۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۷

گالری‌ها در آخرین روزهای دی چه می‌کنند؟

گالری‌های و مراکز فرهنگی تهران با برگزاری نمایشگاه‌های متنوع از هنرهای تجسمی به استقبال دومین ماه زمستان می‌روند.
کد خبر : ۱۵۷۳۵۱
صراط: نخستین نمایشگاه تصویرسازی بهرام کریم‌زاده با عنوان «شلنگ تخته»، در گالری ایده گشایش یافته است. در این نمایشگاه تعداد 40 اثر تصویرسازی که با روان‌نویس کار شده‌اند با موضوعات مختلف به نمایش گذاشته شده‌اند. آثار نمایشگاه موضوع منسجمی ندارند و فیگورهایی با موضوعات مختلف اجتماعی و سورئال هستند که برخی از آن‌ها نیز نام‌گذاری شده‌اند.

نمایشگاه «شلنگ تخته» از 20 تا 28 دی ماه از ساعت 16 تا 19 در گالری ایده به نشانی تهران، خیابان کریمخان‌زند، خیابان خردمند شمالی، خیابان هجدهم، شماره ۲۶ میزبان علاقه‌مندان به هنر تصویرسازی خواهد بود.

فرهنگسرای نیاوران

نمایشگاهی از آثار نقاشی مرضیه رحیمی و نسترن صمیمی در گالری شماره 2 فرهنگسرای نیاوران گشایش یافته است. در این نمایشگاه 10 تابلو با تکنیک ترکیب مواد، آکریلیک و کلاژ و به سبک آبستره از آثار نسترن صمیمی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. همچنین 10 تابلوی نقاشی به سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی از مرضیه رحیمی به نمایش گذاشته شده که در آن‌ها از تکنیک کلاژ، آکریلیک و مرکب استفاده شده است. این نمایشگاه تا 29 دی ماه از ساعت 10 تا 19 در گالری شماره 2 فرهنگسرای نیاوران ادامه دارد.

٭٭٭

همچنین نمایشگاهی از پیکره‌های ذرت مریم لاری در کافه گالری فرهنگسرای نیاوران گشایش یافته است. به گفته این هنرمند، او کار با دوریختنی‌ها را از هفت سال پیش آغاز کرد و تصمیم گرفت با پوست ذرت پیکره‌هایی را بسازد که ابتکار خودش هستند و حتی نمونه طرح‌ها هم از جای دیگر کپی نشده است. همه پیکره‌ها به جز یکی از آن‌ها با نام «گنجشکک اشی‌مشی» که پرنده است به شکل انسان هستند.

نمایشگاه پیکره‌های ذرتی مریم لاری تا 28 دی ماه از ساعت 14 تا 22 در کافه گالری فرهنگسرای نیاوران واقع در خیابان پاسداران، مقابل پارک نیاوران برپاست.

گالری راه ابریشم

گلناز طاهری لایک‌خورترین عکس‌های اینستاگرام خود را با عنوان «هر چیزی را که دوست دارند» در گالری راه ابریشم افتتاح کرده است. تعداد 38 عکس در سه اندازه مختلف در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده‌اند که همگی با موضوع شهر و خیابان‌ها هستند. این عکس‌ها مربوط به یک مکان خاص نیستند و بخش‌هایی از شهرهای مختلف را بدون نشان دادن آدم‌ها به نمایش می‌گذارند.

این نمایشگاه تا 30 دی ماه روزهای یک‌شنبه تا چهارشنبه از ساعت 15 تا 19 و پنج‌شنبه و جمعه از ساعت 16 تا 20 در گالری راه ابریشم واقع در خیابان شهید لواسانی غربی (فرمانیه)، شماره ۱۰۳، واحد ۲ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. گالری راه ابریشم شنبه‌ها تعطیل است.

موزه فلسطین

نمایشگاه خوشنویسی «ثلث اول» به مناسبت ایام هفته وحدت و میلاد فرخنده پیامبر اکرم (ص) در موزه فلسطین گشایش یافته است. این نمایشگاه شامل 40 اثر خوشنویسی با خط ثلث است که عبدالله قهرمان با مضامین مذهبی خلق کرده است.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به نشانی میدان فلسطین، خیابان شهید برادران مظفر، تقاطع خیابان بزرگمهر، شماره 74 مراجعه نمایند. ساعات بازدید از این نمایشگاه به غیر از روزهای تعطیل «شنبه تا چهارشنبه» ساعت 10 تا 17 و روزهای پنجشنبه ساعت 10 تا 15 است. این نمایشگاه تا 20 بهمن ادامه دارد.

گالری آران

تازه‌ترین نمایشگاه مجسمه‌های بهداد لاهوتی با عنوان «چنگک» در گالری آران گشایش یافته است. این نمایشگاه شامل 13 اثر ساخته شده از برنز و آهن است که یک سال و نیم فکر و طراحی آن‌ها طول کشیده است. یک اثر از جنس استیل، سه کار از جنس آهن و 10 مجسمه‌ی برنزی به نمایش گذاشته شده‌اند. نمایشگاه «چنگک» از 20 دی تا 2 بهمن ماه در گالری آران واقع در خیابان کریمخان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه دی، شماره 12 میزبان علاقه‌مندان به هنر مجسمه‌سازی است.

خانه هنرمندان

انجمن تصویرگران ایران، به مناسبت پنجاهمین سالگرد شورای کتاب کودک، با مشارکت شورای کتاب کودک نمایشگاهی از تصویرسازی‌های تصویرگران ایرانی و ماسک‌ها بر اساس شخصیت‌های ادبیات کودک ایران را برگزار می‌کند. این نمایشگاه با کار قریب به 50 تصویرگر به نمایش درآمده است. این نمایشگاه از 23 دی تا 2 بهمن در خانه هنرمندان ایران واقع در خیابان ایرانشهر، خیابان شهید موسوی،‌ باغ هنر ادامه خواهد داشت.

گالری ویستا

نمایشگاهی از آثار 38 هنرمند با موضوع فروغ فرخزاد و شعر او در گالری "ویستا" گشایش یافته است. در این نمایشگاه که با عنوان از «اهالی امروز» برگزار می‌شود، 38 هنرمند آثار خود را با موضوع شخصیت و شعر فروغ فرخزاد، شاعر معاصر، با نمایشگاه گردانی آرش تنهایی در معرض دید عموم قرار خواهند داد. در بین این آثار، دو اثر از خود فروغ نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.

این نمایشگاه از 20 تا 30 دی ماه در گالری ویستا، واقع در خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، شماره 11 همراه با نشست‌هایی با موضوع شعر، سینما و نقاشی از ساعت 17 تا 21 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

نگارخانه خاورمیانه

آثاری از 30 هنرمند در زمینه نقاشی‌خط در نگارخانه خاورمیانه گشایش می‌یابد. ابراهیم حقیقی، جواد بختیاری، منوچهر نیازی، عین‌الدین صادق‌زاده، ‌منوچهر نیازی، هادی روشن ضمیر، کوروش قاضی‌مراد، احمد آریامنش، احمد محمدپور، جواد صادقی، حسین نوروزی، ‌ فرناز جهان بین، ‌علی تن و... از هنرمندانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه به نمایش درمی‌آید. علاقه‌مندان می‌توانند از این نمایشگاه از ۲۷ دی تا سوم بهمن ماه در نگارخانه خاورمیانه در خیابان آفریقا، بالا‌تر از خیابان اسفندیار، خیابان نور، شماره ۱۷ دیدن کنند.

گالری مهروا

گالری مهروا این روزها میزبان نمایشگاه نقاشی‌های سیامک جمشیدی‌زاده با عنوان «یغماگرافی» است که با تاثیر از ترانه‌های یغما گلرویی خلق شده‌اند. در این نمایشگاه 44 نقاشی با تکنیک مواد روی عکس از 22 ترانه یغما گلرویی به نمایش گذاشته شده‌اند. نمایشگاه «یغماگرافی» از 13 تا 29 دی ماه در گالری مهروا به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان شهید عضدی(آبان جنوبی)، شماره 38 همه روزه به جز پنج‌شنبه‌ها از ساعت 17 تا 21 میزبان علاقه‌مندان است.

موسسه فرهنگی هنری صبا

موسسه صبا نمایشگاهی از آثار جعفر پتگر، نقاش فقید معاصر با عنوان «رنگ و درنگ» را برپا کرده است. این مجموعه شامل بیش از 100 اثر (گردآمده از گنجینه خانوادگی هنرمند و گنجینه موزه هنرهای معاصر) در قالب‌های متنوعی از طراحی تا نقاشی آبرنگ و رنگ روغن است. مجموعه مذکور دورنمایی چشمگیر از تنوع مضامین و تکنیک‌ها از منظره‌پردازی، طبیعت سازی به شیوه رئالیسم، امپرسیونیسم، شیوه روایی و تصویر زندگی اجتماعی و محیط پیرامون هنرمند را به نمایش می‌گذارد.

نمایشگاه « رنگ و درنگ» شامل آثار مرحوم جعفر پتگر از 17 دی تا 3 بهمن ماه از ساعت 10 تا 18 در نگارخانه خیال شرقی موسسه صبا واقع در خیابان ولیعصر، خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، شماره 125 میزبان علاقه‌مندان به هنر نقاشی است.

همچنین نمایشگاه آثار هنرمندان برگزیده سومین جشنواره ملی عکس ایران با موضوع طبیعت زیبای ایران از 14 تا 28 دی ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا برپاست.

گالری ساربان

دومین نمایشگاه انفرادی نقاشی‌خط‌های امیرشاهرخ فریوسفی در گالری ساربان گشایش می‌یابد. 22 تابلوی نقاشی‌خط با تکنیک آکریلیک و میکس‌مدیا و در ابعاد مختلف در این نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد. سبک کارها با آنچه در نقاشی‌خط رایج و سنتی شاهد بوده‌ایم متفاوت است و هنرمند سعی کرده با خط ابداعی خود آثار متفاوتی را ارائه کند.

این نمایشگاه روز جمعه 20 دی ماه افتتاح می‌شود و تا 30 دی ماه در گالری ساربان واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان صابونچی(مهناز)، کوچه مهماندوست، شماره 8 از ساعت 16 تا 20 میزبان علاقه‌مندان است. گالری ساربان روزهای سه‌شنبه تعطیل است.

گالری ماه مهر

نمایشگاه ویدئوآرت عباس کیارستمی و 16 هنرجوی کارگاه آموزشی این هنرمند، ششم دی‌ماه در گالری ماه مهر افتتاح شد. عباس کیارستمی که سال گذشته کارگاه‌های آموزشی ویدئوآرت را همراه علیرضا سمیع‌آذر و با حضور 40 هنرجو در موسسه‌ی فرهنگی - هنری ماه‌ مهر برپا کرد در نمایشگاهی، منتخبی از آثار این کارگاه را به‌نمایش گذاشته است. این کارگاه آموزشی با موضوع و مفهوم «باد» برگزار شد و هنرجویان با این موضوع به ارائه‌ی آثار هنری خود پرداختند.

نمایشگاه «باد هر کجا بخواهد می‌وزد» تا 27 دی‌ماه در گالری ماه‌ مهر واقع در بلوار آفریقا، کوچه‌ی نیلوفر، پلاک 7 میزبان هنردوستان است.

فرهنگسرای بهمن

یک نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «روزهای زندگی» در نگارخانه فرهنگسرای بهمن گشایش یافته است. در این نمایشگاه 111 عکس از 89 عکاس با داوری ابراهیم سیسان، سروش جوادیان و سعید فداییان به نمایش گذاشته خواهد شد. این نمایشگاه از 16 تا 30 دی ماه از ساعت 9 تا 17 در نگارخانه فرهنگسرای بهمن واقع در انتهای بزرگراه نواب، بزرگراه تندگویان، میدان بهمن، فرهنگسرای بهمن میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری والی

تازه‌ترین نمایشگاه عکس و ویدئوآرت اسفندیار پورمقدم با عنوان «اتاق یک‌نفره»، در گالری والی افتتاح می‌شود. چهارمین نمایشگاه انفرادی این عکاس شامل 15 عکس و یک ویدئوآرت با موضوع تنهایی آدم‌ها در جمع است. اکثر عکس‌ها پرتره هستند، اما کارهایی با سبک طبیعت بیجان هم در نمایشگاه گذاشته خواهد شد. نمایشگاه «اتاق یک‌نفره» روز جمعه 20 دی ماه در گالری والی واقع در خیابان ونک، خیابان تک جنوبی، خیابان شهید خدامی(بیژن)، شماره 72 گشایش می‌یابد و تا اول بهمن ادامه خواهد داشت.

موزه عکسخانه شهر

نمایشگاهی از عکس‌های کامران عدل به مناسبت شصتمین سالگرد عکاسی او در موزه عکسخانه شهر گشایش می‌یابد. تعداد 12 عکس رنگی و سیاه و سفید مربوط به سال‌های 41 تا 67 در این نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد. این عکس‌ها مربوط به دوره‌ای است که عدل اولین دوربین پرده‌ای را وارد ایران کرد. یکی از آن‌ها عکسی از پاریس است و بقیه در ایران گرفته شده‌اند.

نمایشگاه شصت سال عکاسی کامران عدل از 19 دی تا 12 بهمن در موزه عکسخانه شهر واقع در میدان هفت‌تیر، خیابان بهار شیراز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 13، 14 تا 17 و پنج‌شنبه‌ها 9 تا 13 به موزه مراجعه کنند.

آموزشگاه هنرهای نمایشی باران

نمایشگاه نقاشی‌های راهله مهرابی با عنوان " بَدل " در آموزشگاه هنرهای نمایشی باران برپا می‌شود. در این نمایشگاه از مجموع 30 اثر نقاشی وی، 12 اثر با تکنیک پاستل گچی به نمایش گذاشته می‌شود. نمایشگاه نقاشی‌های راهله مهرابی از تاریخ 20 تا 27 دی ماه، ساعت 17 الی 20 برپا می‌شود. آموزشگاه هنرهای نمایشی باران در خیابان استاد نجات الهی ( ویلا )،ابتدای خیابان اراک، شماره 72، واحد هشت واقع است.

گالری فرامرزی

نمایشگاه نقاشی «خود-فرم»روز بیستم دی ماه درگالری فرامرزی افتتاح می‌شود. پویا چپردار در این نمایشگاه به ارائه 14 تابلوی نقاشی خود پرداخته است.آثار این نمایشگاه با تکنیک اکریلیک و درونمایه آبستره فیگوراتیو ارائه شده‌اند.

چپر دار دانشجوی رشته معماری است و این اولین نمایشگاه انفرادی او به شمار می‌رود. علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه که تا سی‌ام دی ماه ادامه دارد می‌توانند به گالری فرامرزی واقع در خیابان ونک، خیابان ارم، شماره 6 مراجعه کنند. ساعت بازدید از نمایشگاه 16 تا 21 است.

گالری اثر

ششمین نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های آزاده رزاق‌دوست با عنوان «سایه‌های عدن» در گالری اثر گشایش می‌یابد. در این نمایشگاه که رزاق‌دوست دو سال روی آن کار کرده، نقاشی‌هایی با موضوع گیاهان، برگ‌ها و گل‌ها روی دیوار می‌روند و 15 تابلو با تکنیک رنگ روغن روی بوم و با ابعاد مختلف به‌نمایش گذاشته خواهند شد. این مجموعه شامل تابلوهای رنگ و روغن روی بوم و نقاشی‌هایی روی مقواست که در آن‌ها، سایه‌هایی از برگ‌ها و گیاهان با تونالیته‌های کمرنگ و پراکنده در سطح سفید و خالی بوم گسترده شده‌اند.

نمایشگاه «سایه‌های عدن» روز جمعه (13 دی‌ماه) در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، روبه‌روی خانه‌ی هنرمندان، شماره‌ی 16 افتتاح می‌شود و تا دوم بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه از ساعت 11 تا 20 به این گالری مراجعه کنند. گالری اثر شنبه‌ها تعطیل است.


منبع: ایسنا