۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۶

واکنش اسرائیل به تهدید تحریم کری

اعضای کابینه رژیم ‌صهیونیستی از جمله نتانیاهو، به شدت از اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا انتقاد کرده و حمایت کری از اسرائیل را خواستار شده‌اند.
کد خبر : ۱۶۱۱۵۲

صراط: «جان کری» وزیر خارجه آمریکا دیروز در نشست امنیتی مونیخ بار دیگر نسبت به تبعات شکست مذاکرات سازش هشدار داد و گفت در صورتی که این مذاکرات به نتیجه نرسد، اسرائیل با کاهش مشروعیت روبرو شده و ممکن است با تحریم‌های بین‌المللی مواجه شود.

این اظهارات کری با واکنش‌های تند مقامات اسرائیلی روبرو شده که می‌گویند وزیر خارجه آمریکا تلویحا اسرائیل را به تحریم در صورت شکست مذاکرات تهدید کرده است.

در هفته‌های اخیر چندین شرکت و بانک بزرگ اروپایی از جمله از کشورهای هلند، دانمارک و سوئد همکاری با بانک‌های اسرائیلی را به دلیل فعالیت این بانک‌ها در شهرک‌های صهیونیست‌نشین اراضی اشغالی کرانه باختری، به حالت تعلیق درآورده‌اند.

اتحادیه اروپا هم سال گذشته با صدور دستورالعملی، شرکت‌های کشورهای عضو را از همکاری با شهرک‌های یهودی‌نشین اراضی اشغالی منع کرد. آژانس بازرگانی انگلیس هم تجار این کشور را همکاری با این شهرک‌ها بازداشته است. اراضی فراتر از مرزهای سال 1967 از سوی مجامع رسمی هم تحت عنوان اراضی اشغالی شناخته شده و سازمان ملل حضور اسرائیل در این مناطق را غیرقانونی دانسته است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی امروز در آغاز نشست هفتگی کابینه این رژیم، اعمال تحریم و بایکوت علیه اسرائیل را اقدامی «غیراخلاقی و غیرمنصفانه» دانسته است. وی همچنین گفته است که این فشارها به نتیجه نرسیده و او به سیاست‌های خود در راستای منافع اسرائیل ادامه می‌دهد.

«یوال استینیتز» وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم‌صهیونیستی هم اظهارات وزیر خارجه آمریکا را «اهانت‌آمیز و غیرقابل‌قبول» توصیف کرده است. استینیتز هم نظیر «دنی دانون» معاون وزیر جنگ رژیم‌صهیونیستی گفته است اسرائیل «در حالی که اسلحه‌ای به سوی سرش نشانه رفته»، مذاکره نمی‌کند. وی همچنین مدعی شد که این اظهارات می‌تواند به شکست مذاکرات سازش و نهایتا متهم شدن اسرائیل منجر شود.

«نفتالی بنت» وزیر اقتصاد کابینه نتانیاهو هم به شدت از کری انتقاد کرده و گفته است آمریکا به جای تهدید به تحریم، باید کنار اسرائیل بایستد. وی همچنین گفته اسرائیل از ترس تحریم اقتصادی، از مالکیت اراضی نمی‌گذرد. بنت از جمله سیاستمداران صهیونیست حامی الحاق کرانه باختری به فلسطین اشغالی است.

دیشب همچنین چندین نماینده پارلمان اسرائیل (کنیست) هم با عباراتی تند از اظهارات کری انتقاد کرده و حمایت او از اسرائیل را خواستار شدند.

مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم‌صهیونیستی از تابستان امسال بعد از وقفه‌ای سه ساله و مشروط بر توقف شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی آغاز شد. با این وجود صهیونیست‌ها همچنان به گسترش شهرک‌ها در کرانه باختری و شرق قدس ادامه می‌دهند. همین امر موجب شده تا بیش از 30 دیدار غیرعلنی مذاکره‌کننده‌های طرفین که با وساطت آمریکا برگزار می‌شود، تا الان بی‌نتیجه بماند.

گفته می‌شود «جان کری» قصد دارد تا چند هفته دیگر پیش‌نویس چارچوب توافقنامه سازش را به طرفین ارائه کند. بنا بر گزارش رسانه‌های صهیونیستی، بر اساس این پیش‌نویس، بیش از 80درصد شهرک‌های صهیونیست‌نشین کنونی، به حالت فعلی خود حفظ می‌شوند.


منبع: فارس