۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۸

دستمزد پیشنهادی کارگران به کارفرمایان

در پایان مناظره 2 نفره که میان نمایندگان کارگران و کارفرمایان برگزار شد، صادقی با اشاره به اینکه دستمزد یک‌میلیون و 535 هزار تومانی را برای سال 93 پیشنهاد کرده‌ایم، عدالتیان شهریاری در واکنش به اظهارات وی گفت: قبول داریم، اما محل آن نیز تعیین شود.
کد خبر : ۱۵۷۶۵۵

صراط: در ادامه بررسی حداقل دستمزد در مناظره تلویزیونی این هفته، حسن صادقی و جمشید عدالتیان شهریاری با یکدیگر به بحث و تبادل‌نظر دو نفره پرداختند.

بنابراین گزارش حسن صادقی با بیان اینکه دستمزد باید در شورای سه‌جانبه متشکل از دولت، نماینده کارفرما و نماینده کارگران دنبال شود، خطاب به عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: چرا در این شورا نقش کمک‌کننده به نیروی کار ندارید.

وی با ارائه پیشنهادی گفت: ما پیشنهاد پرداخت دستمزد به صورت تلفیقی داریم و بر همین مبنا نیز تأکید کرده‌ایم.

عدالتیان شهریاری در واکنش به اظهارات صادقی رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان کارگری گفت: برای اینکه جامعه کارگری به رفاه برسد، نباید تنها به دستمزد تأکید کنیم، بلکه باید موضوع تأمین اجتماعی و دیگر موارد نیز مدنظر باشد.

صادقی در پاسخ به وی تأکید کرد: در مراکز ملی تأمین اجتماعی درمان رایگان است و به لحاظ تأمین اجتماعی مشکلی نداریم و نباید همه مشکلات را به گردن صندوق تأمین اجتماعی بیندازیم. بنابراین صندوق تأمین اجتماعی نمی‌تواند تمام تعهدات کارفرمایان را بپردازد.

وی در سؤالی از شهریاری گفت: قبول دارید که کارگر ایرانی باید به اندازه کارگر عراقی حقوق بگیرد؟ هم‌‌اکنون کارگر عراقی 12 هزار دینار حقوق دریافت می‌کند که نسبت به سایر کشورها و کشور خودمان بسیار پایین است.

در ادامه این مناظره دو نماینده برگزیده از طرف کارگران و کارفرمایان درباره میزان دستمزد میان سایر کشورها و ایران به بحث و تبادل نظر پرداختند و حقوق دریافتی کارگران ایرانی با سایر کارگران در دیگر کشورها مقایسه شد؛ در این مقایسه عنوان شد که به جامعه کارگری سایر کشورها حقوق بالایی تعلق می‌گیرد و کارگران ایرانی با وجود تورم بسیار بالا بهره کمتری از دستمزد می‌برند.

صادقی در ادامه با تأکید براینکه حقوق و دستمزد ایجاد انگیزه می‌کند، گفت: حقوق باید طوری تعیین شود که مطابق نیاز زندگی کارگران باشد؛ کارگران کشور ما روزانه حدود 20 ساعت کار می‌کنند تا خود را از زیر خط فقر بیرون بیاورند.

عدالتیان شهریاری نیز در واکنش به این سخنان صادقی با تأکید براینکه قبول دارم زندگی کارگران تأمین نمی‌شود، گفت: نباید تمام حقوق کارگران از جیب کارفرمایان پرداخت شود، چرا که هزینه‌های سختی بر آنان تحمیل شده است.

صادقی نیز با اشاره به اینکه پرداخت حقوق به تلفیقی پیشنهاد ما است، گفت: دولت باید در راستای افزایش حقوق کارگران نقش مؤثر و فعال داشته باشد.

شهریاری در واکنش به این سخنان با بیان اینکه کارگر کشاورزی اکنون روزی زیر 70 هزار تومان کار نمی‌کند، گفت: این میزان هم‌اکنون توسط کارگران کشاورزی دریافت می‌شود.

صادقی در ادامه گفت: کجای ایران کارگر کشاورزی روزانه 70 هزار تومان می‌گیرد، من ثابت می‌کنم که کارگر کشاورزی در حوالی شهریار روزانه 18 هزار تومان کار می‌کند؛ حتماً جایی که شما می‌گویید، احتمالا کارگر ویلای شمال خودتان است.

وی افزود: چرا وقتی کارفرما مشکلات عدیده کارگران را می‌بیند، حقوق کارگران را افزایش نمی‌دهد.

صادقی با ارائه پیشنهادی در خصوص حقوق سال 93 کارگران گفت: برای سال آینده یک میلیون و 535 هزار تومان حقوق برای کارگران پیشنهاد کرده‌ایم.

شهریاری گفت: با پیشنهاد آقای صادقی موافق هستم اما باید محل تأمین منابع آن را اعلام کنید.

در پایان این مناظره دو نفره در نظرسنجی از مخاطبان، بیش از 90 درصد موافق مواضع صادقی، رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان کارگری بودند و مابقی نیز به شهریاری، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران رأی مثبت دادند.


منبع: فارس