۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷

تعهد کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان

کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با امضای تفاهمنامه‌ای به برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه، شفاف و به دور از خشونت تأکید کردند.
کد خبر : ۱۶۰۲۶۶

صراط: رسانه‌های افغانستان امروز گزارش دادند که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در نشستی که تحت عنوان «برنامه ملی» توسط «بنیاد احمد شاه مسعود» در کابل برگزار شد با امضای تفاهمنامه‌ای به برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه، شفاف و به دور از خشونت تأکید کردند.

نامزدها: از هر نوع خشونتی پرهیز خواهیم کرد

این نامزدها تصریح کردند که اگر پس از انتخابات به نتیجه آن اعتراض داشتند از راه‎های قانونی و مدنی اقدام کرده و از هر نوع خشونت در اعتراض به روند برگزاری و یا نتایج آن پرهیز خواهند کرد.

«احمد ولی مسعود»، رئیس بنیاد احمد شاه مسعود در این اجلاس اظهار داشت که این تفاهمنامه مورد قبول اکثر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است و بیشتر نامزدها آن را امضا کرده‌اند.

مسعود در این نشست، پیشنهاد ایجاد نهادی به نام «نهاد ملی» را مطرح کرد که در آن نخبگان افغانستان، شخصیت‎های مستقل و نهادهای مختلف حضور داشته و بر روند انتخابات و تعهد نامزدها نظارت داشته باشند. 

نامزدهای شرکت‌کننده در این نشست گفتند که هنگام برگزاری انتخابات، تخلف و تقلب نخواهند کرد، بلکه تلاش خواهند کرد تا از راه‌های مشروع و قابل قبول برای همه اقشار جامعه افغانستان و نهادهای مدنی و ملی برای بدست آوردن آرای مردم گام بردارند.

بی طرفی دولت اهمیت دارد

خواست اصلی شرکت‌کنندگان این اجلاس، ‎حفظ بی‌طرفی نهادهای دولتی در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی بود، تا نتایج آن برای همه مردم افغانستان و نهادهای مدنی و ملی قابل پذیرش باشد.

نامزدهایی که در این اجلاس شرکت داشتند، معتقدند که وجود یک دیدگاه مشترک سیاسی در زمینه برگزاری انتخابات، به روند انتقال قدرت به شکل مسالمت‌آمیز کمک می‌کند.

عبدالله عبدالله خواستار عدم مداخله دولت در انتخابات شد

عبدالله عبدالله، یکی از سخنرانان در این محفل خطاب به «حامد کرزی » رئیس جمهور افغانستان گفت: مسئولیت تاریخی خود را ادا کنید و از شما می‎خواهم که در انتخابات دخالت نکنید، وزرا را به زحمت نیندازید تا در حمایت از یک نامزد خاص، گماشته شوند.

وی افزود: اگر در برگزاری انتخابات شفاف، بی‎اعتنایی صورت گیرد و فرصت پیش رو هم مانند انتخابات گذشته تباه شود، دیگر فرصتی برای جبران اشتباهات باقی نمی‎ماند.

عبدالله در ادامه خطاب به مردم افغانستان گفت: مردم افغانستان نباید در این خصوص بی طرف باشند، زیرا انتخابات ریاست جمهوری با سرنوشت مردم این کشور رابطه دارد و اگر مردم بی تفاوت نباشند، می‎توانند سرنوشت خود را بدست خودشان رقم بزنند.

مشروعیت انتخابات و پذیرش نتیجه مهم است

«محمد یونس قانونی»، رئیس سابق پارلمان افغانستان نیز در این نشست گفت: در بحث انتخابات، 2 مسئله بسیار مهم است، اول مشروعیت انتخابات و دوم پیامد و پذیرش نتیجه انتخابات است.

وی  افزود: سؤال مهم در انتخابات این است که چگونه می‎توان انتخابات مشروع برگزار کرد؟ زیرا مشروعیت، مستلزم سلامت انتخابات و احترام گذاشتن به اراده آزاد و آراء مردم است.

قانونی تأکید کرد: هرگونه کوتاهی و تساهل در مقابل آراء عمومی مردم، مشروعیت انتخابات و دولت را زیر سئوال می‎برد.

نگران برگزاری انتخابات نیستیم، نگران مشروعیت هستیم

وی در ادامه اظهارداشت که ما نگران برگزاری انتخابات نیستیم، مهم این است که نتیجه انتخابات، چگونه در افغانستان، ثبات به بار آورد، زیرا در کشوری که به دلایل مختلف، جلو تشکیل احزاب فراگیر سیاسی گرفته شده صرفاً انتخابات کافی نیست؛ هم برگزاری انتخابات مهم است و هم پذیرش نتیجه انتخابات.

وی به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توصیه کرد که برای مبارزه با چالش‌های انتخابات، گام‌های مشترک بردارند.

قرار است تا 2ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان در تاریخ 19 فروردین ماه سال 93 در سراسر افغانستان برگزار شود.


منبع: فارس