۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۷

سد یخ زده پلنگی زوج جوان را بلعید

سد یخ زده پلنگی سیرجان زن فداکاری را که قصد نجات جان همسرش را داشت در خود بلعید با وجود اقدامات دو روزه امداد گران هنوز جسد این زن پیدا نشده در آخرین راهکار آب سد از امروز درحال تخلیه است اما این عملیات همچنان بی نتیجه مانده است.
کد خبر : ۱۵۹۰۷۳
صراط: روز جمعه یک خانواده کم جمعیت شهر سیرجان تصمیم گرفتند آخر هفته خود را در کنار یکی از سدهای خاکی این شهرستان سپری کنند اما هوای این روزهای استان کرمان سطح بسیاری از سدهای مناطق سردسیر استان کرمان را یخ زده کرده است.

سد پلنگی نیز از جمله این سدها است، هم اکنون بسیاری از بندهای خاکی و سدهای سیمانی کوچکی که برای استفاده کشاورزی در مناطق مختلف استان کرمان احداث شده اند دچار یخ زدگی شده اند این امر هر چند درگذشته نیز در استان کرمان به خصوص در شهرستان بافت سابقه داشته است اما در سال جاری با کاهش دما به مرز 21 درجه زیر صفر بر تعداد این سدها افزوده شده است و گردشگران محلی بسیاری را جذب خود می کنند.

ندای 18 ساله برای نجات همسرش جانش را از دست داد

اما آنچه که مشخص است بسیاری از این سدها تله های مرگباری هستند که هیچ گونه اطمینانی در خصوص استحکام یخهای وجود ندارد.

با این وجود برخی گردشگران محلی با حضور در کنار این سدها اقدام به پیاده روی بر روی سطح یخ زده سدها می کنند و هیچ گونه هشداری نیز از سوی مسئولان در خصوص خطرناک بودن سدها به مردم داده نمی شود.

و هر لحظه با توجه به روند گرم شدن هوا و شکننده شدن یخها امکان شکسته شدن یخها و فرو رفتن در داخل سدها وجود دارد دقیقا آن چیزی که بر سر خانواده سیرجانی آمده است.

تلاشها برای بیرون آوردن پیکر ندا بی نتیجه ماند

این حادثه منجر به فرو رفتن ندای 18 ساله در زیر لایه های یخ دریاچه پشت سد شده است و تا کنون نیز تلاشها برای بیرون آوردن ندا بی نتیجه بوده است.

این حادثه زمانی روی داد که همسر ندا شروع به قدم زدن بر روی یخ ها و سر خوردن بر روی سطح یخ زده سد کرد و در همین زمان بود که لایه های نازک یخ ناگهان شکست و وی داخل سد فرو رفت.

ندا برای نجات جان همسرش به روی یخ رفت و با استفاده از شال گردنش همسرش را نجات داد اما در همین هنگام یخ زیر پای ندا هم شکست و دیگر کسی برای نجات ندا وجود نداشت. هر چند همسر ندا از مرگ حتمی نجات یافت اما ندا در زیر یخهای سد گرفتار شد و جان باخت.

حضور نیروهای امدادی در مجاورت سد/  آب سد در حال تخلیه است

فرماندار سیرجان در این خصوص اظهارداشت: پس از اطلاع از این حادثه در کوتاه ترین زمان ممکن گروههای امدادی هلال احمر در محل سد حضور یافتند و اقدامات لازم برای بیرون آوردن جسد این زن جوان از زیر یخ آغاز شد.

محمد توحیدی افزود: با توجه به یخ زدن آب سد و عدم امکان غواصی در چنین شرایطی تصمیم به تخلیه آب سد گرفته ایم.

وی ادامه داد: با این وجود به دلیل یخ زدگی گسترده سد کار تخلیه نیز با روند کند در حال انجام است.

وی از اعزام ماشینهای سنگین برای کنار زدن یخها و پیدا کردن زن 18 ساله خبر داد.

مردم راه تفریح در زمستان را نمی دانند/ رفتارهای خطرناک تفریح زمستانی مردم کرمان

محمد اقدامی، کارشناس امداد و نجات اظهارداشت: بارش برف و کاهش شدید دما در استان کرمان که در 30 سال گذشته بی سابقه بوده است مردم کرمان را پس از سالها با پدیده های طبیعی جدیدی مواجه کرده است که می تواند خطرات زیادی را برای مردم به همراه داشته باشد.

وی گفت: باید پیش از این برخی آگاهی ها به مردم داده می شد اگر به آمار شکستگی و ضرب خوردگی در این ایام نگاه کنید می بینید که به یکباره میزان سر خوردگی و شکستگی افزایش یافته است.

اقدامی افزود: مردم در واقع خود برای تفریح اقدام به ابداع کردند و برخی از این ابداعات بسیار خطر آفرین شدند.

وی به سرخوردگی مردم در دامنه کوهها اشاره کرد و گفت: سر خوردن با لاستیک ماشین و یا یک لایه نازک پلاستیک و با سرعت بالا یکی از این خطرات بود که در دامنه صخره ای برخی کوههای اطراف کرمان انجام شد.

مردم به هیچ وجه به سدهای یخ زده نزدیک نشوند

اقدامی افزود: یکی دیگر از این موارد برف بازی های غیر مسئولانه بود که بسیاری از مردم را آزرده کرد.

وی گفت: یخ زدگی سطح آب و شنا در سدهای آب سرد یکی از خطرناک ترین مواردی است که مردم را تهدید می کند.

وی گفت: هوا در حال گرم شدن است و یخهای سطح سدها نیز در حال نازک شدن و شکننده شدن است که شرایط بسیار خطرناکی را برای مردم ایجاد می کند.

اقدامی گفت: مردم فکر می کنند که سدها کم عمق هستند و می توانند در آنها شنا کنند اما در هنگام برخورد با آب بسیار سرد عملا بدن بی حس می شود و امکان شنا از دست می رود.

باید به مردم هشدار داده می شود/ سدها حصارکشی ندارند

وی به شکستن یخ ها اشاره کرد و گفت: اگر یخ بشکند فرد به احتمال فراوان به زیر لایه های قطور یخ فرو می رود و گرفتار می شود و درصد مرگ بسیار بالا می رود.

وی گفت: در عملیات سد پلنگی عملیات باید به گونه ای پیش رود که ریسک مرگ امدادگران را کاهش دهد و بهترین راه حل نیز خالی کردن سد از آب است.

وی همچنین تاکید کرد اطراف سدها باید تابلوهای هشدار دهنده نصب و حصار کشی شود اما در اکثر سدهای کوچک استان کرمان این مسئله روی نداده است و خطر آفرین هستند.

وی از مردم خواست به صورت جدی از سدها دوری کنند و خود را در معرض خطر قرار ندهند.


منبع: مهر