۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷

ای‌کاش‌های دولت‌مردان خراسانی

این روزها از هر کسی می‌پرسیم چرا خراسان‌رضوی یگانه استانی است که تاکنون دولت «تدبیر و امید» درباره‌ی آن تصمیمی اتخاذ نکرده و معرفی مدیر ارشد آن را هر هفته به هفته‌های دیگر موکول می‌کند، پاسخ می‌دهد، اهمیت، حساسیت و شاید هم اختلاف سلیقه‌های سیاسی در این‌باره، دولت را بیش از پیش به لاک تدبیر فرو برده و سبب شده تا او برای انتخاب استاندار جدید کمی بیشتر دست روی دست بگذارد.
کد خبر : ۱۵۷۵۵۳
صراط: شاید همین اهمیت و حساسیت‌ها بود که ما را به سوی دولتمردان گذشته این استان کشاند تا پای صحبت‌شان بنشینیم و آنان از ای‌کاش‌ها، افسوس‌ها و تجربه‌های مدیریتی‌شان در این استان سخن بگویند و در نهایت بعنوان یک دولتمرد سابق با دولتمرد آینده خراسان‌رضوی چند کلامی سخن بگویند.

«اسماعیل مفیدی» که در سال 1371 بعنوان استاندار خراسان انتخاب شد و در کارنامه سیاسی‌اش، استانداری مازندران و ریاست شورای شهر مشهد نیز به چشم می‌خورد، نخستین کسی بود که به سراغش رفتیم و پای صحبت‌هایش نشستیم.

او در ابتدا از دستاوردهای 4 ساله مدیریتی‌اش در خراسان بزرگ سخن گفت و با بیان اینکه پس از 9 خرداد 71 مسأله‌ی امنیتی استان، مهم‌ترین موضوع آن بشمار می‌رفت، اظهار کرد: انسداد مرزها، مبارزه با مواد مخدر و سازماندهی مهاجران افغانی از اولویت‌های امنیتی خراسان بزرگ در دوران استانداری‌ام است.

وی در ادامه با اشاره به بحث اقتصادی دوران فعالیتش افزود: هم‌زمان با آزادسازی و استقرار کشورهای آسیای میانه، توسعه‌ی مراودات و تجارت با ترکمنستان، افغانستان و ... افزایش یافت و در بخش عمرانی، با ستاد بحران آب مشهد برای انتقال آب از سرخس به مشهد تعاملات و اقداماتی شد.

استاندار سابق خراسان همچنین یادآور شد: در حوزه‌ی مسکن نیز آن زمان «مسکن مهر» نبود، اما بحث انبوه‌سازی و مسکن استیجاری یا مشارکتی مطرح بود که حجم گسترده‌ای از مسکن‌های مشهد در آن زمان شکل گرفت به ویژه که شهرک قاسم‌آباد سازماندهی مسکونی انجام شد. همچنین راه‌آهن ابریشم از مشهد به سرخس در دوران مدیریت من وصل شد که این سیاست‌ها جزو سیاست‌های برنامه‌ی سوم توسعه بود.

چالش‌های دوران مدیریتم، با مشکلات فعلی متفاوت بود

وی با بیان اینکه چالش‌های دوران استانداری من با مشکلات فعلی متفاوت بود، تصریح کرد: در آن زمان دولت با منابع مالی و محدودیت بودجه‌ای مواجه نبود، بیشتر بحث خراسان در خصوص مسائل مرزی و چالش‌های امنیتی بود هم‌چنین بحث‌های مقررات صادرات و واردات و قوانین تعزیرات حقوقی که در پایان دولت آقای هاشمی مجدداً احیا شد و یا مسأله نرخی بودن ارز مشکلی را برای تجار ایجاد می‌کرد که از جمله دیگر چالش‌های موجود در ساختار استان بود.

مفیدی گفت: در دوران تصدی مدیریتم واحدهای تولیدی بخوبی توسعه یافتند و منابع ارزی نسبتاً خوبی به واحدهای تولیدی اختصاص داده می‌شد و از طرفی سیستم‌های ماشین‌آلات و ابزارآلات پیشرفته‌ای وارد استان شد از جمله اینکه مبنای کارخانه ایران خودرو در بینالود ایجاد شد.

وی با اشاره به بحث‌های امنیتی و مسائل مربوط به مهاجران افغان و سازماندهی این افراد در استان، یادآور شد: اقدامات استانداری در این زمینه موفقیت‌آمیز بود چون بحث مرزی در آن دوران بسیار جدی بود و در مورد مسأله مهاجران نیز حداکثر تلاش شد.

استاندار سابق خراسان در پاسخ به این پرسش که بحث مهاجران افغانی هنوز هم مشکل لاینحل در استان است، خاطر نشان کرد: ببینید باید مقایسه‌ای ارزیابی کنیم از طرفی دیگر سیاست‌ها نیز باید پیگیری شود، در همان زمان که وضعیت شهر مشهد دست خوش این قضایا شده بود چه استان کرمان و چه خراسان هر کدام مستقل و خودسرانه عمل می‌کردند با این وجود هم اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شد که اگر سیاست‌ها دنبال می‌شد اکنون دیگر به معضل تبدیل نمی‌شد.

ای‌کاش جلوی تقسیم استان را می‌گرفتیم

وی «افسوس و ای‌کاش» دوران مدیریتی‌اش را مربوط به زمانی دانست که بحث تقسیم خراسان به سه استان مطرح شد و افزود: ای‌کاش جلوی تقسیم استان را می‌گرفتیم این کار هم هزینه‌ی فراوانی داشت و هم از طرفی پایتخت معنوی ایران را تضعیف کرد و مخالفت جدی ما در این زمینه نیز به همین مسأله برمی‌گشت.

مفیدی در پاسخ به این پرش که فکر نمی‌کنید استان‌های دیگر هم‌چون خراسان جنوبی و شمالی مثل بیرجند با تقسیم استان توسعه یافتند،گفت: این درست نیست که بگوییم با تقسیم، توسعه به وجود آمد چون دنیا به سمت هم‌گرایی است، اتحادیه‌های بزرگ اقتصادی بدنبال تجمیع هستند، آلمان‌غربی با شرقی متحد شد و اصل توسعه‌ی مبتنی بر همگرایی است و نه توسعه‌ی اجزاء استان.

وی ادامه داد: اگر مشکلاتی در استان‌های شمالی و جنوبی خراسان نیز بوده به این علت است که یا دچار کمبود اعتبارات بوده‌اند و یا از کمبود کارمند گله‌مند می‌شدند.

توصیه‌ای به استاندار جدید

استاندار سابق خراسان با توصیه‌ای به استاندار آینده‌ی خراسان‌رضوی، یادآور شد: مشکلات استان را هم ما می‌دانیم و هم شما می‌دانید، امکانات دولت محدود است و نباید روی امکانات ملی خیلی حساب شود، بنابراین توصیه‌ای که دارم این است که با فعال‌ کردن استعدادها و پتانسیل‌های محلی خراسان‌رضوی مشکلات این استان بزرگ را برطرف کنیم.

وی افزود: استان ما با توجه به هم‌مرز بودن با افغانستان از مشکلاتی چون ورود مواد مخدر به مشهد و یا مشکلات طبقاتی از جمله فاصله‌ی طبقاتی شمالی و جنوبی شهر مشهد به علت مهاجرت‌های فراوان به این شهر، رنج می‌برد و از طرفی با مسائل مربوط به پایتخت معنوی ایران، رو به رو است، بنابراین بیشترین توصیه‌ام به استاندار آینده این است که بر امکانات و توانایی‌های خود استان تمرکز کند.

مهم‌ترین خواسته‌ی مردم، وابسته به حوزه‌های اقتصادی است

مفیدی در خصوص رویکردی که استاندار آینده‌ی خراسان‌رضوی باید اتخاذ کند نیز تصریح کرد: من شخصاً اعتقادی به داشتن یک رویکرد توسط یک شخص ندارم، چنانچه مقام معظم رهبری نیز سال‌های متمادی را با عنوان‌های اقتصادی نامگذاری کردند و سکان‌دار کشور نیز در صدد برطرف کردن مشکلات معیشتی مردم است و از همه مهم‌تر مطالبات مردم نیز از دولت مربوط به حوزه‌ی اقتصادی است، بنابراین تکلیف در سطح کلان آن مشخص است و استاندار نیز باید طبیعتاً چنین رویکردی را داشته باشد.

عجیب‌ترین شایعه

وی عجیب‌ترین شایعه‌ی دوران استانداریش را مربوط به موضوع تعویض استاندار دانست و خاطرنشان کرد: اغلب استانداران برای چهار سال انتخاب می‌شوند اما دراوایل کاری که به استانداری خراسان‌رضوی منصوب شدم در همان سال اول شایعاتی مربوط به این بود که استاندار می‌خواهد عوض شود و عده‌ای مدام این شایعه را پخش می‌کردند در حالی که اصلاً تعویضی در کار نبود.


منبع: ایسنا