۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۸

مصاحبه‌رقیب قدرتمنداردوغان‌پس از16سال

فتح الله گولن رقیب قدرتمند رجب طیب اردوغان که در آمریکا به سر می‌برد بعد از ۱۶ سال با یک شبکه تلویزیونی مصاحبه و اتهامات دولت ترکیه علیه خود را رد کرد.
کد خبر : ۱۵۹۷۷۲

صراط:  به نقل از بی بی سی، فتح الله گولن که از او به عنوان مرد شماره 2 قدرت در ترکیه یاد می‌شود در مصاحبه‌ای کم سابقه، استفاده از نفوذ خود برای بررسی فساد مقامات رده بالای حکومتی در ترکیه را رد کرد.

این اولین مصاحبه تلویزیونی فتح الله گولن بعد از 16 سال است.

گولن رهبر جنبش «هیزمت» به معنای «خدمت» است.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه آقای گولن که در آمریکا زندگی می‌کند را متهم به دخالت در امور ترکیه و نفوذ بر روی مقامات قضایی و پلیس کرده است.

اردوغان بررسی فساد مقامات حکومتی را یک "طرح کثیف" از سوی فتح الله گولن خوانده است.

گولن در این زمینه گفت: واکنش‌های حزب عدالت و توسعه شامل اخراج تعدادی از کمیسرهای پلیس و بازداشت افراد دیگر اقدامات ضد دموکراتیک است.

وی گفت: این اقدامات برای ترساندن مردم از جنبش ما صورت می‌گیرد و نوعی بزرگنمایی است. 

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه دولت ترکیه قضات و دادستان‌ها را متهم کرده است که تحت نفوذ شما هستند گفت:

این غیر ممکن است که قضات و دادستان‌ها از من دستور بگیرند. من هیچ ارتباطی با آنها ندارم. من یک دهم درصد آنها را هم نمی‌شناسم. دادگستری و افسران پلیس بررسی فساد مقامات دولتی را خودشان و برای انجام وظیفه آغاز کردند.

وی خطاب به دولت اردوغان گفت: ظاهرا آنها از اینکه فساد و رشوه در ترکیه جرم محسوب می‌شود آگاه نیستند.

براساس این گزارش، فتح الله گولن که نماینده نوع خاصی از اسلام لیبرال است دیدگاههایش با حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان تفاوت دارد.

جنبش خدمت به رهبری فتح الله گولن در نقاط مختلف ترکیه از جمله در مناطق کردنشین مدارس مذهبی تاسیس کرده است.

گولن درباره مذاکرات صلح دولت ترکیه با کردهای "پ ک ک" به رهبری "عبداله اوجالان" که در زندان به سر می‌برد افزود: آقای اوجالان از رفتار دولت ترکیه با کردها ناراضی است. سیاست آنها این است که دشمنی بین ترک‌ها و کردها حفظ شود.

تاسیس مدارس مذهبی و سرمایه گذاری در منطقه به دنبال مخالفات دولت ترکیه با روند صلح صورت گرفت.

گولن در زمینه تشدید تنش میان اسرائیل و ترکیه نیز گفت: دولت ترکیه سعی می‌کند ما را یک جنبش طرفدار اسرائیل نشان دهد به این معنا که ما به آنها بیشتر از مردم خود توجه داریم. ما آنها (اسرائیل) را به عنوان مردم و بخشی از مردم جهان می‌پذیریم.

 

 

منبع: فارس