۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۲

میزان واردات نفت و گاز ترکیه از ایران

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت: این کشور در سال 2013 هفت میلیارد و 600 میلیون دلار نفت و گاز طبیعی از ایران وارد کرده است.
کد خبر : ۱۵۹۱۳۰
صراط: به نقل از پرس تی.وی، تانر ییلدیز - وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه - افزود: این رقم شامل واردات 4.5 میلیارد دلار گاز طبیعی و سه میلیارد و 100 میلیون دلار نفت خام است.

ییلدیز خاطر نشان کرد: ترکیه به دنبال افزایش سطح مبادلات تجاری خود با ایران در یک چارچوب منطقی و قانونی است.

وی درباره اجرای توافقنامه‌ هسته‌ای ایران و گروه پنج+یک گفت: ترکیه جزو کشور‌هایی است که بیشترین تاثیر را از این توافق می‌گیرد، زیرا ایران همسایه و دوست ترکیه است.

ایران و پنج+یک در تاریخ 20 ژانویه توافق حاصل ‌شده در ماه نوامبر را اجرایی کردند. این پیمان راه را برای حل‌ و فصل کامل برنامه هسته‌ای ایران هموار می‌کند.

وزیر خارجه کشورمان در دیدار با نخست‌ وزیر ترکیه که اوایل ژانویه انجام شد بر اهمیت تقویت همکاری‌های تجاری بین دو کشور و رساندن آن به 30 میلیارد دلار تا سال 2015 تاکید کردند.

وزیر خارجه ترکیه نیز چندی پیش گفت: کشورش می‌تواند به یک کریدور برای انتقال انرژی از ایران تبدیل شود.

احمد داوود اوغلو - وزیر خارجه ترکیه - افزود: تقاضای سالانه انرژی در ترکیه 60 میلیارد دلار است و ترکیه یک کشور ترانزیتی و ایران یک کشور تولید‌کننده است‌ و اگر دو طرف پتانسیل‌های خود را تلفیق کنند ترکیه می‌تواند به یک مسیر ترانزیت انرژی از ایران تبدیل شود.

ایران دومین تامین‌کننده گاز ترکیه پس از روسیه است و ترکیه بخش قابل توجهی از گاز وارداتی از ایران را برای تولید برق مصرف می‌کند.

منبع: ایسنا