۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۵

وزیرورزش:بانوان‌باید‌خودشان‌آستین‌بالابزنند

وزیر ورزش و جوانان گفت: دولت قبلی در هر نقطه‌ای از ایران کلنگی زده که نتیجه آن 3 هزار و 320 پروژه است که هزینه‌ای هم برایش نشده است.
کد خبر : ۱۵۷۲۵۲

صراط: محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان در نشست هم‌اندیشی با نواب رئیس، ورزشکاران، مربیان و نمایندگان بخش بانوان فدراسیون تیراندازی با کمان، تکواندو، فوتبال و قایقرانی گفت: در ورزش بانوان حقشان کمتر ادا شده است در نتیجه به نظرم کمی ظلم واقع شده فکر می‌کنم چنین مسائلی باید مطرح شود و رسانه‌ها بیشتر بپردازند تا شأن زنان به طور نسبی ادا شود. البته شاید این نکته در اکثر جوامع باشد در کشور ما مخصوصاً در ورزش چنین مواردی دیده می‌شود. که به ناروا محدودیت‌های استفاده از امکانات و منابع در بانوان حاد است.

در ادامه نشست وزیر سعید شجاعی نایب‌رئیس بانوان فدراسیون فوتبال با اشاره به مشکلات این رشته اظهار داشت: ما تیمی کار می‌کنیم 6 سال پیش که به فدراسیون فوتبال آمدم سندی راهبردی مخصوص بانوان تهیه کردم که مطابق آن جلو می‌رویم و شاید الآن جلو هستیم امیدوارم به خاطر حمایت‌هایی که در آینده وجود خواهد داشت موفق شویم.

وی افزود: فوتبال ما مانند مردان علاقه‌مندان زیادی دارد اما متأسفانه حاشیه‌های آن هم همینطور است. در حال حاضر پنج تیم فعال داریم که درگیر مسابقات آسیایی، المپیک و جام جهانی هستند. بانوان فوتسالیست توانستند برای اولین بار در رشته توپی به مدال نقره برسند اما مشکل اساسی ما این است که فیفا برای ورزش بانوان پروژه‌ای را در نظر گرفته و امتیازی داده که کمپ تیم‌های ملی ساخته شود اما متأسفانه به بن‌بست خورده‌ایم و نمی‌دانم این به خاطر بلوکه شدن پول‌های ماست یا چیز دیگر.

به گزارش فارس، وزیر ورزش در پاسخ به این صحبت شجاعی گفت: من با ظریف وزیر امور خارجه صحبت کرده‌ام تا گشایشی حاصل شود، شما هم می‌توانید از طریق رئیس فدراسیون مکاتبه کنید ما سوابق را بررسی می‌کنیم.

در ادامه این نشست کاظمی نایب‌رئیس تیراندازی با کمان درباره وضعیت این رشته گفت: ما در ریکرو المپیکی هستیم و تعداد مدال‌ها هم در تیروکمان زیاد است. تعدد مسابقاتی که در طول سال باید شرکت کنیم زیاد است و این شرایط ایجاب می‌کند در تمرینات مستمر شرکت کنیم. بنابراین خوابگاه باید مناسب باشد که متأسفانه خوابگاه مستقل نداریم.

*مدال‌های تکواندو صعود چند پله‌ای در کشورهای اسلامی را به همراه داشت

سروی نایب‌رئیس تکواندو از دیگر افرادی بود که در این نشست درباره تکواندو توضیحاتی را ارائه کرد.

وی به وزیر ورزش گفت: حضور ورزشکاران در المپیک آرزوی ورزشکاران و فدراسیون است. ما در المپیک لندن دو نماینده داشتیم. لیگ پویا را با 45 تیم در رده‌های مختلف برگزار کردیم حتی در مسابقات کشورهای اسلامی مدال‌های تکواندو باعث شد چند پله صعود کنیم. ما می‌خواهیم برنامه‌ها عملیاتی شود همه این روزها با مشکلات مالی مواجه هستند که امیدواریم حل شود.

دباغ نایب‌رئیس قایقرانی در این نشست به نبودن اسپانسر و پائین بودن کیفیت قایق و پارو اشاره کرد و گفت: ما نتوانسته‌ایم چیزی تهیه کنیم قایق و پاروها هم کیفیت خود را از دست داده‌اند. همچنین می‌خواهیم برای شرکت در مسابقات برون‌مرزی به فدراسیون کمک مالی شود.

به گزارش خبرنگار فارس، وزیر ورزش از نایب‌رئیسان سهم بودجه را پرسید و خطاب به شجاعی گفت:‌ شما می‌گویید سال گذشته 3 میلیارد از تیم‌های ملی گرفته‌اید اما گردش مالی فدراسیون یک‌هزار و 200 میلیارد تومان بوده است که بخش عمده‌ای از این پول به جیب افراد خاص خاص و فوتبالیست‌ها می‌رود.

شجاعی هم در این مورد گفت: به ما گفته‌اند 30درصد برای خانم‌هاست اما چون مقداری از پول‌ها از اسپانسر گرفته می‌شود به بانوان تعلق نمی‌گیرد. ما مشکل مالی نداریم و اگر مشکلی هست مربوط به کل فدراسیون می‌شود.

در ادامه این نشست که خبرنگاران بانوان هم حضور داشتند خبرنگاری از وزیر ورزش خواست در خصوص پخش اخبار با صدا و سیما رایزنی کند که گودرزی در پاسخ عنوان کرد: رسانه‌ها اهداف خاصی را دنبال می‌کنند که ما نمی‌توانیم هیچ تکلیفی برای آنها مشخص کنیم آنها کار خودشان را انجام می‌دهند. آنها سیاست‌هایی را در جهت اهدافشان دارند که خودشان می‌دانند. اینکه بخواهیم توصیه کنیم راهگشا نیست آیا رسانه باید بر اساس ذائقه مردم تنظیم شود یا ذائقه مردم را تغییر دهد.

وزیر ورزش ادامه داد: بخش عمده‌ای از رسانه‌ها به دنبال این هستند که مطلوب مردم چیست. اگر فوتبال است بخش عمده‌ای از رسانه به ان اختصاص دارد اما رسانه باید علاوه بر توجه به علاقه مردم نقش دانشگاه را ایفا کند. تا جائیکه اجازه پیدا کنیم پیام شما را می‌رسانیم. ورزش بانوان را با مسئولان رسانه ملی مطرح می‌کنیم و خواهش می‌کنم به آن بپردازند.

به گزارش فارس، بیمه مربیان بحث اسپانسر و همچنین مشکل خوابگاه از اساسی‌ترین نکاتی بود که بانوان در دیدار با وزیر ورزش مطرح کردند.

رباب شهریان معاون امور بانوان وزارت ورزش هم به این نکته اشاره کرد که دو سال پیش بانوان سالن پنج منظوره‌ای داشتند که حالا این سالن به کشتی اختصاص دارد.

*بانوان درگیر سقف شیشه‌ای شده‌اند

وزیر ورزش در ادامه به جلسه مشابه جلسه امروز در بخش مردان اشاره کرد و گفت:‌ تنها رشته‌ای که روی پای خود ایستاده فوتبال مردان است که بانوان از آن کم بهره می‌برند. ما مبحثی داریم به اسم سقف شیشه‌ای، بانوان درگیر این سقف هستند آنها خودشان تمایلی به دریافت حقوق‌شان ندارند. شما ببینید سوارکاری بیننده زیادی دارد یا تکواندوی بانوان؟ مشخص است، تکواندوی بانوان. اما سوارکاری سال گذشته 5 میلیارد درآمدزایی کرده اما تکواندوی بانوان هیچ چیزی نداشته است.

گودرزی با اشاره به اینکه هیچ چاره‌ای جز رفتن به سمت خودکفایی از نظر مالی نداریم، تصریح کرد: اعتبار دولت برای ورزش کافی نیست. مشکلات در حوزه‌های زیرساختی به قدری زیاد است که نمی‌توان نرم‌افزاری کار کرد. دولت قبلی در هر نقطه‌ای از این کشور کلنگی زده و دو میله گذاشته است که نتیجه آن 3 هزار و 320 پروژه است که هزینه هم برایش نشده است. به شهری رفتم که 23هزار نفر جمعیت داشت اما قول استادیوم 15هزار نفری داده بودند.

*بانوان باید خودشان آستین بالا بزنند

وی ادامه داد: این پروژه‌ها هر کدام 10 میلیارد هزینه دارد بنابراین به بیش از 10 هزار میلیارد تومان احتیاج داریم. 600 میلیارد تومان اعتبار وزارت است که 25 درصد آن تخصیص داده شده اگر خیلی بدهند 30 درصد می‌شود. یعنی 200 میلیارد تومان پس هرچه در بیاید توسط این طرح‌ها بلعیده می‌شود. در بیشتر دنیا در ورزش حرفه‌ای هزینه نمی‌شود و شرکت‌ها و افراد هزینه می‌کنند. بانوان باید آستین بالا بزنند و در جهت خودکفایی به دنبال منابع باشند البته ما در رشته‌هایی مانند قایقرانی که مدل‌آور هستند و تفکیک جنسیتی در آنها وجود ندارد توزیع بودجه خوب است اما در فوتبال و والیبال تفاوت‌های عمده در جنسیت وجود دارد.

وزیر ورزش و جوانان به کمک وزارتخانه برای برگزاری اردوهای تدارکاتی و بیمه مربیان اشاره کرد و گفت: بحث خوابگاه را هم پیگیری می‌کنم، عمومی کردن ورزش و رعایت اخلاق بسیار مهم است که متأسفانه این روزها شاهد بی‌اخلاقی هستیم نگاه صرف به پول در ورزش منجر به مفاسد می‌شود ما نباید حساسیت افرادی که مخالف حضور ورزش بانوان هستند را تحریک کنیم و از نکات لطمه‌زننده پرهیز کنیم.

منبع: فارس