۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۲

سبدکالایی‌که‌خشم‌شمالی‌هارادرآورد+تصاویر

در کنار نارضایتی مردم از نحوه توزیع سبد کالا در استان گلستان توزیع برنج خارجی در سبد کالایی اهدایی دولت به مردم در قطب کشاورزی امری تعجب برانگیز است.
کد خبر : ۱۶۱۵۶۸

صراط:  از روز گذشته توزیع سبد کالا در سراسر کشور آغاز شد که توزیع این سبد در فروشگاه‎های مختلفی در استان گلستان همانند سراسر کشور انجام می‎شود

مردمی که از مدت‎ها قبل در پی اطلاع‎رسانی دولت در انتظار این سبد بوده‎اند امروز نارضایتی شدیدی از نحوه توزیع آن دارند.

بر اساس گزارش‎های میدانی  که مرکز استان گلستان است در حالی که انتظار می‎رود از نظم و انضباط بهتری در خصوص اجرای برنامه‎های گوناگون از جمله توزیع سبد کالایی که هدیه دولت تدبیر و امید است داشته باشد اما متاسفانه مردم از نحوه توزیع سبد کالا نارضایتی‎های فراوانی داشته‎اند.

در بسیاری از فروشگاه‎های سطح شهرهای استان گلستان به خصوص مرکز استان در حالی که مردم از ساعت‎های ابتدایی روز در صف‎های بسیار طولانی برای تهیه سبد کالای خود قرار گرفته بودند اما تا ساعت 10 صبح درب بسیاری از فروشگاه‎ها باز نشد و بسیاری از مردم ساعت‎ها در هوای سرد زمستانی در انتظار دریافت سبد کالای خود بودند.

افزایش تعداد فروشگاه‌ها به نظم در توزیع کمک می‌کند

پیرمرد روستایی که بیش از 80 سال سن داشت و در صف انتظار یکی از فروشگاه‎های محل توزیع سبد کالا قرار داشت در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: دیروز از ساعت 7 صبح آمدم و در صف قرار گرفتم تا سبد کالای خودم را دریافت کنم اما موفق نشدم و دوباره امروز از روستا آمده‎ام و از صبح زود در صف قرار دارم اما هنوز موفق به گرفتن سبد کالای خود نشده‎ام.

وی ادامه داد: با اینکه ساعت نزدیک به 10 صبح است اما هنوز این فروشگاه درب را باز نکرده که به داد مردم برسد؛ به نظر می‌رسد اگر درب را هم باز کند با توجه به این ازدیاد جمعیت من نمی‎توانم سبدم را بگیرم چون بنیه‎ای ندارم که خود را با زور به جلو برسانم.

مرتضی جوان 30 ساله‎ که در صف فروشگاه شرکت تعاونی کارکنان قوه قضائیه استان گلستان واقع در ابتدای خیابان بهشتی گرگان قرار داشت در گفت‎و‎گو با فارس تاکید کرد: اینکه دولت سبد کالایی را برای مردم در نظر گرفته است کار بسیار خوبی است اما چرا تمهیدات توزیع مناسب آن را در نظر نگرفته که مردم به این صورت هجوم بیاورند و بی‎نظمی ایجاد شود؟

وی متذکر شد: چرا برای نظم بهتر در این فروشگاه‎ها از نیروی انتظامی همانند بسیاری از موضوعات دیگر مثل انتخابات و برنامه‎های ورزشی که با نظم بسیار بالایی مردم حاضر می‎شوند و استفاده می‎کنند در این برنامه استفاده نشده است؟

این جوان گرگانی گفت: به نظر من اگر تعداد این فروشگاه‎ها بیشتر باشد بسیاری از مردم به راحتی می‎توانند از این سبدهای کالا استفاده کنند.

حجت‎الله مقسم ساکن یکی از روستاهای اطراف گرگان به خبرنگار فارس در گرگان گفت: من دو موضوع را در این توزیع سبد کالا دیده‎ام که بسیار ناراحت شده‎ام، موضوع اول این است که شان مردم ما بیشتر از این است که این‌گونه بخواهند اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وی افزود: دولت اگر به فکر مردم است و می‎خواهد رفاه و آسایش را برای مردم به ارمغان بیاورد بهتر بود قبل از توزیع این سبد کالا فکر چگونگی توزیع آن بود تا مردم اینچنین دچار مشکلات نشوند.

مقسم گفت: نکته بعدی این است که من حقوقی کمتر از 500 هزار تومان دریافت می‎کنم و بر اساس اطلاعیه‎ای که دولت داده است باید سبد کالا به من تعلق بگیرد اما متاسفانه می‎گویند به تو تعلق نمی‎گیرد در حالی که مدیرکل یکی از ادارات چند ساعت پیش آمد و بدون نوبت سبد کالای خود را دریافت کرد و رفت.

وی تاکید کرد: چرا باید به یک کارمند با حقوق بالا سبد کالا داده شود اما به من کشاورزی و کارگری که حقوق بسیار کمی دارم و دارای مشکلات فراوانی هستم تعلق نگیرد؟ این عدالت است؟

قطب کشاورزی ایران قطب توزیع برنج خارجی در سبد کالا

  از گرگان، در کنار نارضایتی‎های مردم از نحوه توزیع سبد کالا و اینکه چرا سبد کالا به برخی از اقشار جامعه با درآمد بالا سبد کالا تعلق گرفته است و به افراد کم‎درآمد تعلق نگرفته است موضوعی که در استان گلستان بیشتر از موضوعات دیگر نظرها را متوجه خود می‎کرد و از چشمان خبرنگاران نیز دور نماند برنج‎هایی بود که در سبد کالای خانوار گلستانی قرار داشت.

استان گلستان یکی از استان‎هایی است که به عنوان قطب کشاورزی معرفی می‎شود و در بسیاری از محصولات کشاورزی به‎خصوص برنج حرف‎های بسیاری برای گفتن دارد اما متاسفانه امروز مشاهده شد در سبدهای کالایی که در بین مردم استان گلستان توزیع می‎شود برنج‎های خارجی در نظر گرفته شده است که این موضوع به عنوان گلایه نیز از طرف مردم عنوان شد.

مریم بسطامی همسر یکی از کشاورزان استان گلستان به خبرنگار فارس گفت: مگر استان ما استان کشاورزی نیست؟ مگر شعار دولتمردان و مسئولان ما حمایت از تولید داخل نیست؟ مگر مقام معظم رهبری به اقتصاد مقاومتی و عدم وابستگی به کشورهای خارجی تاکید ندارد؟ پس چرا در سبد کالایی که دولت برای مردم در نظر گرفته برنج خارجی توزیع می‎شود؟

وی گفت: تمامی کشاورزان در سراسر کشور و به‎خصوص استان گلستان اگر بدانند که دولت از آنها حمایت می‎کند با اشتیاق و علاقه زیاد و تمام انرژی به کشاورزی می‎پردازند؛ چرا این دولتی که شعار عدالت را فریاد می‎زند و در شعارهای انتخاباتی‎اش حمایت از کشاورز را به عنوان نکته مثبت برنامه‎های آینده‎اش عنوان می‎کرد به جای تهیه برنج برای سبد کالا از کشاورزان داخلی به توزیع برنج خارجی برای داخل کشور پرداخته است؟

مرتضی احمدی نیز در ادامه  گفت: واقعا باید از مسئولان استانی خودمان گلایه‎مند باشیم که چرا اجازه می‎دهند در حالی که استان خود ما قطب کشاورزی و تولید محصولات مختلف از جمله برنج است در سبدهای کالای ما برنج‎های هندی و پاکستانی و غیره توزیع شود.

وی متذکر شد: استان ما استانی است که علاوه بر برنج و محصولات کشاورزی حتی ظرفیت فراوانی در تولید مرغ و تخم مرغ هستیم و بسیاری از مرغ‎داری‎های استان توانایی تامین مصرف گوشت مرغ استان خودمان را دارند.

احمدی گفت: مسئولان استان گلستان در چنین طرح‎هایی نباید اجازه دهند که محصولاتی که در استان تولید می‎شود همانند برنج، مرغ و تخم مرغ که در این سبد کالایی قرار گرفته حتی از استان همسایه وارد استان گلستان شود زیرا خودمان توانایی تولید داریم و اگر خودمان از خودمان حمایت نکنیم نباید انتظار حمایت از دیگران را داشته باشم.

پول نقد بهتر از سبد کالا است

البته تعداد دیگری از مردم در کنار این نارضایتی‎‎ها و برای حل این موضوع عنوان کردند در صورتی که بجای سبد کالا وجه نقد در اختیار مردم قرار می‎گرفت بهتر بود.

مسعود کلاگر کارمند یکی از ادارات دولتی در استان گلستان خاطرنشان کرد: اگر دولت به جای توزیع سبد کالایی که به بسیاری از اقشار مختلف مردم هم تعلق نگرفته است در همان حساب یارانه آنها مبلغی را به عنوان هدیه برای تهیه کالای مورد نیاز اهدا می‎کرد و برای تمامی مردم واریز می‎کرد چنین مشکلات و گلایه‎مندی‎هایی به وجود نمی‎آمد.

وی اضافه کرد: در بسیاری از موارد دیده شده که دو فرد با یک درآمد و در یک محل کار و فعالیت سبد کالا به آنها تعلق نگرفته اما همکار دیگرشان با همان پست و سمت، همان حقوق و همان جایگاه مشمول دریافت سبد کالا شده است که اینگونه عمل کردن مردم را نسبت به دولت بی‎اعتماد خواهد کرد.

تدبیر نوبت‎دهی راهی برای نظم دادن به توزیع سبد کالا

در یک اقدام نوآورانه و استفاده از اختیارات یکی از مدیران فروشگاه‎های استان گلستان که محل توزیع سبد کالا است مردم راحت‎تر از نقاط دیگر سبدهای کالای خود را دریافت می‎کنند.

مدیر فروشگاه زنجیره‎ای رفاه گلستان که وظیفه توزیع سبد کالا برای خبرنگاران، طلاب و دانشجویان، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد را بر عهده دارد در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در روز اول که توزیع سبد کالا در کشور آغاز شد ما نیز به تبع کل کشور توزیع سبد کالا را آغاز کردیم که در روز اول با انبوهی از درخواست‎ها و هجوم مردم مواجه شدیم که متاسفانه نتوانستیم به درخواست بسیاری از مراجعان به دلیل حجم درخواست و مراجعه پاسخ مثبت بدهیم.

خورشیدی ادامه داد: از روز گذشته که توزیع سبد کالا را شروع کرده‎ایم تا به امروز نزدیک به 500 سبد کالا را توزیع کردیم و در حین این توزیع مشکلی که با آن مواجه بودیم موضوع ازدحامی بود که مردم برای تهیه این سبد کالا داشتند.

وی گفت: اگر تمام این افرادی که سبد کالا به آنها تعلق می‎گیرد در یک زمان مراجعه به فروشگاه را داشته باشند امکان توزیع این سبد از پرسنل فروشگاه گرفته می‎شود و خدمات مناسب ارائه نخواهد شد.

خورشیدی تاکید کرد: در این راستا برای نظم‌دهی بیشتر در فروشگاه هر روز ساعت سه بعد از ظهر سیستم نوبت‎دهی را داریم و به تعداد 250 خانوار سبد کالا را نوبت‎دهی خواهیم کرد تا فردای آن روز از ساعت 8 صبح تا 10 شب سرپرستان خانواری که نوبت را دریافت کرده‎اند با در دست داشتن برگه نوبت سبد کالایی خودشان را بدون هیچ مشکلی دریافت کنند.

ناامید کردن مردم از حمایت تولید داخلی در توزیع سبد کالا

در نهایت با در نظر گرفتن بسیاری از اتفاقاتی که در نحوه توزیع سبد کالا در سراسر کشور و استان گلستان افتاده است و بسیاری از مسائلی که شاید به نظر هم نیامده اما مردم با آن در طول این دو روز توزیع سبد کالا دست و پنجه نرم کرده‎اند به بی‎تدبیری دولت تدبیر و امید در نحوه توزیع سبد کالا می‎رسیم.

نیاز بود دولتی که شعار تدبیر و امید را یدک می‎کشد و در توزیع این سبد کالا تدابیری در نحوه توزیع و حتی استفاده از اجناس و کالاهای داخلی به جای خارجی را در نظر می‎گرفت تا امروز این مسائل پیش نیاید و حتی مردم به دلیل اهمیت دادن دولت به اجناس و کالاهای خارجی به نوعی ناامیدی را از حمایت دولت نسبت به تولید داخل احساس نکنند.

منبع: فارس
خبر فوری

همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند