، بال فرانسوی بایرن مونیخ را از کسب این جایزه محروم کرد.
کد خبر : ۱۵۶۸۱۰
صراط: مراسم معرفی برترین‌های فوتبال جهان در سال 2013، شب گذشته (دوشنبه) در مقر فیفا در زوریخ برگزار شد تا توپ طلا، مهمترین جایزه انفرادی دنیای فوتبال به کریستیانو رونالدو، بال پرتغالی رئال مادرید اهدا شود. رونالدو در شرایطی برای دومین بار در دوران بازیگری خود موفق به کسب این جایزه با ارزش شد که یکی از رقیبان او یعنی فرانک ریبری که فصل گذشته با بایرن مونیخ همه جام‌ها را برد در حسرت توپ طلا ماند.

ریبری فصل گذشته پررنگ‌ترین نقش را در قهرمانی مقتدرانه بایرن مونیخ در بوندس لیگا آن هم 6 هفته به پایان لیگ، قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا با شکست 7 بر صفر بارسلونا در مجموع 2 بازی رفت و برگشت مرحله نیمه نهایی و قهرمانی در جام حذفی آلمان ایفا کرد تا باواریایی‌ها اولین تیم تاریخ فوتبال آلمان باشند که در یک فصل 3 جام می‌برند.

با وجود کسب تمام این جام‌ها و ارائه نمایشی تاثیرگذار در بازی‌های بایرن مونیخ، ریبری نه تنها توپ طلا را نبرد و آن را در دستان رونالدویی که فصل گذشته هیچ جامی نبرد دید، بلکه حتی پایین‌تر از لیونل مسی، فوق ستاره آرژانتینی بارسلونا که بخش زیادی از سال مصدوم بود، در رده سوم جای گرفت.

این اتفاق بار دیگر حرف و حدیث‌هایی که پیش از این در مورد سیستم رای‌گیری فیفا وجود داشت را تکرار کرد و آن را زیر سوال برد، حرف و حدیث‌هایی که چندان بیجا هم نبوده‌اند. در حقیقت فرانک ریبری می‌توانست امسال برنده توپ طلا باشد اگر فیفا از همان سیستم امتیاز دهی پیروزی می‌کرد که فرانس فوتبال تا سال 2009 (زمانی که به تنهایی توپ طلا را ارائه می‌کرد) آن را ملاک قرار می‌داد.

اگر معیار انتخاب برترین بازیکن جهان تنها و تنها بر اساس آرای رسانه‌های جهان بود، فرانک ریبری با اختلافی زیاد کریستیانو رونالدو و لیونل مسی را برای کسب توپ طلا سال 2013 شکست می‌داد.

انتخاب برنده توپ طلای اصلی، جایزه‌ای که فرانس فوتبال از سال 1956 تا 2009 ارائه کرد، بر اساس تشخیص خبرنگاران و نامزدهای معرفی شده از سوی آنها بود، اما از سال 2010 که اهدای این جایزه به فیفا محول شد، آرای کاپیتان‌ها و مربیان تیم‌های ملی فوتبال عضو فیفا هم مدنظر گرفته شد.

با سیستم رای‌گیری و امتیازدهی مدرن امروز، رونالدو در شرایطی به عنوان برترین بازیکن فوتبال دنیا انتخاب شد که نتایج امتیازدهی مطبوعات فوتبالی حکایت از داستان دیگری درباره او داشت. ریبری برانده بلامنازع توپ طلای 2013 از نظر خبرنگاران واجد شرایط رای‌دهی بود و بالاتر از رونالدو و مسی قرار داشت. از خبرنگاران بین‌المللی که در رای‌گیری توپ طلا شرکت کرده‌اند، 80 نفر ریبری را به عنوان گزینه نخست انتخاب کرده‌اند تا به او حداکثر امتیاز (5 امتیاز) داده باشند. رونالدو با 48 رای دوم و مسی با 31 رای سومین گزینه منتخب خبرنگاران بوده است.

با وجود اینکه ریبری برنده قاطع توپ طلا از نگاه خبرنگاران بود، آرای کاپیتان‌ها و مربیان تیم‌های ملی جهان بدان معنا بود که او در رای‌گیری و امتیاز دهی کلی به رده سوم سقوط می‌کند. ریبری اما اولین بازیکن در دوران 4 ساله اهدای توپ طلا توسط فیفا نبوده که قربانی تغییر سیستم رای‌گیری می‌شود. سال 2010 این اتفاق برای وسلی اسنایدر، بال تیم ملی هلند رخ داد که نه تنها با اینتر قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد بلکه با تیم ملی هلند به فینال جام جهانی 2010 رسید اما در نهایت حتی در میان 3 نامزد نهایی توپ طلا هم نبود و آن را در دستان لیونل مسی دید که جز لالیگا جام دیگری نبرده بود.

ریبری در میان کشورهای مطرح دنیای فوتبال، کشورهایی مانند برزیل، انگلیس، آلمان و ایتالیا بیشترین رای و امتیاز را کسب کرده بود. رای دهندگان آژانتینی و پرتغالی مسی و رونالدو را انتخاب کنند که این مسئله قابل توجیه بود اما اینکه چرا دیگر کاپیتان‌ها و مربیان تیم‌های ملی فوتبال دنیا برای انتخاب جایزه‌ای که معیار اصلی انتخاب برنده آن برای 53 سال کسب و نتایج بود، به رونالدو رای داده‌اند قابل تامل است.

منبع: تسنیم