۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۴

محدودیت های گزینشگران

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: خط قرمز گزینش، واجبات، ولایت فقیه و قانون اساسی است.
کد خبر : ۱۵۸۷۵۴

صراط: حجت الاسلام ناصری زنجانی در گردهمایی مدیران و اعضای هسته‌های گزینش با اشاره به ساختار تشکیلاتی گزینش ها اظهار کرد: در قانون اساسی رئیس جمهور در راس هئیت عالی قرار دارد ولی قابل تفویض است که وی معمولا به یکی از معاونت ها تفویض می کند.

وی گفت: در گذشته این تفویض تخصصی صورت نگرفته بود و این موجب صدمه به‌گزینش شده است. بعد از هئیت عالی، هئیت های مرکزی در دستگاه ها و بعد هم هسته ها قرار دارند.

ناصری در تبیین یک گزینش خوب اظهار داشت: کار گزینش بررسی صلاحیت نیروهای ورودی به دستگاه اجرایی است، مواظبت بر سلامت نیروی انسانی وظیفه حراست و مدیران دستگاه است، اگر کارمندی خطایی کرد گزارش به هئیت های رسیدگی به تخلفات و نهادهای ذیربط وظیفه حراست است.

وی افزود: وظیفه شما این است که نهایت دقت صورت بگیرد که براساس خطوط قرمز واجبات، ولایت فقیه، قبول داشتن ولی فقیه و قانون اساسی کارمند خوب جذب کنید و اگر در طول حیات اداری کارمند یا مدیری بد عمل کرد مجموعه عملکرد همه اشکال داشته است و این اشکال فقط به گزینش برنمی‌گردد.

ناصری گفت: کار گزینش تحویل دادن نیروی خوب به دستگاه است و گزینش مسئول سوء مدیریت و مجموعه عوامل نمی باشد.

وی با اشاره به اینکه بنده از زمان صدور فرمان امام(ره)در خصوص تشکیل گزینش، جزء همکاران گزینش بوده ام، از نزدیک شاهد موفقیت های این مجموعه بوده ام، تاکید کرد: همه موفقیت ها و پیشرفت ها را همین کارمندان ، مهندسان و متخصصان انجام داده اند و این نشان می دهد که نظام اداری زحمت کشیده و همه اش اشکال نبوده و نباید اقدامات صورت گرفته را کوچک بشمارید. می توان نتیجه گرفت که گزینش کارهای بزرگی انجام داده است.

دبیر هئیت مرکز گزینش با تاکید بر اینکه افراد گزینشگر باید حوصله و صبر داشته باشند و بتوانند پای صحبت های مکرر افراد شاکی و معترض بنشینند و افزود: هرکس حوصله ندارد در این جایگاه قرار نگیرد.

ناصری با اشاره به سختی های کارگزینش اظهار کرد: کارسخت را افراد سخت کوش، انجام می دهند و کار هرچه سخت تر باشد پاداش آن نیز بیشتر است، چنان‌که یک قاضی که قضاوت عادلانه ای انجام بدهد به ازای هر قدمی که بر می دارد حسنه ای به او می دهند.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه چراغ راه گزینش خوب قانون است، اظهار داشت: تسلط بر قانون، آئین نامه ها و دستورالعمل ها و به روز بودن از شاخص های یک گزینشگر خوب است.

وی گفت: یک گزینشگر نباید دچار روز مرگی بشود وکار او نباید جزء عادتش باشد و باید فکر کند این اولین کاری است که امروز باید انجام دهد و از نظر دقت فرض کند آخرین کاری است که به او محول شده است.

ناصری افزود: از قلم های شما زندگی می بارد و اگر به ناحق بنویسد، نابودی، خیانت و جنایت می بارد. بر این اساس کار ما باید با سرعت و دقت انجام شود.

معاون حقوقی و پارلمانی وزات آموزش و پرورش با اشاره به ویژگی عدالت محور بودن یک گزینشگر گفت: یعنی موقعیت و زمان شناس بوده و هرکاری را سرجای خودش انجام بدهید.

وی افزود: یک گزینشگر خوب آن است که در رابطه با مراحل گزینش آن مقداری که برای ما ظن قوی می آورد و مفید است، انجام دهیم و از سؤالات حاشیه ای و اضافی بپرهیزیم و در جایی که شبهه ای مطرح نیست، سؤال نکنیم، ولی اگر سؤال شما برای کشف حقیقت است اشکال ندارد ولی اگر غیر از این باشد اشکال دارد.

ناصری با اشاره به بازسازی در روش تحقیق گفت: باید تحقیقی که می کنیم علم آور باشد و ظن قوی در ما ایجاد کند و ما حق نداریم بپرسیم شما به چه کسی رأی دادید؟ یا به چه کسی رأی ندادید؟ و نیازی نیست راجع به مستحبات سؤال شود و در حدی که تشخیص داده شود که مصاحبه شونده اهل واجبات است، کفایت می کند.

دبیر هئیت مرکزی گزینش گفت: گزینشگر خوب باید به خوبی منکر و معروف را بشناسد، بعد اقدام به سؤال کند و در مسائل سیاسی نیز خط قرمز و قبول داشتن ولایت فقیه و شخص ولی فقیه و قانون اساسی است و در مسائل اعتقادی هم در حد واجبات می باشد.

وی افزود: در این خصوص بهترین معیار را حضرت امام (ره) تبیین فرمودند و آن این است که: « گزینشگر باید افرادی صالح، متعهد، عاقل، صاحب اخلاق کریمه، فاضل و متوجه به مسائل روز» باشند.

ناصری با اشاره به پیشنهادی که مطرح شده بود از ایجاد تشکیل سازمان گزینش استقبال کرد و گفت: باتوجه به سابقه حضوری که در این مجموعه دارم، تشکیل سازمان گزینش می تواند یکی از راهکارها باشد و بر این اساس از اشکالات کاسته می شود، و بر کیفیت کار افزوده و نهایتا این مسیر به نفع گزینش خواهد بود.

وی گفت: هر چند مقداری از این اهداف در هئیت عالی گزینش تعبیه شده، ولی این هئیت اختیاری در اجرا ندارد و افزود: من راه ورود اشخاص به اجرا را این می دانم که در رأس آن تشکیلات یک فرد اجرایی وجود داشته باشد.


منبع: ایسنا