۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۲

سردرگمی اوباما از زبان مقام نظامی آمریکا

یکی از مشاوران نظامی بلندپایه انگلیس اوباما را به نداشتن راهبرد در سیاست خارجی متهم کرد و گفت سیاست‌های وی در سوریه به تقویت جایگاه رئیس جمهور آن کشور منجر شد.
کد خبر : ۱۵۷۴۸۴

صراط:  به نقل از روزنامه دیلی‌بیست، «هو استراچن»، مشاور بلندپایه وزارت دفاع انگلیس گفت که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا درباره آنچه می‌خواهد در دنیا انجام دهد سر در گم است.

وی که کارشناس تاریخ جنگ است گفت که شکست‌های راهبردی اوباما در افغانستان و سوریه آمریکا را در دنیا زمین‌گیر کرده‌اند.

این مشاور بلندپایه نظامی انگلیس افزود اوباما کاملاً از طراحی راهبردهای نظامی ناتوان است و در این حوزه نسبت به جورج دبلیو بوش، ضعف‌های زیادی دارد.

وی که مشاور رئیس ستاد کارکنان وزارت دفاع انگلیس است به روزنامه دیلی‌بیست گفت که آمریکا و انگلیس در شکست راهبردی کامل در عراق و افغانستان مقصر بودند و تلاشهای اوباما برای دخالت در سوریه به نیابت از معارضان این کشور «این دو کشور را در موقعیت بدتری نسبت به گذشته قرار داده است.»

این انتقاد بی‌سابقه از جانب یکی از مشاوران نظامی برجسته انگلیس که نزدیکترین متحد نظامی آمریکا به مشاور می‌رود چند روز پس از آن مطرح می‌شوند که رابرت گیس، وزیر دفاع اسبق انگلیس تصمیمات اوباما در حوزه سیاست خارجی را به باد انتقاد گرفت.

استراچن که در حال حاضر یکی از اعضای هیئت مشاوران راهبری ریاست ستاد کارکنان وزارت دفاع انگلیس است مدیریت «جنون‌آمیز» بحران سوریه را یکی از فاحش‌ترین موارد شکست برنامه‌ریزی‌های نظامی پس از حوادث 11 سپتامبر سال 2001 دانست.

این مقام وزارت دفاع انگلیس گفت: «اگر اتفاقی افتاده باشد، رو به عقب بوده نه رو به جلو؛ به نظر می‌رسد اوباما کاملاً در انجام این کار ناموفق بوده است. اوباما هیچ تصوری از اینکه می‌خواهد در دنیا چه کاری انجام بدهد، ندارد.»

وی افزود: «اهمال‌کاری درباره مداخله نظامی علیه بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، حاکم این کشور را تقویت کرده، به اعتبار نظامی آمریکا لطمه زده و خاورمیانه را بی‌ثبات کرده است.

منبع: فارس