۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۷

ابراز نگرانی وزیر راه از آینده مشهد

وزیر راه و شهرسازی در مشهد مقدس با بیان اینکه وضعیت آینده مشهد نگران کننده است، گفت: روند توسعه شهر با وجود مشکلات زیست محیطی و اجتماعی همچنان روندی نگران کننده بوده و متاسفانه هیچ نشانه‌ای نداریم که روند توسعه شهر کنترل شده باشد.
کد خبر : ۱۵۷۸۴۳
صراط:  عباس آخوندی دقایقی پیش در حاشیه نشست هم‌اندیشی با صاحبنظران و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های خراسان‌رضوی، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: مشهد از جمله شهرهایی است که وضعیت آن در حال حاضر به‌شدت نگران کننده است، روند توسعه شهر با وجود مشکلات زیست محیطی و اجتماعی همچنان روندی نگران کننده بوده و متاسفانه هیچ نشانه‌ای نداریم که روند توسعه شهر کنترل شده باشد.

وی افزود: همچنین روند مهاجرت به مشهد رو به افزایش است و تمرکز در مشهد به شدت افزایش می‌یابد، اگر این روند ادامه داشته باشد مسائل این شهر بسیار پیچیده‌تر می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید به وضع موجود سامان دهیم، عنوان کرد: ریشه این مسائل به حاکمیت جغرافیایی در ایران برمی‌گردد و دوگانگی بین حاکمیت شهری و سیاسی ریشه اصلی این مطلب است، اعتقادم این است و در شورای شهر تهران نیز این مطلب را بیان کردم که کلانشهری مانند تهران باید تحت حاکمیت شهر تهران باشد زیرا تعارض حاکمیتی برای شهرها مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.

آخوندی با اشاره به اینکه می‌توان مسائل این‌چنینی را در دانشگاه‌ها طرح و به بحث گذاشت، گفت: از تمامی دست‌اندرکاران در حوزه‌های علمی و تخصصی می‌خواهم راجع به چند نکته همکاری کنید، ابتدا جمعیت نامتناسب شهرنشینی و سپس تحلیل مهاجرت و آثار آن در شهر مشهد.

وی آینده شهر مشهد را یک مسئله ملی دانست و خاطرنشان کرد: وضعیت آینده مشهد نگران کننده است و آن را باید در مجامع علمی به صورت بی‌پرده مورد بحث و بررسی قرار داد، شهروندان مشهدی هم باید مطلع باشند که در این شرایط و با بحران‌های اجتماعی، کمبود آب و کاهش کیفیت زندگی مشکلات بسیاری در آینده پیش می‌آید.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر استراتژی‌های توسعه شهری و اهمیت آن‌ها گفت: نخستین مبنای استراتژی‌های توسعه شهری به رسمیت شناخت حق شهروندی است که مبتنی بر مشارکت شهروندان و قبول حقوق آنان است، بنابراین بحث عدالت شهری باید در مرکز بحث استراتژی‌های توسعه شهری باشد.

وی ایمنی جاده‌ها در کشور را بحثی جدی قلمداد کرد و افزود: ایمنی جاده‌ها تنها به گستردگی باندهای جاده‌ها منتهی نمی‌شود و آن را باید در نحوه رانندگی، مسائل اجتماعی، جاده، علائم، استراحتگاه‌ها و مسائل کنترل جاده بررسی کرد.

آخوندی با بیان اینکه از 22 میلیون حمل و نقل کشوری 13 میلیون آن مربوط به محورهای مشهد است، تاکید کرد: تقریبا 50 درصد حمل و نقل کشوری مربوط به محورهای مشهد مقدس است و علاقه‌مندم مجامع علمی اهمیت این موضوع را فراموش نکنند و درگیر مسائل واقعی استان باشند.
منبع: تسنیم
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم