۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹

توضیح آمریکا به اسراییل درباره اجرای توافق ژنو

هیأتی بلندپایه این هفته به فلسطین اشغالی می‌رود تا مقامات اسرائیلی را در جریان نحوه اجرای توافق موقت هسته‌ای با ایران قرار دهد.
کد خبر : ۱۵۸۲۵۷
صراط: هیأتی بلندپایه این هفته به فلسطین اشغالی می‌رود تا مقامات اسرائیلی را در جریان نحوه اجرای توافق موقت هسته‌ای با ایران قرار دهد.

به گزارش روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، هیئتی آمریکایی به سرپرستی «فیلیپ گوردون» معاون امور خاورمیانه رئیس‌جمهور آمریکا این هفته برای توضیح نحوه اجرای توافق ژنو با مقامات اسرائیلی دیدار می‌کند.

این هیئت همچنین در فلسطین اشغالی در مورد آغاز مذاکرات با ایران برای دستیابی به راهکار نهایی نیز با اسرائیلی‌ها رایزنی خواهد کرد.

به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، در این سفر کارشناسان امور تحریم و هسته‌ای هم گوردون را همراهی می‌کنند تا نحوه اجرای توافق موقت با ایران را برای مقامات اسرائیلی توضیح دهند. این هیئت قرار است با اعضای ارشد دفتر نخست‌وزیری، وزارت خارجه، وزارت جنگ و جامعه اطلاعاتی اسرائیل دیدار داشته باشد.

توافق هسته‌ای موقت که روز 3 آذر میان ایران و 1+5 به دست آمد، از دیروز رسما با تعلیق غنی‌سازی 20درصد در ایران و لغو بخشی از تحریم‌های آمریکا و اروپا رسما وارد فاز 6 ماهه اجرایی شد. طرفین قرار است به زودی مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی را آغاز کنند.

مقام ارشد آمریکایی به هاآرتص گفته است: «در طول دو هفته اخیر ما از طریق تماس با ارتباط امن ویدئو کنفرانس همتایان اسرائیلی خود را در جریان پیشرفت‌ها قرار دادیم. واضح است که اسرائیل منافع و سهم زیادی در این موضوع دارد و ما هم متعدیم که به صورتی شفاف با آن‌ها همکاری داشته باشیم، چراکه ما منافع مشترکی در جلوگیری از توسعه یا دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای داریم.»

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی که پیشتر توافق ژنو را «اشتباهی تاریخی» خوانده بود، دیروز هم از جامعه بین‌الملل خواست «قطار هسته‌ای ایران» را به کلی از خط خارج کند.
منبع: فارس