۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۶
مدیر کل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم:

بخش خصوصی به زنجیر کشیده شده است

مدیر کل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم گفت: بخش خصوصی در ایران به زنجیر کشیده شده است، فضای تنفس و رقابت پذیری ندارد.
کد خبر : ۱۶۰۳۱۳

صراط: مصطفی کریمیان اقبال در سمینار اقتصاد دانش بنیان و تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی که پیش از ظهر امروز در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در فضای خلاقیت و نوآوری فنی که ایده‌های جدید مطرح می‌شود، قرار گرفتن دو واژه «چه می‌شد اگر» در کنار هم پنجره جدیدی باز می‌کند.

وی ادامه داد: مدیرانی که می‌خواهند طوفان فکری ایجاد کنند و شرکتشان به سمت افق‌های آینده حرکت کند، طی برگزاری جلساتی در رابطه با این دو واژه تفکر می‌کنند و ایده‌های خود را ارائه می‌دهند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه ما صرفا استفاده کننده این فضا‌ها هستیم، به یافته‌های پل رومر اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم تحول ایجاد کنیم، تغییر دادن کل کشور بسیار سخت است، اما تغییر قوانین در یک شهر باعث توسعه می‌شود.

وی اضافه کرد: مواد مورد نیاز برای این توسعه خیلی پیچیده نیست و به یک منشور خاص نیاز داریم که در این منشور بخش خصوصی آزاد است.

اقبال با بیان اینکه ما دارای سه اقتصاد عامل محور، بهره‌وری محور و دانش بنیان هستیم اذعان کرد: در اقتصاد عامل محور از منابع انسانی و طبیعی در جهت اشتغال زایی و رشد استفاده می‌شود.

وی افزود: در اقتصاد بهره‌وری محور از نیرو‌ها به نحو بهینه استفاده می‌شود و ایران در حال حاضر مابین فاز عامل محور و بهره وری محور قرار دارد.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه اقتصاد دانش‌بنیان بهره‌وری بالاتری دارد که در ایران اتفاق نیفتاده است، تصریح کرد: اینکه چرا اقتصاد دانش‌بنیان در ایران اتفاق نیفتاده است، به این دلیل است که ما مانند بچه پولداری که وسوسه استفاده از ثروت اجازه خلاقیت را از ما گرفته است عمل می‌کنیم.

وی با طرح این سوال که چرا درایران برنامه ریزی توسعه دانش‌بنیان جواب نمی‌دهد، اشاره کرد: ایران دارای دولتی است که بر همه چیز سایه انداخته و دانشگاه و صنعت را زیر چتر خود قرار داده است.

اقبال با اشاره به اینکه 10 دانشگاه بر‌تر دنیا خصوصی هستند، عنوان کرد: در ایران از این نوع دانشگاه‌های مستقل نداریم و صنعت نیز با پول نفت ایجاد شده است.

وی ادامه داد: بخش صنعت در ایران زیر نظر دولت است، به عنوان مثال می‌توان به بخشی از سهام شرکت فولاد اشاره کرد که به بخش خصوصی واگذار شده، اما مدیریت آن دولتی است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم با بیان اینکه دولت از بخش خصوصی شناخت ندارد تصریح کرد: بخش خصوصی در ایران به زنجیر کشیده شده است، فضای تنفس و رقابت‌پذیری ندارد.

وی با اشاره به اینکه دولت دست و پای بخش خصوصی را بسته است، اظهار کرد: بخش خصوصی فعال به دولت می‌گوید نمی‌خواهد دستم را بگیری، پایم را‌‌ رها کن تا بتوانم فعالیت داشته باشم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم با بیان اینکه با استفاده از نیروی انسانی و توسعه فناوری می‌توانیم به توسعه اقتصادی دست یابیم، گفت: برای رسیدن به توسعه اقتصادی ابتدا باید تفکر دانشگاه‌ها را عوض کنیم و تا به دانشگاه‌های کارآفرین تبدیل شوند.

وی اضافه کرد: نزدیک کردن صنعت به دانشگاه‌ها، تجاری‌سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی، ایجاد دفا‌تر انتقال تکنولوژی و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان از دل دانشگاه‌ها از جمله مواردی است که باید در سطح دانشگا‌ها به کار گرفته شود.

اقبال با اشاره به اینکه برای رسیدن به توسعه اقتصادی نقش صنعت را نیز نباید نادیده گرفت، بیان کرد: توجه به نقش صنعت برای ایجاد تقاضا، توسعه فناوری، توسعه ارتباط با دانشگاه و کاهش کنترل دولت مواردی است که بخش صنعت باید رعایت کند.

وی افزود: بخشی از سرمایه صنعت باید صرف شرکت‌هایی شود که می‌توانند تکنولوژی ایجاد کنند.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم به عملکرد بد دولت‌ها در دوره‌های مختلف در زمینه خصوصی‌سازی اشاره کرد و گفت: بخشی از این عملکرد بد به این دلیل است که پول نفت در دست ما است.

وی در پایان متذکر شد: در خوزستان منابع بسیاری خوابیده است که با هماهنگی و همکاری مسئولان محلی می‌توان کارهای بزرگی انجام داد و نباید منتظر بالا دستی‌ها بود.


منبع: فارس