۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۳:۳۰

ریاض و گزینه عقب نشینی تاکتیکی

صاحب‌نظران عراقی با بیان اینکه عربستان به خاطر حمایت از تروریسم در منجلاب بزرگی در عرصه بین المللی گرفتار آمده است، تاکید کردند: نزدیکی میان قدرت‌های بزرگ باعث شکست طرح‌های ریاض در عراق و کل منطقه خواهد شد.
کد خبر : ۱۵۷۷۹۲

صراط:  سیاستمداران و پژوهشگران عراقی با بیان اینکه امروز عربستان به خاطر حمایت از تروریسم در منجلاب بزرگی در عرصه بین المللی گرفتار آمده است، تاکید کردند: نزدیکی میان قدرت‌های بزرگ باعث شکست طرح‌های ریاض در عراق و کل منطقه خواهد شد.

گرفتاری عربستان .. دلایل و اسباب

«سعید الجیاشی»، پژوهشگر مسائل امنیتی عراق در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بغداد با تاکید بر اینکه عربستان امروز در بحران امنیتی به سر می‌برد، افزود: ریاض به دلایل مختلفی از جمله حمایت از تروریسم و فتواهای تکفیری با مشکلات بزرگی مواجه است.

وی گفت: عربستان در سطح منطقه با بحران مواجه است و در سطح مواضع سیاسی منطقه‌ای و بین المللی به ویژه بعد از توافق ایران و گروه 1+5 در مورد برنامه هسته‌ای ایران دچار سرخوردگی و ناکامی شده است.

این پژوهشگر عراقی اظهار داشت: امروز عربستان با ترکیه و ایران با مشکلاتی مواجه است. ریاض در برخی مکاتب فکری و انجمن‌های خیریه و نیروهای امنیتی دست دارد و برخی از اعضای خاندان حاکم در حمایت مستقیم از گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق دست دارند. واقعیت‌های زیادی در مورد حمایت‌های مالی و تسلیحاتی سرویس‌های اطلاعاتی عربستان از گروهک‌های تروریستی در سوریه و شکایت سوریه از ریاض به شورای امنیت سازمان ملل وجود دارد.

الجیاشی ادامه داد: تمام این محافل تروریستی تحت پوشش فتواهای مکاتب فکری معروف فعالیت می‌کنند و پایگاه این مکاتب و سردمداران آن شیوخی هستند که با فتواهای خود گروهک‌های تروریستی را تغذیه می‌کنند.

وی افزود: امروز عربستان نسبت به دیدگاه استراتژیک خود به منطقه خاورمیانه با مشکلاتی مواجه است و این مشکلات در نشست اخیر سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به وضوح نمایان بود، زمانی که پادشاه عربستان با تمام توان خود برای اجبار این کشورها به اتحاد، با واکنش منفی موضع مشخص عمان مواجه شد.

الجیاشی خاطر نشان کرد: عربستان از لحاظ اقتصادی نیز با مشکلاتی مواجه است، چرا که طبق گزارش‌ها، آمریکا در سال 2015 به سطح بالایی از تولید نفت رسیده و در این زمینه به خودکفایی خواهد رسید و این مسئله تاثیر گذاری عربستان در بازار جهانی نفت و به دنبال آن سیاست آمریکا را به صورت تدریجی کاهش خواهد و علاوه بر این ریاض در سطح داخلی و منطقه ای نیز با مشکلات فراوانی مواجه است.

ریاض و گزینه عقب نشینی تاکتیکی

از سوی دیگر «علی الشلاه»، سخنگوی رسمی ائتلاف دولت قانون و نماینده پارلمان عراق نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تاکید کرد که بر این باور است که حکومت سعودی امروز تلاش می‌کند، به صورت تاکتیکی از مواضع سابق خود عقب نشینی کند به ویژه اینکه سخن از حمایت از تروریسم علنی شده است.

وی گفت: عربستان از اظهارات رئیس جمهور روسیه مبنی بر رابطه عمیق آل سعود با تروریست‌ها در عراق، سوریه و روسیه یعنی تروریسم جهانی، احساس نگرانی می‌کند و این نگرانی در لبنان به وضوح دیده شد زمانی که ریاض برای رهایی از این مشکل با ایران هماهنگ شد.

سخنگوی ائتلاف دولت قانون اظهار داشت: آل سعود تلاش می‌کنند به صورت تاکتیکی از مواضع سابق خود عقب نشینی کنند، ما در گذشته شاهد وتوی عربستان به خاطر میلیاردها دلار ثروت و ورود آن به بزرگترین شرکت‌های جهانی بودیم، ولی بعد از اظهارات رئیس جمهور روسیه این اتهامات علنی شد و به همین خاطر آل سعود از مواضع خود عقب نشینی کردند تا تبدیل به طالبان نشوند، چرا که سخنان آنها مبتنی بر رژیم وهابی تکفیری است.

وی افزود: مسئله مورد انتظار در مورد عراق محکومیت واضح تروریسم و حامیان آن به ویژه بعد از پیام اخیر شورای امنیت سازمان ملل است.

نگرانی بین المللی و مواضع قابل پیش بینی

از سوی دیگر «خالد الاسدی»، عضو ائتلاف دولت قانون نیز در گفت‌وگو با فارس خواستار آن شد که جامعه بین الملل موضع مشخصی را در قبال عربستان به خاطر حمایت از تروریسم اتخاذ کند، چرا که امروز جامعه بین الملل نسبت به نقش ریاض در منطقه و حمایت آن از تروریسم نگران است چرا که نزدیکی میان آمریکا و روسیه بسیاری از طرح‌های و نقشه‌های عربستان را نقش بر آب و دستخوش تغییر و تحول کرده است.

وی افزود: جامعه بین الملل نسبت به نقش عربستان در منطقه و حمایت این کشور از ترورسیم نگران است و جامعه بین المل باید تمام کشورهای جهان را به سمت موضعگیری در قبال عربستان سوق دهد.

این عضو ائتلاف دولت قانون گفت: هماهنگی و اتخاذ مواضع منسجم و یکپارچه میان دو کشور بزرگ که دارای منافعی زیادی در منطقه هستند، باعث ایجاد امنیت و ثبات در منطقه و اولویت بندی مجدد مسائل خاورمیانه می‌شود.

الاسدی افزود: مسئله حائز اهمیت برای ما در عراق برقراری روابط حسنه میان دو کشور است، روابطی ویژه که در سایه روابط عراق با آمریکا و  روسیه و همچنین با توجه به عقلانیت و درایت دولت عراق در تعامل با پرونده‌های خطرناک در منطقه،  باعث به وجود آمدن نقش مهم و کلیدی برای بغداد شود.

منبع: فارس