۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸

تهران میزبان ریش سپیدان صلح

تهران این روزها میزبان هیاتی به سرپرستی کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل و رییس هیات متنقذین که برای دیدار و گفت و گو با مقام های ایران به این کشور سفر کرده اند.
کد خبر : ۱۶۰۳۲۲
صراط: حضور این معتمدان یا متنفذان یا ریش سپیدان صلح در ایران، که نام آنان در فهرست قهرمانان صلح ثبت شده است، بیانگر روند بازگشت تعقل و تعادل در کشوری است که پیش از این نیز به سبب پیشنهاد خود در خصوص گفت و گوی تمدن ها در سطح جهانی، مطرح شده بود.

به نظر می رسد استقبال و تصویب طرح پیشنهادی اخیر رییس جمهوری با عنوان «جهان علیه خشونت و افراطی گری» در مجمع عمومی سازمان ملل نیز از دیگر اقدام هایی بود که توانست گفتمان جدید سیاست خارجی ایران را به نمایش گذارد.

بدون شک، پیش گرفتن دیپلماسی تعامل و گفت و گو با همه کشورها و باز شدن درهای سیاست خارجی تهران به روی دنیا، سبب شده که جمهوری اسلامی ایران این روزها شاهد ورود شخصیت های برجسته بین المللی باشد.

به طور قطع آغاز حل پرونده هسته ای ایران از طریق مذاکره و اجرای گام نخست برنامه اقدام مشترک نقش مهمی را بر سرعت تبادلات دیپلماتیک در ایران ایفا کرده است.

موفقیت ایران در پیشبرد مذاکرات هسته ای و رسیدن به توافق ژنو و کشاندن مقام های سیاسی شش کشور قدرتمند جهان به پای میز مذاکره نیز حاکی از این مساله است که دستگاه سیاست خارجی کشور به خوبی از زبان دیپلماسی آگاه است و با دوری از جنجال و حاشیه سازی، نگاه منطقی، سازنده و در عین حال مبتنی بر منافع و مصالح کشور را سرلوحه کار خود قرار داده است و این ویژگی از چشم مقام های دیگر کشورهای نیز دور نمانده است.

همه اقدام های فوق سبب شده است که این روزها تهران میزبان مقام های سیاسی کشورهای مختلف از اروپا و آفریقا تا ترکیه و روسیه شود.

سفر سفیران صلح جهانی به ایران، از یک سو به معنای تصدیق معتمدان و ریش سپیدان بین المللی که میراث داران ماندلای بزرگ هستند نسبت به چهره صلح طلب تهران است و از سوی دیگر، حاکی از اذعان به نقش آفرینی ایران در استقرار صلح جهانی است.

گروه متنفذین به ریاست عنان در این سفر سه روز دیدارهای جداگانه ای را با وزیر امور خارجه ایران محمدجواد ظریف، آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و شمار دیگری از مقام های عالی رتبه ایران داشت.

رییس گروه متنفذین هدف از سفر به ایران را دیدار با مقام های ارشد ایران و گوش سپردن به پیشنهادات آنان درباره تحولات جاری منطقه اعلان کرده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با عنان، یاد نلسون ماندلا موسس بنیاد متنفذین را گرامی داشت و جهان عاری از خشونت را یک اصل انسانی خواند و گفت: از شخصیت های متنفذ و قابل احترام برای ملل مختلف همین انتظار می رود که از ظرفیت های شخصیتی خود برای کم کردن خشونت بین انسان ها استفاده کنند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اتفاقات خونین در نقاط مختلف جهان بخصوص در منطقه خاورمیانه گفت: ˈ نقش استبداد و استعمار در این اتفاقات برجسته است که اول با ظلم ، انسان ها را به ستوه در می آورند و سپس با فریب کاری آنان را به جان هم می اندازند.ˈ

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خلق گروه های تروریستی در جهان را کار قدرت های استکباری دانست و گفت:ˈ آتشی را که این قدرت ها روشن کرده اند، روزی دامن خودشان را هم می گیرد که می بینیم در بسیاری از کشورها گرفته است.ˈ

رییس جمهوری اسلامی ایران نیز در دیدار با گروه متنفذین به ریاست عنان تاکید کرد: چنانچه اراده جدی در طرف مقابل وجود داشته باشد، آمادگی برای رسیدن به توافق نهایی و حل و فصل جامع در کوتاه مدت وجود دارد.

وی افزود: ایران هیچ چیز بیش از حقوق خود براساس مقررات ان.پی.تی نمی خواهد و چنانچه اراده جدی در طرف مقابل وجود داشته باشد این آمادگی برای رسیدن به توافق نهایی و حل و فصل جامع در کوتاه مدت وجود دارد.

روحانی در خصوص مذاکرات هسته ای ایران با ۱+۵ اظهار داشت: تمام فعالیت های ما صلح آمیز بوده و صلح آمیز خواهد ماند.

**سخن آخر


بدون شک سفر میراث داران ماندلا به تهران که پیش از این تمدن ها را به گفت وگو فرا می خواند و امروز جهان را به پرهیز از خشونت و افراط دعوت می کند ، یک رخداد ساده دیپلماتیک به شمار نمی آید و اشتیاق مقام های سیاسی کشورهای اروپایی و منطقه ای برای سفر به ایران ناشی از ایجاد فضای جدید در عرصه دیپلماسی این کشور مهم با ظرفیت های بالای اقتصادی و سیاسی و درعین حال فرهنگ غنی است .

منبع: ایرنا