۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۹

متروی اصفهان، غصه چوپان دروغگو

بار‌ها و بار‌ها زمان‌های متفاوتی از سوی مسئولان در راستای بهره‌برداری از متروی اصفهان اعلام شده، اما وعده‌های تحقق‌نیافتنی برای راه‌اندازی این پروژه این موضوع را در ذهن‌ها تداعی می‌کند که متروی اصفهان غصه چوپان دروغگو شده است.
کد خبر : ۱۶۱۳۵۵

صراط: امروز بیش از 11 سال از آغاز عملیات اجرایی پروژه متروی شهر اصفهان می‌گذرد و هنوز که هنوز است، خط یک این پروژه نیز مورد بهره‌برداری قرار نگرفته، به نظر می‌رسد که متروی اصفهان طلسم شده، روند طولانی پروژه قطار شهری اصفهان صدای اعتراض مردم، رسانه‌ها و خبرنگاران را درآورده است، اما گوشی بدهکار این اعتراض‌ها نیست و مسئولان تنها با بیان بهانه‌های واهی به این اعتراض‌ها پاسخ می‌دهند، هر‌چند که دلایل عنوان شده از سوی مسئولان قانع‌کننده نیست.

در سال گذشته مسئولان همواره در پاسخ به خبرنگاران اعلام می‌کردند که مشکلات اعتباری و بودجه‌ای و تحریم‌ها از دلایل اصلی عدم راه‌اندازی پروژه متروی اصفهان است، اما امسال پرونده دیگری در اصفهان باز شد و دلایلی متفاوت‌تر از سوی شهردار اصفهان برای به بار ننشستن این پروژه مطرح شده است.

*‌ متروی اصفهان مشکلات اعتباری ندارد

سید مرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار اصفهان که بیش از 10 سال است بر کرسی مدیریتی شهرداری اصفهان تکیه زده، مشکلات اعتباری و بودجه‌ای را به عنوان مشکل اصلی متروی اصفهان نمی‌داند و می‌گوید: بسیاری از افراد تصور می‌کنند که متروی اصفهان با مشکلات اعتباری مواجه بوده، اما این تصور صحیح نیست.

وی عدم مدیریت واحد و عدم توانایی در وارد کردن واگن‌ها را دلیل اصلی عدم راه‌اندازی شدن قطار شهری در اصفهان و طولانی شدن پروژه متروی اصفهان دانست و اضافه کرد: تهیه واگن‌های قطار شهری به یک شرکت مادر خصوصی واگذار شده است.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه این شرکت مادر تخصصی از پنج سال گذشته تاکنون هنوز نتوانسته واگن‌های قطار شهری اصفهان را تهیه کند، تصریح کرد: در حال حاضر 10 ایستگاه فاز نخست این پروژه آماده بوده، اما واگنی برای فعال شدن این ایستگاه‌ها در اصفهان وجود ندارد.

*‌ راه‌اندازی متروی اصفهان تا پایان امسال بعید به نظر می‌رسد

همیشه شاهد بودیم که کمبود اعتبارات به عنوان دلیل اصلی عدم راه‌اندازی متروی اصفهان مطرح می‌شد و مسئولان شهر اصفهان همواره از این موضوع گلایه‌مند بودند که چرا دولت و بخش دولتی به تعهدات خود برای اجرای این پروژه عمل نمی‌کنند و چرا هر ساله تنها درصد محدودی از اعتبارات در نظر گرفته شده از سوی دولت برای پروژه قطار شهری اصفهان اختصاص پیدا می‌کند، اما در حال حاضر تمام مسئولان از تعامل و همکاری مدیریت استان و بخش دولتی در راستای راه‌اندازی پروژه صحبت می‌کنند، اما به نظر می‌رسد که متروی اصفهان تا پایان امسال نیز به بار نمی‌نشیند و شهروندان اصفهانی باز‌هم با وعده‌های پوچ، تو‌خالی و تحقق‌نیافتنی مواجه می‌شوند

*‌ اختلافات شهرداری و استانداری اصفهان مانع راه‌اندازی مترو شد

احمد شریعتی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز هم‌راستا نبودن فعالیت‌های شهرداری و استانداری اصفهان را از دلایل عدم راه‌اندازی پروژه قطار شهری اصفهان می‌داند و تاکید کرد: در صورت همکاری و تعامل استانداری و شهرداری متروی اصفهان زود‌تر از این‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت، اما اختلافات بین شهرداری و استانداری روند اجرایی این پروژه را با کندی مواجه کرد.

وی با بیان اینکه اگر چه مشکلات مدیریتی از دلایل عدم راه‌اندازی پروژه متروی اصفهان محسوب می‌شود، اما مباحث بودجه‌ای نیز در این زمینه تأثیرات بسیاری داشته است، اضافه کرد: شهرداری و استانداری در طول سال‌های گذشته باید در یک مسیر حرکت می‌کرده‌اند، اما این موضوع محقق نشده است.

*‌ بهانه‌های مسئولان برای عدم راه‌اندازی قطار شهری اصفهان تمام‌شدنی نیست

طی سال‌های گذشته مدیران و مسئولان شهری اصفهان از این موضوع گلایه‌مند بوده‌اند، که چرا دولت بودجه‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی قطار شهری اصفهان را اختصاص نمی‌دهد و اگر مدیریت مترو در اختیار شهرداری قرار می‌گرفت، این پروژه در مدت زمانی کوتاه راه‌اندازی می‌شد و البته شاید این گلایه‌ها تنها بهانه‌ای بیش نباشد، چرا که امروز مسئولان شهری اصفهان صحبت از این می‌کنند که مشکلات مدیریتی به عنوان دلیل اصلی عدم راه‌اندازی این پروژه است.

*‌ ضعف‌های مدیریتی از دلایل عدم راه‌اندازی متروی اصفهان است

عوض حیدرپور، نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی نیز صحبت‌های شهردار و مسئولان شهری اصفهان را مبنی بر وجود مشکلات مدیریتی در زمینه راه‌اندازی پروژه متروی اصفهان را تأیید کرد و گفت: وجود ضعف‌های مدیریتی در طول سال‌های گذشته سبب عدم راه‌اندازی پروژه متروی اصفهان شده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر چه متروی اصفهان با مشکلات بودجه‌ای مواجه بوده، اما کمبود بودجه و اعتبارات به عنوان مشکل کندی این پروژه نبوده است، ادامه داد: نا‌هنجاری‌های مدیریتی از دلایل اصلی تأخیر در راه‌اندازی پروژه قطار شهری اصفهان محسوب می‌شود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی همواره پیگیری‌های لازم را در راستای تسریع در روند اجرایی پروژه متروی اصفهان انجام می‌دهند.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در گذشته نا‌هماهنگی‌ها و نا‌هنجاری‌های مدیریتی بین دولت، مدیریت استان و مدیریت شهری در زمینه راه‌اندازی پروژه متروی اصفهان وجود داشته است و امیدواریم که در وضعیت کنونی این ناهماهنگی‌ها و نا‌هنجاری‌ها از بین برود و این موضوع سبب تسریع در راه‌اندازی قطار شهری اصفهان شود.

*‌ مدیریت سابق استان متهم اصلی عدم راه‌اندازی متروی اصفهان است

تمام این صحبت‌ها حاکی از این است که مدیریت سابق استان متهم اصلی عدم راه‌اندازی پروژه متروی اصفهان است، اما اگر مشکل متروی اصفهان مشکل مدیریتی است، چرا این مشکل تازه سر‌باز کرده و آیا مسئولان در طول سال‌های گذشته به وجود مشکل عدم وحدت مدیریتی در استان در راستای راه‌اندازی پروژه متروی اصفهان پی نبرده بودند  و چرا با وجود این مشکل، نبود اعتبارات به عنوان دلیل عدم راه‌اندازی پروژه قطار شهری اصفهان مطرح می‌شد.

*‌ وحدت مدیریتی برای اجرای پروژه مترو در اصفهان ایجاد شده است

علیرضا نصراصفهانی یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با اشاره به ایجاد وحدت مدیریتی برای راه‌اندازی متروی اصفهان اظهار کرد: عدم وجود وحدت مدیریتی یکی از دلایل اصلی عدم راه‌اندازی متروی کلان‌شهر اصفهان بوده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر یک وحدت مدیریتی میان شهرداری، استانداری و شورای شهر برای راه‌اندازی این پروژه ایجاد شده است، افزود: البته مشکلات بودجه‌ای نیز از دلایل عدم راه‌اندازی متروی اصفهان است.

نصراصفهانی اظهار کرد: وجود بودجه و اعتبارات مورد نیاز برای اجرا و راه‌اندازی هر پروژه‌ای شرط لازم است، اما کافی نیست.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه برای اجرای هر پروژه‌ای باید تمام ابزار‌ها و امکانات مورد نیاز فراهم باشد و بودجه نیز برای اجرای هر پروژه‌ای باید در کنار تمام ابزار‌ها و امکانات مورد نیاز دیگر وجود داشته باشد، تصریح کرد: ضرورت وجود اعتبارات و بودجه‌های مورد نیاز برای اجرای هر پروژه‌ای امری انکار‌نا‌پذیر است.

*‌ وجود بودجه برای راه‌اندازی پروژه متروی اصفهان ضروری است

وی وجود بودجه را برای اجرای پروژه مترو در کلان‌شهر اصفهان نیز امری مهم و ضروری دانست و تصریح کرد: عزم مدیریت استان برای اجرای پروژه مترو در اصفهان جزم شده و شهرداری نیز عنوان می‌کند که موانع موجود در مسیر اجرای پروژه مترو برداشته شده است.

نصر اصفهانی با بیان اینکه شورای شهر نیز راه‌اندازی پروژه مترو را به عنوان اولویت‌های کاری خود می‌داند و با توجه به تغییر مدیریتی ایجاد شده در استان، به نظر می‌رسد که تسریع جدی و اساسی در اجرای پروژه قطار شهری اصفهان صورت بگیرد، گفت: راه‌اندازی خط نخست متروی اصفهان سبب می‌شود که راه‌اندازی خطوط دیگر این پروژه نیز با سرعت بیشتری صورت بگیرد.

*‌ فردا چه بهانه تازه‌ای برای عدم راه‌اندازی متروی اصفهان آورده می‌شود

دیروز نبود اعتبارات برای راه‌اندازی پروژه متروی اصفهان مطرح بود، امروز مشکل عدم وحدت مدیریتی برای اجرای این پروژه مطرح می‌شود و معلوم نیست که مسئولان شهر اصفهان فردا چه بهانه تازه‌ای برای عدم راه‌اندازی این پروژه بتراشند و بار دیگر راه‌اندازی این پروژه را به تأخیر بیندازند، البته امیدواریم که متروی اصفهان هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شود و این حاشیه‌ها نیز پایان یابد.


منبع: فارس