۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۹

تنش لفظي بين آمريکا و رژيم صهيونيستي

اسرائیل و آمریکا روز یکشنبه پس از انتقاد شدید مقامات اسرائیلی از جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به علت هشدار در خصوص تحریم فزاینده اسرائیل در صورت شکست در مذاکرات صلح ، دچار بگو مگو شدند.
کد خبر : ۱۶۱۳۲۷
صراط:  به نقل ازخبرگزاری فرانسه؛  این تنش لفظی یک روز پس از آن آغاز شد که کری درمورد تاثیر اقتصادی احتمالی شکست مذاکرات با فلسطینیان بر اسرائیل هشدار داد و از این مذاکرات با میانجیگری آمریکا با عنوان « مذاکرات تحریم ها » یاد کرد.
این اظهارات کری با واکنش های تند برخی وزیران ارشد کابینه اسرائیل روبرو شد. وزارت امور خارجه آمریکا نیز در واکنش به این انتقادهای تند ، از منتقدان کری خواست اجازه بدهند حقایق روشن شود.
این دیپلمات بلندپایه آمریکا روز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ هشدار داد درمورد اسرائیل ، یک تلاش نامشروع فزاینده وجود دارد که در حال تقویت شدن است و مردم به این مسئله بسیار حساس هستند. بحث هایی درباره تحریم ها و چیزهای دیگر وجود دارد.
این اظهارات کری فورا با انتقاد شدید مجموعه ای از وزیران تندرو کابینه اسرائیل روبرو شد به طوری که یکی از آنها این اظهارات را توهین آمیز نامید و یکی دیگر نیز این دیپلمات آمریکایی را به تلاش برای تقویت تهدید به تحریم متهم کرد.
حتی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز در نشست کابینه گفت تلاش ها برای اعمال تحریم علیه دولت اسرائیل غیر اخلاقی و ناعادلانه است.
وی افزود علاوه بر این ، آنها به هدف خود دست نخواهند یافت.
اما جنیفر ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به انتقادها از کری گفت جان کری بیش از 30 سال است که پیوسته از اسرائیل حمایت کرده است و مخالفت شدید با اعمال تحریم ها علیه اسرائیل بخشی از این تلاش هاست. اظهارات وی در مونیخ صرفا تشریح برخی حقایق بیان شده گذشته است که نشان می دهد دو طرف در صورت شکست این روند با چه پیامدهایی روبرو خواهند شد.
ساکی افزود اشاره کری به اقداماتی است که دیگران قصد انجام دادن آنها را دارند و همیشه با مخالفت وی روبرو شده اند.
یووال اشتاینیتز وزیر اطلاعات اسرائیل نیز در مصاحبه با رادیو اسرائیل از اظهارات کری انتقاد کرد و گفت آنچه کری گفت توهین آمیز ، ناعادلانه و غیر قابل تحمل است.
وی افزود :« شما نمی توانید انتظار داشته باشید اسرائیل در حالی مذاکره کند که اسلحه ای سر آن را نشانه گرفته است».
نفتالی بنت وزیر اقتصاد اسرائیل از حزب راستگرای خانه یهودی که بخشی از ائتلاف حاکم و از مخالفان دادن امتیازهای ارضی به فلسطینیان است ، جان کری را به مخالفت با اسرائیل متهم کرد.
وی افزود :« ما از دوستانمان در جهان انتظار داریم در برابر تلاش ها برای تحریم های ضد یهودی ، کنار ما بایستند».
جان کری پیشتر نیز هشدار داده بود شکست در این مذاکرات که وی طی شش ماه گذشته با جدیت در تلاش برای به نتیجه رساندن آن بوده ممکن است منجر به انتفاضه سوم فلسطین شود.
دیپلمات ها ابراز امیدواری کرده اند کری بتواند طی چند هفته آینده به امضا موافقتنامه ای ساختاری بین اسرائیلی ها و فلسطینیان کمک کند تا زمینه برای ادامه مذاکرات جامع پس از ضرب الاجل نه ماهه وی که 29 آوریل پایان می یابد ، فراهم شود.
کری که در تلاش برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین از طریق مذاکرات دو طرف است ، زمانی که این مذاکرات در ماه ژوئیه آغاز شد ضرب الاجلی نه ماهه را برای دستیابی به نتیجه تعیین کرد. اما هر دو طرف نشان داده اند به نتیجه این مذاکرات بدبین هستند. این ضرب الاجل 29 آوریل پایان می یابد.
آمریکا خواستار آن است دو طرف به موافقتنامه ای دست یابند که در آن به همه مسائل مهم ازجمله امنیت ، آینده بیت المقدس و سرنوشت آوارگان پرداخته شده باشد. اما فلسطینیان از آن نگرانند که چنین موافقتنامه اولیه ای یک بار دیگر باعث به تاخیر افتادن امیدهای آنها برای تشکیل یک کشور مستقل در کرانه باختری رود اردن و شرق بیت المقدس شود.
اسرائیل مدتهاست تاکید دارد در هر گونه موافقتنامه احتمالی با فلسطینیان باید بخشی از شهرک های یهودی را در کرانه باختری رود اردن برای خود حفظ کند و کنترل دره اردن شرقی را که مرز کشور آینده فلسطینی با اردن خواهد بود ، در اختیار داشته باشد.
برغم تلاش های روزافزون آمریکا برای متقاعده کردن اسرائیل و فلسطینیان به دستیابی به یک موافقتنامه صلح با یکدیگر ، هیچ نشانه ای از کاهش تنش ها بین دو طرف وجود ندارد و این مسئله مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینیان را نیز که قرار است ظرف مدت نه ماه به نتیجه برسد با مشکل روبرو کرده است.