۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۰

اخطارپلیس‌انگلیس‌به‌تروریست‌های‌ سوری

مقامات پلیس انگلیس اعلام کرده‌اند که اتباع این کشور که به گروه‌های تروریستی فعال در سوریه بپیوندند، بعد از بازگشت به کشور مورد بازجویی قرار می‌گیرند.
کد خبر : ۱۵۹۲۰۷

صراط: به نقل از شبکه بی‌بی‌سی، یکی از فرماندهان ارشد پلیس انگلیس ضمن ابراز نگرانی مجدد از سفر اتباع این کشور به سوریه برای پیوستن به گروه‌های تروریستی، از احتمال بازداشت این افراد بعد از بازگشت به انگلیس خبر داد.

اظهارات سر «پیتر فی» پس از آن منتشر می‌شود که سران سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس چندین بار نیست به تبعات بازگشت افرادی که برای پیوستن به گروه‌های تندرو به سوریه می‌روند، هشدار دادند.

سه هفته پیش هم یک سخنگوی «ترزا می» وزیر کشور انگلیس از احتمال لغو تابعیت افرادی که به سوریه می‌روند خبر داد. بنا بر آمارهای رسمی در سال 2013 تابعیت دستکم 20 نفر از کسانی که برای جنگیدن رودروی نیروهای دولتی سوریه به این کشور سفر کرده بودند، لغو شده است.

به نوشته بی‌بی‌سی تنها در ماه جاری میلادی 16 نفر به اتهام سفر به سوریه یا تلاش برای سفر به این کشور بازداشت شده‌اند. هفته قبل دو نفر پس از بازگشت از ترکیه و در فرودگاه لندن به اتهام شرکت در دوره‌های عملیات‌های نظامی بازداشت شدند.

مقامات امنیتی انگلیس می‌گویند این افراد که تعداد آن‌ها چند صد نفر تخمین زده شده، بعد از سفر به سوریه و همراهی با گروه‌های تروریستی دیدگاه‌های افراطی پیدا کرده و از لحاظ نظامی نیز حرفه‌ای می‌شوند و همین امر احتمال انجام اقدامات تروریستی از سوی آن‌ها بعد از بازگشت به کشورهای مبدا را افزایش می‌دهد.

رئیس پلیس منچستر به شبکه «بی‌بی‌سی» گفته است این احتمال وجود دارد که این افراد در حین بازگشت به انگلیس بازداشت شده و مورد بازجویی قرار گیرند. همچنین این افراد مدتی تحت نظارت خواهند بود تا این اطمینان حاصل شود که خطری برای جامعه انگلیس ندارند.

منبع: فارس