۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵

جولان سگ‎بازان در خیابان‎های ساری

سگ‎بازی و سگ‎گردانی هر چند در ادب و فرهنگ ایرانی جایگاه منفی دارد اما طی سال‎های گذشته به یکی از معضلات شهرهای ساحلی و گردشگرپذیر تبدیل شده است.
کد خبر : ۱۵۹۳۳۳

صراط: این‎روزها کافی است سری به مرکز شهر شامل خیابان‌های فرهنگ و قارن یا به محله‌های حاشیه شهر مانند، کوی سیدالشهدا، کوی شهید باهنر و کوی هفت تیر شهر ساری بزنید تا با صحنه‌هایی از خودباختگی به زندگی پوچ‌گرای غربی در این خیابان‌ها مواجه شوید.

وجود سگ در خیابان‌ها امری متداول شده است

وجود انواع مختلف سگ در نژادها و رنگ‏های مختلف و عجیب و غریب در این محله‌ها که صاحبان‌شان آنها را برای گردش به خیابان آورده‌اند تصویری متداول برای شهروندان این ‎روزهای ساری است.

سگ‎بازی و سگ‎گردانی هر چند در ادب و فرهنگ ایرانی جایگاه منفی دارد اما طی سال‎های گذشته به یکی از معضلات شهرهای ساحلی و گردشگرپذیر تبدیل شده است به طوری که علاوه بر ایجاد مزاحمت برای برخی شهروندان رواج دهنده فرهنگ منحط غرب است.

هر چند تا چند سال قبل برخی زنان بیشتر به نگهداری سگ علاقه‌مند بودند اما حالا برخی پسران جوان نیز به طرفداران سگ‎های خانگی پیوسته‌اند و با قرار دادن سگ‎ها روی صندلی جلوی خودروها در خیابان‌ها تردد می‎کنند.

برخورد نکردن قاطع نهادهای مسئول

در این بین پلیس نیز تاکنون بارها اعلام کرده با این پدیده برخورد می‌کند اما شهروندان تاکنون برخورد قاطع و جدی در این زمینه ندیده‌اند تا بیش از پیش شاهد رواج فرهنگ سگ‎بازی نباشیم.

ایرانیان و مسلمانان سگ را در فرهنگ خود تا پیش از این حیوانی نجس برای نگهداری از احشام و خانه‌ها می‌دانستند و از ورودش به داخل خانه خودداری می‌کردند.

اما با رواج فرهنگ غربی در کشور شاهد هستیم این حیوان به راحتی به برخی خانه‌ها راه یافته و وسیله‌ای برای تجمل‌گرایی و تفاخر تبدیل شده است.

با وجود اینکه از نظر علمی وجود انگل و بیماری در حیواناتی چون سگ و گربه ثابت شده است، اما این پدیده هر روز در حال افزایش است.

تهدید امنیت فرهنگی و مذهبی مردم

در فرهنگ اسلامی ایرانیان سگ حیوانی نجس است که هرچه بیشتر شسته‎‌ شود نجس‌تر می‌شود حال افرادی سگ را به میان مردم آورده و امنیت فرهنگی، بهداشتی و مذهبی مردم را زیر سئوال می‎برند.

ممنوعیت گرداندن سگ در معابر بر اساس قانون

تعدادی از نمایندگان مجلس سال گذشته طرحی را تهیه کردند که بر اساس آن گرداندن حیواناتی مانند سگ در اماکن و معابر عمومی ممنوع بوده و مرتکب شونده به ضبط حیوان و جزای نقدی محکوم می‌شود.

این طرح که در قالب الحاق یک ماده به قانون مجازات اسلامی ابتدای اسفند ماه سال 89 در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد، شامل یک ماده واحده و یک تبصره بود.

بر اساس ماده واحده آن، گرداندن حیوانات خطرناک یا حیواناتی از قبیل سگ که برای سلامت عمومی مضر بوده یا نجس‌العین است در اماکن و معابر عمومی و وسائل نقلیه  ممنوع است و مرتکب شونده علاوه بر جزای نقدی از یک میلیون ریال تا پنج میلیون ریال محکوم می‌شود.

همچنین نگهداری حیوانات مذکور در آپارتمان‌ها ممنوع و در منازل مسکونی چنانچه موجب نارضایتی هر یک از ساکنان شود، ممنوع است.

جرایمی برای متخلفان

نگهدارنده در مرتبه اول موظف است با اخطار دادسرا ظرف 10 روز رفع مزاحمت کند در مرتبه دوم و یا در صورت عدم رفع مزاحمت به جزای نقدی از 500 هزار ریال تا 5 میلیون ریال محکوم می‌شود.

همه این قوانین در حالی است که برخورد جدی نشدن با این موضوع باعث شده سگ‎بازان با گستاخی در خیابان‎ها جولان دهند و بر هر آنچه که فرهنگ، دین و عرف باشد ریش‎خند‎زنان دهن کجی کرده، و در خیابان‌ها تردد می‌کنند.

سگ از نظر فقه اسلام جزو نجاسات شمرده شده و خرید و فروش آن حرام است البته به فتوای مراجع معظم تقلید، خرید و فروش و نگهداری سگ شکاری سگ گله و زراعت و سگ باغ و خانه و انواع سگ‏های مطرح شده از این حکم استثناء شده است ولی نجاست آنها به قوت خود باقی است.

نقض حقوق شهروندی

از سوی دیگر سگ‌بازان به دلیل این ‌که اغلب پس از تماس با حیوان دست‌‌های خود را نمی‏‌شویند، با حضور در اجتماع و تماس با مردم، میکروب‏‌ها و نجاست سگ را به اماکن و افراد جامعه منتقل می‌کند از این رو باید هشدار داد که سگ‏بازان اجازه نقض حقوق شهروندان را ندارند و مسولان امنیتی موظف به حفظ جان و مال مردم هستند.


منبع: فارس
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۵
۰
۰
چرا زودتر یه فکری به حال امنیت مردم نمیکنند؟ جرات نداریم توی خیابونهای شهر مثل تهران قدم بزنیم؟