۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۹

وقتی مجلس روسیاه می شود

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد دولت و مجلس در بحث نامگذاری سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی گفت: متاسفانه مجلس در این خصوص روسیاه است.
کد خبر : ۱۵۷۷۹۱

صراط:  اجرای هدفمندی یارانه‌ها هر چند به دهان برخی خانواده‌ها شیرین آمده است اما مخالفان سرسختی در حوزه صنعت و تولید دارد. هر چند اجرای هدفمندی یارانه‌ها یک قانون است و از صافی مجلس عبور کرده است و اجرای آن را یک «انقلاب اقتصادی» در جمهوری اسلامی ایران می‌دانند اما بیشتر نقدها بر اجرای نادرست آن است. نه سهم 30 درصدی تولید داده شد و نه سهم درمان و دولت بلکه هم سهم دولت و هم سهم تولید از سوی دولت در قالب پرداخت نقدی 45 هزار تومانی به حساب 82 میلیون نفر واریز شد در صورتیکه جمعیت ایران بیشتر از 76 میلیون نیست!

از طرفی افزایش نرخ تورم، پرداخت نقدی به مردم را نیز بی‌اثر کرد و به جای توزیع ثروت مابین مردم، توزیع فقر در جامعه اتفاق افتاد و دریافتی مردم، هزینه گاز و برق را هم کفاف نداد و در مقابل، همان مردم، بنزین و گازوئیل را گران خریدند و سایر اقلام مصرفی را به سختی و با هزینه‌های گزاف توانستند به خانه ببرند.

اکنون که زمزمه‌های اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در دولت، مجلس و رسانه‌ها به گوش مردم می‌رسد، رضا رحمانی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو که کرسی ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را نیز بر عهده دارد، امروز روسای تشکل‌های صنعتی و معدنی را به ساختمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی فراخواند تا ارزیابی از اجرای مرحله اول و انتظاراتشان برای اجرای مرحله دوم و یا جلوگیری از اجرای مرحله دوم را یکبار دیگر جمع‌بندی و به رئیس جمهور ارائه کند.

من اعلام خطر می‌کنم

رضا رحمانی در این نشست هم اندیشی با اشاره به سخنان اخیر خود در جلسه روحانی با نمایندگان مجلس گفت: «در آن جلسه صراحتاً به رییس جمهور گفته‌ام که من اعلام خطر می‌کنم»

رحمانی همچنین به جلسات متعدد خود با دکتر احمدی‌نژاد رییس جمهور سابق اشاره کرد و گفت: سهم تولید از قانون هدفمندی یارانه‌ها 30 درصد بود ولی دولت در سال 90 آن را به 20 درصد کاهش داد که در همین جلسات بحث و مجدداً به 30 درصد قبلی افزایش یافت.

اما نکته اینجاست که برخلاف نظر دولت قبلی که ادعا دارد به تولید از این محل کمک کرده است، گزارش کتبی مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که سهم تولید از محل قانون هدفمندی یارانه‌ها به درستی پرداخت نشده و در حد صفر است و خود تولیدکنندگان عدم پرداخت آن را تایید می‌کنند که البته گروهی را برای این کار مأمور کرد‌ه‌ایم تا حقیقت را مشخص کند.

رحمانی با طرح این سئوال که ارزیابی تولیدکنندگان از اجرای مرحله اول چیست و انتظاراتشان برای مرحله دوم کدام است؟ بحث خود را چنین ادامه داد: قرار بود 50 درصد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به مردم داده شود و 30 درصد بقیه سهم تولید و 20 درصد باقیمانده نیز سهم شرکت‌های دولتی باشد.

وی ادامه داد: در صورتیکه دولت با تصمیم برای پرداخت نقدی به مردم، هم 50 درصد را به مردم داد و هم سهم تولید را و 20 درصد سهم خود را نیز در قالب یارانه نقدی به مردم واریز کرد و کمی هم از این محل بدهکار است.

رحمانی سوال خود را از حاضرین چنین تکمیل کرد: آیا با این وضع، اجرای مرحله دوم با شیب تند به صلاح کشور و مردم است؟

قرار بود دولت بی‌قانونی نکند

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه قرار بود دولت جدید بی‌قانونی نکند خاطر نشان کرد: دولت اراده‌ای به اجرای سهم 10 درصدی تولید از صندوق توسعه ملی هم ندارد و هنوز به سئوال ما در خصوص چگونگی تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی پاسخ نداده است و البته بودجه سال 93 نیز کاملاً انقباضی است و از این علت تأمین نقدینگی تولید، نگران کننده است.

وی اضافه کرد: کل منابعی که دولت می‌بایست از صندوق توسعه ملی به تولید بدهد 50 میلیارد دلار است در صورتیکه ادعای دولت قبلی، پرداخت 30 میلیارد دلار از این محل به تولید بود در حالیکه تنها 5/2 میلیارد دلار به تولید پرداخت شده است.

مدل حمایتی ترکیه در سوریه و لیبی چیست؟

رحمانی در ادامه صحبت‌های خود حمایت از تولید را به نفع همه مردم کشور دانست و گفت: تزریق نقدینگی به تولید تنها محلی است که تورمزا نیست بلکه ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی را به دنبال دارد گفت: شرکت‌های ترکیه‌ای که در سوریه و یا لیبی کار می‌کردند، با بروز بحران در آنها ترکیه چطور از آنها حمایت کرده است که روشن شدن آن مدل قطعاً برای ما تکان دهنده خواهد بود و من از رئیس جمهور درخواست کرده‌ام دستور دهد بررسی و گزارش آن ارائه شود در صورتیکه دولتمردان در حمایت از تولید آن هم در شرایط عادی هنوز در تئوری با هم مشکل دارند.

دستوری بر فعالیت شورای گفتگو در استان

رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت شورای گفتگوی دولت، مجلس و بخش خصوصی در تهران خواستار آغاز فعالیت شورای گفتگوی استان‌ها شد و خاطرنشان کرد: استاندار، رئیس شورای گفتگو و رئیس اتاق بازرگانی نیز دبیر آن هستند.

وی قول داد در خصوص فعالیت این شورا در استان آذربایجان‌شرقی با جبارزاده مذاکره کند تا شاید از این طریق برخی مشکلات واحدهای تولیدی بتواند مرتفع شود.

مجلس در حمایت از «سال حمایت از تولید» روسیاه است

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ حاضران در خصوص عملکرد دولت و مجلس در بحث نامگذاری سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی گفت: متاسفانه مجلس در این خصوص روسیاه است.

رحمانی با اشاره به تلاش‌های خود در این خصوص، حمایت از تولید را راه نجات کشور از تورم و بیکاری می‌داند و می‌گوید: هنوز دولتمردان و برخی مجلسیان به این مهم نرسیده‌اند و این برای ما و صنعتگران به عنوان سربازان جبهه مقدم جنگ اقتصادی آزار دهنده است.

منبع: فارس
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم