۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳

جزئیات اجرای توافق ژنو منتشر شد

کاخ سفید جزئیات اجرای توافق هسته‌ای موقت میان ایران و گروه موسوم به 1+5 را منتشر کرده است.
کد خبر : ۱۵۷۵۹۵
صراط: آمریکا ساعتی قبل جزئیات اجرایی توافقنامه ژنو میان ایران و گروه 1+5 را منتشر کرد.
 
در متن منتشر شده، زمانبندی بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین نحوه آزادسازی‌های حدود 7 میلیارد دلار درآمد ایران در 6 ماه آینده، آمده است.
 
در ادامه متن کامل جزئیات منتشرشده از سوی کاخ سفید آمده است:
 
خلاصه تفاهمات فنی مربوط به اجرای طرح اقدام مشترک در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران
 
روز 12 ژانویه 2014 گروه 1+5 و ایران به تفاهمی فنی در مورد طرح اقدام مشترک که از روز 20 ژانویه اجرایی می‌شود، دست یافتند.
 
طرح اقدام مشترک اولین بار در حدود یک دهه اخیر است که جمهوری اسلامی انجام اقداماتی مشخص برای توقف پیشرفت برنامه هسته‌ای خود را پذیرفته، جنبه‌های کلیدی این برنامه به عقب بازگشته و دسترسی بی‌سابقه‌ای برای انجام بازرسی‌های بین‌المللی ایجاد شده است. تفاهمات فنی نحوه اجرا و راستی‌آزمایی مفاد طرح اقدام مشترک  و همچنین زمانبندی اجرای این مفاد را مشخص کرده است. به طور مشخص، تفاهمات فنی اقداماتی را که ایران برای محدود کردن توان غنی‌سازی خود در نطنز و فردو انجام می‌دهد و همچنین محدودیت‌های تحقیق و توسعه محافظت‌شده؛ اقداماتی که ایران برای اجرای تعهدتش مبنی بر عدم سوخت‌گذاری رآکتور اراک یا نصب قطعات باقی‌مانده رآکتور انجام می‌دهد؛ و اقداماتی که ایران انجام می‌دهد تا آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی ساده‌تر بتواند اجرای کامل تعهدات از سوی ایران را راستی‌آزمایی و تأئید کند، مشخص می‌کند. این تفاهمات همچنین اقدامات متقابلی را که 1+5 و اتحادیه اروپا انجام می‌دهند، مشخص کرده است.
 
از حالا تا روز 20 ژانویه (30 دی) ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایالات متحده و شرکای بین‌المللی ما گام‌های باقی‌مانده برای آغاز به هنگام طرح اقدام مشترک را برخواهند داشت.
منبع: فارس