۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۷

محرومیت جهانی از آب شرب سالم

برای بسیاری از مردم جهان به ویژه ساکنان آفریقای سیاه و جنوب آفریقا، کمبود دسترسی به آب شرب سالم و بهداشتی از واقعیات روزمره زندگی آنها است.
کد خبر : ۱۵۷۱۸۱
نشت مواد شیمیایی که هفته گذشته در یکی از رودخانه‌های مهم ویرجینیای غربی آمریکا رخ داد نمونه‌ای از این دست است که باعث شد حدود 300 هزار نفر از ساکنان «چارلستون» و نواحی اطراف آن نتوانند برای چند روز از آب لوله‌کشی خود برای نوشیدن، پخت و پز یا شستن لباس‌ها استفاده کنند. آنها مجبور شدند برای بسیاری از نیازهای روزمره خود از آب‌ بسته‌بندی‌شده استفاده کنند.

شکی نیست که این اتفاق دردسرهای بسیاری را برای آنها ایجاد کرد. ضمن اینکه بسیاری از ساکنان ویرجینیای غربی بر اثر تماس با آب‌های آلوده به علایم شبه‌آنفلوآنزا مبتلا شده و تحت مداوا قرار گرفتند.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بنابر گزارش جدیدی که از سوی برنامه مشترک نظارتی «یونیسف» و «سازمان جهانی بهداشت» و با استفاده از داده‌های گردآوری شده در سال 2011 میلادی منتشر شده، تصویری کلی از دسترسی به آب آشامیدنی سالم و شرایط بهداشتی آب ارائه شده که به شرح زیر است:

- در این سال به طور تخمینی 768 میلیون نفر در جهان از منابع آب شرب استفاده می‌کردند که به اندازه کافی از نفوذ آلاینده‌های خارجی به ویژه فاضلاب به داخل آنها جلوگیری نشده است. ضمن اینکه 185 میلیون نفر نیز از آب‌های سطحی نظیر رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و چشمه‌ها و اقیانوس‌ها استفاده می‌کردند.

- 2.5 میلیارد نفر یعنی حدود 36 درصد از جمعیت جهان به سرویس‌های بهداشتی که لوله‌های فاضلاب آنها بهداشتی بوده و از تماس این فاضلاب با انسان‌ها جلوگیری می‌کند، دسترسی نداشتند. از این میان 761 میلیون نفر از توالت‌های عمومی و 693 میلیون نفر نیز از سرویس‌های بهداشتی با حداقل استانداردهای مورد نیاز استفاده می‌کردند.

- در این گزارش اسهال یکی از عوامل اصلی بیماری و مرگ در جهان بوده و بسیاری از مرگ و میرهای مرتبط با اسهال ناشی از عدم دسترسی به توالت‌های بهداشتی، نوشیدن آب‌های غیر بهداشتی و عدم دسترسی کافی به آب تمیز برای مصارف بهداشتی بوده است.

- بنابراین گزارش در 45 کشور جهان و عمدتا در مناطق آفریقای سیاه و جنوب آفریقا کمتر از 50 درصد مردم به سرویس‌های بهداشتی استاندارد مجهز هستند که بواسطه آنها فاضلاب و فضولات انسانی از محیط زندگی انسان‌ها دور نگه داشته می‌شوند.


منبع: ایسنا