۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۶

دودستگی اعراب درباره تحریم های ایران

«اگر آمریکا تحریم ها را بردارد، همه از آن سود خواهند برد... تحریم ها، راهی برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران است.»
کد خبر : ۱۵۶۸۳۱
صراط: بی بی سی انگلیسی (BBC) به بررسی مواضع کشورهای حاشیه خلیج فارس در قبال ایران پرداخته است.

این وب سایت می نویسد:

کشورهای حاشیه خلیج [فارس] درباره تحریم های ایران دچار دودستگی هستند. دبی خواهان لغو تحریم های ایران شده است. نزدیک به نیم میلیون ایرانی در امارات متحده عربی زندگی می کنند و دبی، قبلا از تجارت موفق با همسایه خود در حاشیه خلیج [فارس]، سود می برد.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی، طی مصاحبه ای با بی بی سی که روز دوشنبه منتشر شد گفت، اگر توافق با آمریکا به نتیجه رسیده و موجب برداشتن تحریم ها شود، همه از آن سود خواهند برد. وی افزود: ایران همسایه ماست و ما نمی خواهیم که هیچ مشکلی باشد و آنها نیز هیچ مشکلی ندارند. اما اگر آنها با آمریکایی ها توافق کنند و آمریکایی ها هم تحریم ها را بردارند، همه از آن سود خواهند برد.

عمان از موضع دبی درمورد ایران و تلاش برای گرم کردن روابط استقبال کرده است. عمان کشوری است که میزبان مذاکرات محرمانه بین ایران و آمریکا بود که به توافق موقت هسته ای در ژنو انجامید. عمان مشتاق است، شاهد بهبود روابط کشورهای عرب حاشیه خلیج [فارس] با ایران باشد.

اما در این میان "دیدگاهی به شدت متفاوت" نیز وجود دارد و همه همسایگان عرب دبی در حاشیه خلیج [فارس] با این کشور موافق نیستد. بسیاری از آن ها هنوز ایران را تهدیدی استراتژیک می دانند.

سعودی ها با لغو تحریم های ایران به عنوان بخشی از توافق هسته ای اخیر که فعالیت های هسته ای تهران را کاهش می دهد، مخالفند. آن ها تحریم ها را به عنوان راهی برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران می دانند و ریاض عهد کرده، حمایت خود را از شورشیان سوری که با متحد ایران یعنی بشار اسد می جنگند، افزایش دهد.

بحرین ایران را به حمایت از معترضان در این کشور و ارسال سلاح و مواد منفجره برای آنان، متهم می کند و ابوظبی نیز با ایران بر سر جزایر سه گانه اختلاف دارد.

همه این ها یک چیز را نشان می دهد: وقتی پای ایران به میان می آید، دولت های عرب حاشیه خلیج [فارس] فاصله زیادی با اتحاد دارند.

منبع: جام نیوز