۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۶

کلاهبرداری انجمن بی مجوز+عکس

تعدادی از سودجویان در قالب «انجمن معلولین نخبه ایرانیان» با تماس با برخی شهروندان و معرفی کالاهایی با عنوان حمایت از معلولان اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.
کد خبر : ۱۵۷۰۵۲

صراط: نه کلاهبرداری تلفنی چیز عجیب و ناشناخته‌ای است و نه دسترسی کلاهبرداران به آرشیو شماره تلفن‌های همراه بر اساس شهر، جنسیت، سن و ده ها پارامتر دیگر، اما این بار ماجرا اینقدر هم ساده نیست چراکه کلاهبرداران از بطن یک انجمن سربرآورده‌اند که تا چندی پیش مجوز فعالیت داشته و مجاز شناخته می‌شده است.

در شرایطی که انبوه پیامک‌های تبلیغاتی مدت هاست موجبات آزار مشترکان تلفن همراه را فراهم آورده و نشانه‌ای از رفع آن در دست نیست، روز به روز بر آمار مزاحمت‌های تبلیغاتی از نوع تماس تلفنی افزوده می‌شود؛ تماس‌هایی که برای معرفی محصولات مختلف صورت می‌گیرد و البته اغلب آمیخته با اغراق و بعضا دروغ‌های آشکار است.

در تازه‌ترین نمونه از این دست، از طرف «انجمن معلولین نخبه ایرانیان» با برخی شهروندان تماس گرفته شده و با طرح این سوال که «آیا مایل به حمایت از معلولان هستید؟»، بسته‌ای به ایشان معرفی می‌شود شامل برچسب حمایت از معلولان که قابلیت الصاق روی شیشه خودرو دارد و از مزایای آن، همکاری پلیس با شماست!

اپراتورِ آن سوی خط با چنان اعتماد به نفسی این محصول را برای افراد غیرمعلول معرفی می‌کند که شنونده پیش خود می‌اندیشید که فساد تاکجا فراگیر شده که می‌توان بدون معلولیت، برچسب معلولان را خریداری کرد و از مزایای آن بهره برد و حتی (نقل به مضمون) در پرداخت خلافی نیز شامل تخفیف شد.

البته این تنها یکی از محصولاتی است که اپراتور معرفی می‌کند و علاوه بر آن، کارت هوشمند انجمن هم برای متقاضیان صادر می‌شود که آن هم مزایای جادویی فراوانی دارد و همه این خدمات بی نظیر تنها با 150 هزار تومان هنگام تحویل برچسب، کارت هوشمند حمایت از معلولان و البته یک کارت هوشمند امداد خودرو در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

همه این مولفه به خودی خود حکایت از نوعی کلاهبرداری دارد اما برای آنکه مطمئن شویم، از اپراتور مشخصات انجمن، شماره ثبت آن، آدرس و سایت اینترنتی را تقاضا می‌کنیم و جالب اینکه اپراتور برای تمامی سوالاتمان پاسخ آماده کرده است؛ او می‌گوید: «انجمن مجوز قانونی فعالیت از سازمان بهزیستی دارد و با شماره 20304 به ثبت رسیده و آدرس سایت اینترنتی آن، anjoman-nokhbe.com است و شعبه‌ای که از آن تماس گرفته‌اند، در سه راه افسریه،... واقع شده است»

با کمی کنکاش درخواهیم یافت که آدرس اینترنتی و شماره ثبت، صرفا ادعای دروغی بیش نیست، اما برای اطمینان، از سازمان بهزیستی استعلام می‌گیریم. ابتدا به واحد توانبخشی زنگ می‌زنیم و پس از آن با واحد سمن‌ها (همان NGOها) ارتباط می‌گیریم و برای اطمینان بیشتر، از مرکز استانی نیز استعلام می‌گیریم و در نهایت به اینجا می‌رسیم که این انجمن زمانی مجوز داشته و انواع کیف و کیت های امدادی را تولید و عرضه می‌کرده اما حدودا دو سالی می‌شود که مجوزش تمدید نشده و مدیرعاملش نیز اطلاع داده که برای پیش گیری از هرگونه سو استفاده‌، پیشاپیش از خود رفع اتهام می‌کند.

 

بار دیگر با اپراتور تماس می‌گیریم و درخواست می‌کنیم تا با مدیر انجمن گفت‌وگو داشته باشیم و او هم در نهایت همکاری، شماره تماس دفتر رئیس را می‌دهد و حتی تعجب می‌کند که سایت وجود خارجی ندارد اما در نهایت می‌گوید که چند ماه است در انجمن مشغول به کار شده و در جریان جزئیات نیست. جالب اینجاست که نام خانوادگی مدیر مجموعه، همان نام خانوادگی مدیر سابق است که انجمن را اداره می‌کرده و با تعطیلی آن، نامه داده که ممکن است سواستفاده کنند و مسئولیتی در آینده متوجه وی نیست!

به سراغ بازرسی سازمان تامین اجتماعی می‌رویم و شرح ماوقع می‌کنیم و در نهایت اطلاعات‌مان را در اختیار بازرس قرار می‌دهیم و قول مساعد برای پیگیری در اسرع وقت می‌گیریم.

بدین ترتیب برایمان مسجل شده که عده‌ای با استخدام عده‌ای اپراتور برای تماس گرفتن با بانک اطلاعاتی تدارک دیده شده -که ظاهرا شامل شماره تلفن مالکان خودرو در سطح شهر تهران است،- محصولاتی دروغین را تبلیغ کرده و سعی می‌کنند افراد خام را سرکیسه کنند اما مگر می‌شود تنها به ایشان خرده گرفت و از حفره‌ای که این کلاه برداران از آن بهره می‌برند، گذشت؟

آیا اگر مزاحمان تلفنی یا پیامکی با برخورد شدید مسئولان مواجه می‌شدند، کسی می‌توانست در این عرصه ورود کرده و با استفاده از تلفن، مزاحمت و کلاهبرداری کند؟ آیا اگر می‌شد جلوی این مزاحمت ها را با اطلاع به سامانه‌ای گرفت و یا به روشی ساده، هویت این دروغگویان را استعلام و آشکار کرد، باز کسی به خود اجازه می‌داد که با سو استفاده از نام معلولان، کلاهبرداری کند؟

از این دست سوالات که بگذریم، جا دارد که کمی هم به خودمان خردهخ بگیریم؛ مایی که گاه برای مسائل کوچک تر بسیار دقیق عمل می‌کنیم اما گاهی یادمان می‌رود که برچسب معلولان قابل خرید و فروش نیست؛ یادمان می‌رود کمی شک کرده و تامل کنیم؛ یادمان می‌رود که مشورت کنیم و حاضر به پرداخت مبلغی می‌شویم که فرقی با تقدیم کیف پولمان به دزدان ندارد.

اکنون اگر فکر می‌کنید که کسی نیست که فریب این افراد را خورده و به دام ایشان بیفتد، بد نیست که ابتدا تامل کنیم که پس منبع درامد این انجمن‌ها، شرکت‌ها و موسسات دروغین چیست و بعد تلاش کنیم که به قدر خودمان به اطرافیانمان آموزش دهیم که چگونه می‌توان فریب تسلط اپراتورها و پیامک ها را نخورد.

 


منبع: تابناک