۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۰

روسل در بارسلونا چه کرد؟

روسل 49ساله با جنجال بارسلونا را ترک کرد. اما دوران حضور او در این باشگاه بسیار قابل توجه بود.
کد خبر : ۱۵۸۹۸۴
صراط:دلیل رفتن ساندرو روسل ئاز بارسلونا هرچه باشد، طرفداران از دوران او به نیکی یاد خواهند کرد.
 
گرفتن پست ریاست بهترین تیم دنیا کار آسانی نبود. روسل در 1 جولای 2010 جانشین خوان لاپورتا شد اما بارسلونا با وجود تغییر رییسش توانست راه درخشانی که از اواسط دهه اول قرن 21 شروع کرده بود را ادامه دهد.
 
بارسلونا در آن هنگام 11 قهرمانی لالیگا کمتر از رئال مادرید داشت و سومین قهرمانی اروپایش را تازه در سال 2009 به دست آورده بود. آنها با معیارهای خودشان در دوره‌ای فوق‌العاده موفق قرار داشتند. اما این خطر وجود داشت که کاهش دستاوردها باعث شود روسل همیشه به عنوان فردی شناخته شود که باعث سقوط باشگاه شد. هرچند که او پنجشنبه در میان رسوایی بارسا را ترک کرد، اما بارسلونا در زمان جدایی او در وضعیتی عالی به سر می‌برد.
 
فصل اول روسل رویایی بود. حتی می‌توان گفت تیمی که پس از قهرمانی بیست و یکم در لالیگا توانست در فینال لیگ قهرمانان منچستریونایتد را به کنار بزند و به فینال جام حذفی هم برسد بهترین تیمی است که تاکنون در میادین فوتبال دیده شده است.
 
داوید ویا با قیمت 40 میلیون یورو از والنسیا خریداری شد و خاویر ماسچرانو 22 میلیون یورویی هم با توانایی بازی در چند پست از لیورپول به بارسا آمد. این دو نفر نقشی کلیدی در این فصل داشتند. آدریانو و ابراهیم آفلای هم دست مربی را در انتخاب بازیکن باز کردند.
 
 
    
 
عناوین بارسلونا با روسل
 
 Champions League 1 2010-11
La Liga 2 2010-11, 2012-13
 Club World Cup 1 2011-12
Copa del Rey 1 2011-12
Supercopa de Espana 3 2010-11, 2011-12, 2013-14
 Uefa Super Cup 1 2011-12


 
رئال مادرید در آن فصل لالیگا 102 گل زد و 92 امتیاز گرفت. با این حال بارسا از آنها بالاتر قرار گرفت و این نشان می‌دهد آنها چه دستاوردی داشته‌اند. بارسلونا در حالی با 96 امتیاز فصل را به پایان برد که در هفته‌های پایانی هم قهرمانی‌اش قطعی نبود و خیالش آسوده نبود. آنها در سراسر فصل زیر فشار شدیدی بودند و بازی‌هایشان در لیگ قهرمانان بین مصاف‌های دشوارشان در لالیگا قرار گرفته بود. اما آنها به زبان ساده فوق‌العاده بودند.
 
شکست در فینال جام حذفی مقابل رئال مادرید در شهر والنسیا یکی از معدود نقص‌هایشان بود. اما آنها تمامی بازی‌های بزرگشان مقابل سفیدپوشان را بردند. چه کسی می‌تواند برد ویران‌کننده 5 بر صفر در کلاسیکو را فراموش کند؟ آنها صدرنشین شدند و دیگر هیچ تیمی نتوانست آنها را از صدر جدول به پایین بکشد. آنها حتی در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان هم به مصاف رقیب بزرگشان رفتند و لیونل مسی دو گل دیرهنگام در برنابئو زد تا بارسا صعود کند.
 
نمایش آنها در فینال مقابل منچستریونایتد وحشتناک بود و باعث شد مردم بیشتر عاشق بارسلونا شوند. وظیفه آنها این بود که این موفقیت‌ها را ادامه دهند. اما فصل 12-2011 پرفرازونشیب بود.
 
سسک فابرگاس با قیمت 35 میلیون یورو به بارسا برگشت و این قرارداد نشان داد باشگاه متعهد است که یک قلب کاتالان را در تیم نگاه دارد. الکسیس سانچس هم با قیمتی بالا از اودینزه خریداری شد. آن هم در شرایطی که منچسترسیتی و منچستریونایتد هم او را می‌خواستند.
 
بارسا به این ترتیب توانست در طول فصل چهار جام به دست بیاورد، اما دو قهرمانی بزرگ را از دست داد. نبرد توفانی سوپرجام با پیروزی مقابل رئال مادرید به پایان رسید و آنها جام دوم را با بردن پورتو در سوپرجام اروپا به دست آوردند. برد چهار بر صفر مقابل سانتوس و نیمار در جام جهانی باشگاه‌ها، به همراه پیروزی سه بر صفر در فینال جام حذفی مقابل اتلتیک بیلبائو دو قهرمانی دیگر به قفسه افتخارات بارسا افزود. اما آنها در لالیگا بهترین تیم نبودند.
 
تیم مورینیو با بازی‌های تهاجمی به پیش می‌تاخت و 100 امتیاز گرفت و 121 گل زد. تنها نیروی یک ابرقهرمان می‌توانست آنها را متوقف کند و بارسا این یک بار نتوانست با آنها برابری کند. آنها در لیگ قهرمانان هم ناامید شدند و مقابل چلسی 10نفره در نیمه‌نهایی در نوکمپ حذف شدند. مسی در این مسابقه پنالتی بسیار مهمی را از دست داد. مانند فصل 10-2009، همه می‌گفتند آنها اولین تیمی خواهند شد که در لیگ قهرمانان (با فرمت جدید) از قهرمانی‌اش دفاع می‌کند، اما آنها باز هم کم آوردند.
 
 
آغاز یک پایان | دوران موفق روسل در بارسا پس از قرارداد با نیمار به پایان رسید
 

 
 
بارسا با اراده‌ای قوی‌تر وارد فصل 13-2012 شد. آن هم در شرایطی که پپ گواردیولا تصمیم گرفته بود پس از چهار سال از بارسا برود. تیتو ویلانووا مربی تیم شد و جوردی آلبا با قیمت 14 میلیون یورو خریداری شد. آنها با تصمیمی که با انتقادات بسیاری همراه شد 19 میلیون یورو بابت الکس سونگ پرداختند تا تعداد هافبک‌هایشان را بیشتر کنند و در دفاع هم گزینه‌های بیشتری داشته باشند. آنها در لیگ 100 امتیاز گرفتند و به قهرمانی شماره 22 خود رسیدند. همین افتخارات توجیهی کامل برای انتقالات باشگاه بود، هرچند که در نهایت مسی با 60 گلی که زد بیشترین اثر را گذاشت.
 
البته لیگ تنها قهرمانی آنها را رقم زد. رئال مادرید در سوپرجام و در نیمه‌نهایی جام حذفی آنها را برد. از همه نگران‌گننده‌تر این بود که بایرن مونیخ با کیفیتی بسیار برتر آنها را در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان در مجموع دو دیدار هفت بر صفر له کرد.
 
مصدومیت‌های مسی در اواخر فصل باعث شد همه منابع باشگاه را زیر سوال ببرند، و سرطان سرمربی تیم هم باعث شد جوردی رورا مدتی طولانی در روزهای سخت پایان فصل هدایت تیم را به عهده بگیرد. واکنش روسل این بود که نیمار را با آن قرارداد جنجالی به خدمت بگیرد. تاتا مارتینو هم جای ویلانووا را گرفت.
 
بارسا در حال حاضر صدرنشین لالیگا است و هنوز در جام حذفی و لیگ قهرمانان حضور دارد. آنها فصل خاطره‌انگیز دیگری را رقم می‌زنند. با این حال تلاطمات این روزها ممکن است اجازه دهد اتلتیکو مادرید یا رئال مادرید، یا هر دو، در لیگ از بارسا جلو بزنند و بازی دشوار با منچسترسیتی هم ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد.
 
روسل در این میان بسیار بیشتر از آن که از بارسلونا چیزی بگیرد به آن بخشیده است. او بلوگرانا را در شرایطی ترک می‌کند که تیمش قهرمان لالیگا شده و یکی از بهترین فصل‌های اخیر را پشت سر می‌گذارد. بارسلونا با روسل تیمی بسیار بسیار موفق بود.
منبع: گل