۰۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۶
آیت‌الله امامی‌کاشانی در خطبه اول نماز جمعه تهران:

نقطه اعتدال شهوت عفت است

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: نقطه اعتدال شهوت و غضب را عفت می‌گویند و اعتدال این دو غریزه سبب سیر درست انسان در زندگی می‌شود.
کد خبر : ۱۵۸۹۵۸
صراط: خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: نقطه اعتدال شهوت و غضب را عفت می‌گویند و اعتدال این دو غریزه سبب سیر درست انسان در زندگی می‌شود.

آیت‌الله محمد امامی‌کاشانی خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه‌های اول خود به عفت انسان اشاره کرد و نقطه اعتدال بین شهوت و غضب را عفت دانست.

وی ادامه داد: غریزه جنسی، مقام و آنچه که جاذبه مالی داشته باشد شهوت نام دارد. بنابراین باید این غریزه باید در حد اعتدال باشد غضب نیز همین‌طور چراکه اعتدال شهوت و غضب نقطه‌ای برای سیر درست انسان است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه عدم اعتدال غضب و شهوت سبب تبدیل شدن آنان به غریزه‌ای حیوانی می‌شود تصریح کرد: این غریزه شخصیت آدمی را تشکیل می‌دهد بنابراین مهار این غریزه‌ها سبب شکل‌گیری قدرت انسانی می شود و اگر مهار نشود نیز انسان با حیوان تفاوتی نخواهد داشت.

آیت‌الله امامی‌کاشانی عقل و فطرت انسان را دو عامل درونی برای کنترل برخی غریزه‌ها دانست و گفت: خداوند از بیرون انبیا را برای انسان‌ها فرستاد تا بر امیال خود کنترل داشته باشند و بر کرسی عفت بنشینند.

وی با تاکید بر اینکه گناه سبب می‌شود همه فضا آلوده شود به آلودگی شهر تهران اشاره و اظهار کرد: آسمان فی‌نفسه آلوده نیست این بنزین، ماشین و دستگاه‌های خراب هستند که فضا را آلوده می‌کنند بنابراین عامل بدی هوا یک عامل بیرونی است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: گناه نیز فضا را آلوده می‌کند و تنفس را از بین می‌برد و سبب استنشاق نفس‌های حیوانی می‌شود.

آیت‌الله امامی‌کاشانی تصریح کرد: وقتی انسان به گناهی آلوده می‌شود دیگر پایانی نخواهد داشت و مدام به گنا‌ه‌های دیگر آلوده خواهد شد چراکه روحیه‌ آدمی روحیه‌ای است که اگر انسان از آن غافل شود به قعر چاه خواهد رفت.
منبع: فارس