۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴

پیشنهاد جدید کری برای حل بحران سوریه

وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با همتای روس خود در مونیخ بالاخره لزوم مشارکت ایران در مذاکرات بین طرفین سوری را تایید کرد و روسیه هم از این ابتکار عمل که خود از قبل بر آن تاکید داشت، استقبال کرد.
کد خبر : ۱۶۱۶۴۹

صراط: روزنامه «کامرسانت» اطلاع یافته است که آمریکا فرمول جدیدی برای حل و فصل بحران در سوریه را به روسیه پیشنهاد داده است که شامل مذاکراتی با شرکت حامیان اصلی مخالفان سوری، یعنی عربستان و ترکیه، از یک سو و همچنین اصلی ترین حامی دولت سوریه، یعنی ایران از سوی دیگر است. مقامات مسکو از این ابتکارعمل استقبال کرده‌اند.

بر اساس اطلاعات این روزنامه، در جریان مذاکرات اخیر "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه و "جان کری"، همتای آمریکایی وی در حاشیه کنفرانس بین المللی امنیتی در مونیخ آلمان، طرف آمریکایی پیشنهاد گسترش مذاکرات برای حل و فصل بحران در سوریه با مشارکت عربستان و ترکیه و ایران را مطرح کرده است.

یک دیپلمات روس به خبرنگار این روزنامه گفته است: صحبت بر سر شکل منطقه‌ای مذاکرات است که باید گفتگوهای طرفین سوری در چارچوب کنفرانس ژنو2 را تکمیل کند. مقامات آمریکایی پیشنهاد مذاکراتی با مشارکت 5 طرف را مطرح کرده‌اند که روسیه، آمریکا، عربستان سعودی، ترکیه و ایران میشود.

به گفته همین مقام روس، مقامات مسکو این پیشنهاد را مورد تایید قرار دادند، از آنجا که خود از قبل بر لزوم شرکت عربستان سعودی و ایران در روند حل و فصل بحران رد سوریه تاکید داشتند.

این روزنامه تاکید کرد: روسیه سال گذشته خود به واشنگتن پیشنهاد مذاکرات منطقه‌ای با حضور همه نیروهای صاحب نفوذ در سوریه را داده بود، ولی در آن زمان آمریکا این پیشنهاد را معقول تشخیص نداده بود، ولی اکنون که مذاکرات بین طرفین مناقشه در سوریه در چارچوب کنفرانس ژنو2 با موفقیت زیادی همراه نبود، خود به فکر این راه حل افتاده است.


منبع: فارس