۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۵

باج رژیم‌های پادشاهی عرب به غرب

مجله اکونومیست در گزارش خود به وضعیت دموکراسی و حقوق بشر در کشورهای پادشاهی عرب پرداخت و نوشت که این کشورها از اهرم اقتصاد و پول‌های نفت برای تقویت موضع خود و مقابله با اعتراضات و جنبش‌های مردمی استفاده می‌کنند.
کد خبر : ۱۶۰۹۷۷

صراط: مجله اکونومیست در گزارش خود درباره اوضاع سیاسی کشورهای پادشاهی عربی نوشت: این کشورها به دموکراسی اهمیتی نمی‌دهند و با صراحت نظام مورثی را در دستور کار قرار داده‌اند.

وی حمایت غربی‌ها از رژیم‌های پادشاهی عربی را توجیه ناپذیر دانست و نوشت: این رژیم‌های پادشاهی موضع خود را با فاکتورهای اقتصادی و راهبردی تقویت می‌کنند زیرا 3 رژیم از 8 رژیم پادشاهی عربی از ثروت سرشاری به خاطر صادرات نفت بهره می‌برند و همگی از هم‌پیمانان نزدیک آمریکا هستند.

مجله اکونومیست نوشت: در سال 2011 میلادی، سال شاخصی در زمینه فروش سلاح‌های آمریکا به خارج از کشور بود به گونه‌ای که این کشور 66 میلیارد دلار سلاح به خارج فروخت که بیش از نیمی از آنها نصیب عربستان سعودی شد که چیزی از دموکراسی نمی‌شناسد.

بر پایه این گزارش، آکادمی سلطنی نظامی «ساند هرست» انگلیس که در زمینه آموزش افسران انگلیسی و خارجی فعالیت می‌کند، سه میلیون دلار کمک از شاه بحرین دریافت کرد.

مجله اکونومیست نوشت: کشورهای عرب خلیج فارس به استثنای تقریبا قطر از جنبش‌های مردمی در امان نیستند.

به نوشته این مجله، در بحرین، دادگاه این کشور احکام سنگین علیه 13 نفر از رهبران مخالفان را به اتهامات مختلف از توطئه برای سرنگونی رژیم گرفته تا اهانت به ارتش تایید کرد.

مجله اکونومیست افزود: در عربستان سعودی، مشکلات زیادی در زمینه دموکراسی و حقوق بشر وجود دارد و دو نفر از فعالان حقوق بشر این ماه به علت ایجاد یک سازمان غیردولتی محاکمه شدند و هزاران نفر از مخالفان سیاسی در عربستان نیز با سرکوب و ظلم و ستم روبرو هستند و بسیاری از حوادث خشونت آمیز و درگیری‌های خونین بین پلیس و مخالفان روی می‌دهد و ده‌ها نفر نیز در زندان هستند.


منبع: فارس