۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵

هزینه‌ طرح‌های غیر‌کارشناسی ازجیب مردم

رئیس اتحادیه کشوری لوازم صوتی تصویری و تلفن همراه گفت: اجرای طرح شبنم نه تنها موجب کاهش قاچاق به کشور نشد بلکه منجر به افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای وارداتی نیز شد.
کد خبر : ۱۵۷۷۱۰
صراط: ابراهیم درستی رئیس اتحادیه صوتی تصویری و تلفن‌همراه با اشاره به حذف طرح شبنم از سه ماه پیش تا کنون در کشور ، گفت: اتحادیه‌های توزیعی و تولیدی کشور از همان ابتدا با شیوه اجرای طرح شبنم مخالف بودند.
 
وی افزود: طرح شبنم بهتر و پوشش امنی برای بسیاری از دلالان و قاچاق‌چیان فراهم کرده بود که با آسودگی به قاچاق رسمی و توزیع گسترده آن در بازار کشور اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد کالای قاچاق با کد رهگیری طرح شبنم کاملا قانون‌مند وارد شبکه توزیع می‌شد اظهار داشت: خوشبختانه وزیر وزارت صنعت معدن و تجارت با رویکردی منطقی و کارشناسی شده از سه ماه پیش تاکنون اقدام به حذف طرح شبنم کرده و در واقع با آماده‌کردن زیرساخت‌ها زمینه را برای نظارتی علمی مبتنی بر روش‌های کارشناسی شده جهت واردات کالا به کشور فراهم می‌کند.

***هزینه‌های سربار از جیب مردم پرداخت می‌شد


نماینده وزیر در هیئت رئیسه اتاق اصناف با اشاره به افزایش بی‌رویه قیمت کالاها به ویژه گوشی تلفن همراه طرح شبنم گفت: اجرای این طرح هزینه‌های سربار زیادی را برای مصرف‌کننده نهایی بوجود می‌آورد و این هزینه‌های سربار از جیب مردم پرداخت می‌شد.

به گزارش خبرنگار ما، در حالی هزینه‌های اجرای طرح شبنم از دید مردم پرداخت می‌شد که در بسیاری از موارد پس از ورود کالای قاچاق به کشور برچسب‌های کد رهگیری طرح شبنم به صورت فله‌ای توسط دلالان و قاچاقچیان خریداری شده و بر روی محصولات مختلف نصب می‌شد.

***تعرفه ها منطقي شود

درستی با تأکید بر اینکه مهمترین ابزار نظارتی برای کاهش قاچاق به کشور از بین بردن انگیزه و سودآوری قاچاق است اظهار داشت: منطقی نمودن تعرفه‌ها یکی از راه‌های مهم برای پایین آوردن انگیزه قاچاق به کشور است. 

برپایه این گزارش، از آنجایی که حذف طرح شبنم در کشور مخالفان و موافقان خود را داشت؛ خبرنگار ما در پیگیری‌هایی از وزارت صنعت، معدن و تجارت سعی کرد که از مسئولان مختلف این وزارتخانه که مرتبط با اجرا و حذف طرح شبنم بودند نیز مصاحبه‌هایی را انجام دهد که تا آخرین لحظه تهیه این گزارش هیچ مسئول رسمی در وزارتخانه پاسخگو نشد.

***متولي پاسخگويي براي حذف شبنم وجود ندارد


تنها یک منبع آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت که نخواست نامش فاش شود گفت: هم اکنون در این وزارتخانه هیچ متولی پاسخگویی در خصوص حذف طرح شبنم و چرایی آن وجود ندارد و افرادی که سابقا با عنوان کارشناس در این رابطه صحبت می‌کردند؛ دیگر تمایلی به انجام مصاحبه ندارند. 

وی افزود: تمامی دلایل مربوط به چرایی حذف طرح شبنم قبلا از سوی آقای نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در محافل مختلف خبری و رسانه‌ای اعلام شده و نیازی به اطلاع‌رسانی بیشتر نیست.

براین اساس این گزارش، وزیر صنعت، معدن و تجارت در توضیح چرایی حذف طرح شبنم چندی پیش در نشستی با خبرنگاران گفت: دریافت طرح شبنم به دلیل مشکلاتی که در اجرا داشت موجب می‌شد تا کالای قاچاق رسمیت پیدا کند. 

وی افزود: اجرای طرح شبنم و نیز ایران کد را صرفا به دلیل حفظ منافع بخش تولید و تجارت کشور متوقف کردیم. 

نعمت‌زاده اجرای طرح شبنم را اقدامی بیهوده دانست و اظهار داشت: حذف این طرح به درخواست گمرک و نیز وارد‌کنندگان انجام گرفته است. 

***رشد منفي اقتصادي نتيجه اجراي طرح شبنم


در همین رابطه حریری فعال اقتصادی و رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران در یک مناظره تلویزیونی رشد منفی اقتصادی در سال 91 را نتیجه اجرای طرح شبنم اعلام کرد و گفت: اجرای تصمیمات غلطی مانند طرح شبنم موجب شد تا نرخ رشد اقتصادی ما در سال گذشته سال 91 منفی 5.8 درصد باشد. 

برپایه این گزارش، از سوی دیگر حسین گروسی نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است که طرح شبنم در گمرکات مشکل ایجاد کرده بود و عملیات ترخیص که باید در یک ساعت یا حداکثر چند ساعت انجام می‌شد تا روزها طول می‌کشید. 

وی افزود: اجرای طرح شبنم درحالی صورت می‌گرفت که کماکان کشور با قاچاق 20 میلیارد دلاری روبرو بود.

***طرح شبنم مانع از فضاي كسب و كار شد

حمیدرضا فولا‌دگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز اجرای طرح شبنم را موجب بوجود‌آمدن موانع برای فضای کسب و کار دانست و گفت: طرح شبنم فقط به صورت سوری و بدون ساماندهی مناسب روی کالاها نسب می‌شد.

به گزارش خبرنگار ما وزارت اقتصاد براساس آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حجم قاچاق کالا به کشور را در سال 91 بالغ بر 19 میلیارد دلار اعلام کرده بود!! 

بدیهی است، مبارزه با پدیده شوم قاچاق در هر کشوری یک ضرورت است چرا که تداوم این روند موجب وارد آمدن خسارات و لطمات زیادی به اقتصاد مولد هر جامعه‌ای می‌شود. اما آنچه که مهم است آن است که در شرایطی که اقتصاد کشور به خاطر مسائلی نظیر تحریم‌های ظالمانه و نیز پدیده شوم قاچاق و هزاران مشکل دیگر متحمل هزینه‌های سنگینی بر دوش مردم شده چرا باید طرح‌هایی نظیر طرح شبنم و ایران کد به خاطر نداشتن پشتوانه قوی کار کارشناسی، پس از مدتی در اجرا ناکارآمد شناخته شده و نیمه‌کاره رها شود.

بی‌شک اجرای طرح‌های کارشناسی شده و بلند مدت برای بهبود فضای کسب و کار و نیز شفاف‌سازی فضای اقتصادی یکی از ضرورت‌های اجتناب ناپذیر ایران در حال توسعه است به شرط آنکه در هنگام تهیه تنظیم و اجرای یک طرح منافع بلند مدت ملی را در نظر داشته باشیم و هرگز براساس منافع کوتاه مدت دولتی عمل نکنیم.
خبر فوری

بالگرد حامل ابراهیم رئیسی در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد/ تلفات جانی این حادثه مشخص نیست